ضمن تشکر از شورای رقابت!

به گزارش تعطیلات رو، میان این همه گرفتاری و بدبختی، گاهی یک خبر خوب هم غنیمت است و وسط این همه آه و اشکی که بابت از دست رفتن دوستان، آشنایان و هموطنان مان از چشم جاری می شود بالاخره دویدن یک لبخند روی صورت، حقیقتاً یک پدیده نادر است که باید آن را حلوا حلوا کرد و قدرش را دانست. باور بفرمایید چند روزی است که هر چه تلاش کردیم یک چند خط بانمک و خوشمزه در مورد خودرو و حاشیه های آن بنویسیم نشد که نشد.

ضمن تشکر از شورای رقابت!

این دفعه هم باز سوژه خودش آمد جلوی چشم ما و تنها کاری که حقیر انجام می دهم روایت موضوع است و این وسط اگر چند مولکول نمک هم زیر زبانتان احساس کردید از برکت تصمیم های مجذوب کننده و کمیاب دست اندرکاران مملکت است که وجودشان برای عالم طنز و فکاهی واجب و لازم است.

بعد از این همه، حاشیه روی باید این خبر مجذوب کننده را به حضور باسعادت آن دسته از مشتریان خودروهای وارداتی ساخت داخل (چند لحظه دیگر مفهوم این عبارت خیره کننده را درک خواهید کرد) برسانیم که دوستان و همراهان گرامی؛ ای کسانی که دنبال خرید ماشین های مونتاژی بازار جهانی ـ 99/99 درصد Made In China ـ هستید بدانید که این تعداد خودرو نیز بر اساس یک فرمول قیمت گذاری شده و تقدیم حضور مبارک شما می شود!

یادتان هست چند ماه قبل فرمولاسیون خودروهای ساخت داخل را که شورای محترم رقابت ابداع کرده بودند برایتان توضیح دادیم و متذکر شدیم که قیمت سمند و پژو 405 و پراید همینطوری قضا قورتکی قیمت نمی خورند! حالا هم در خبرها آمده که چشم حسود کور، فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی مشخص شد!

جالب است که وقتی در تلاش برای کند و کاو این خبر وارد لینک آن می شوید با این توضیح دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو جناب آقای مهندس مهدی دادفر روبرو می شوید که: سازمان حمایت، مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را مشخص می کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد و سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

و چند لحظه بعد هم مجددا آقای دادفر فرموده اند که: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل 20 درصد داخلی سازی وارد می شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت گذاری باشد. نرخ این محصولات از طریق خود مونتاژ کننده مشخص می شود!

و اما مصطفی صفاری مشاور رئیس شورای رقابت درباره چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار گفته: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی (ظاهراً چین دیگر جزو خارج محسوب نمی شود) را ندارد و سازمان حمایت باید آنها را قیمت گذاری کند. یعنی وزارت صمت به سازمان حمایت مجوز داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

دوست دارم در پاسخ به این سوال که گرفتی چی شد؟ یک بله قربان محکم عنایت بفرمایید تا معلوم شود مثل بنده خنگ و کودن، دچار سرگیجه و درماندگی از تفسیر این عبارت ها نشده اید! در واقع، دوستان گرامی اعلام کرده اند که احتراماً فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی را به مونتاژکننده گرامی واگذار کرده اند. هر کسی که ماشین آورده و 20 درصد داخلی سازی هم انجام داده، خودش هم فرمول قیمت گذاری را مشخص کند.

قیمت خرید و فروش جک S5

مگر دوستان شورای رقابت و انجمن واردکنندگان خودرو، فسفر اضافی در مغز مبارک دارند که این کار سخت و سنگین را وسط مشخص فرمول هوشمند قیمت گذاری خودروهای ساخت داخل انجام دهند؟! مگر با یک دست چند تا هندوانه می توان برداشت؟ حتماً انتظار دارید فرمول قیمت گذاری هندوانه را هم بسپاریم به این دوستان؟ همین که فرمول قیمت گذاری خودروهای ساخت داخل در این روزگار گرانی این قدر خوب کار می کند و پا به پای قیمت برنج و نان و مرغ، دارد قیمت ماشین را با بازار تنظیم می کند و بالا می برد، بروید خدا را شکر کنید!

لازم است این نکته را هم خدمت آن دسته از مشتریان که بی خبر هستند عرض کنیم که همین خودروهای چینی که الان دارند تولید می شوند و از قضا بنده هم یک دستگاه از آنها را دارم، حداقل 20 درصد داخلی سازی شده اند که همین موضوع کلی در فرمول قیمت گذاری تاثیر گذاشته است. البته این 20 درصد به صورت حجمی محاسبه شده و نه از نظر جرم حجمی و تعداد قطعات! یعنی دوستان سازنده اقلامی مثل شیشه ها، تایرها و بعضا روکش جایگاه را از داخل تهیه کرده اند که اگر کل محیط ماشن را وجب کنید بَلکم خیلی بیشتر از 20 درصد از خودرو داخلی سازی شده باشد.

فکر کنید اگر همینقدر داخلی سازی هم نشده بود الان باید بابت یک دستگاه دیگنیتی یا جک S5، دو سه میلیارد تومان ناقابل می پرداختید تا حساب کار دستتان بیاید و بدانید یک مَن ماشین خارجی چقدر کره می دهد؟!

قیمت خرید و فروش دیگنیتی

البته این خبر خوب را هم داشته باشید که برای خرید ماشین خارجی و چینی دیگر نیازی نیست در قرعه کشی شرکت کنید چون دوستان اعتقاد دارند که سیستم قرعه کشی خیلی خوب جواب نداده و باعث افزایش قیمت در بازار خودروهای ساخت داخل شده است!

بنابراین باز هم بروید یک نان بخرید و صد تا خیرات کنید که فرمول قیمت گذاری ماشین های خارجی ساخت داخل افتاده دست خود مونتاژکاران و آن ها هم با افزودن یک ضریب ساده، حالا می توانند ماشین 11 هزار دلاری را که با دلار 25 هزار تومانی هم به زحمت به قیمت 550 میلیون تومان می رسد به قیمت یک میلیارد به مردم می فروشند، بدون هیچ چشم داشتی …

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2170

به "ضمن تشکر از شورای رقابت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضمن تشکر از شورای رقابت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید