غیبت سینمای کودک در فجر چهلم ، معصومیت از دست رفته!

به گزارش تعطیلات رو، ما از سال های طلایی سینمای کودک در ایران بسیار دور شده ایم اما انگار نفس های بی رمقش را نمی شنویم. جشنواره بین المللی فیلم فجر رویدادی است که می تواند در توجه سینماگران به بعضی ژانرها موثر باشد اما با غیبت سینمای کودک در جشنواره فجر عملا چنین فرصتی از دست می رود.

غیبت سینمای کودک در فجر چهلم ، معصومیت از دست رفته!

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران-نرگس مهراجی: روایت تازه ای نیست. خیلی از سال ها ژانر کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر نماینده ای ندارد. یا اگر هم فیلمی حضور داشته باشد نمی تواند مخاطب را با خود همراه کند. ماجرایی که سال جاری هم رخ داد و فیلم بیرو در جایگاه اثری برای نوجوان ها نتوانست پیروز واقع گردد.

برگزاری جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان همواره علتی برای غیبت آثار سینمایی کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر بوده است. جشنواره ای که در دوره های ابتدایی برگزاری اش، زیر چتر حمایت جشنواره بین المللی فیلم فجر بود اما رفته رفته در سال های طلایی فعالیت سینمای کودک توانست گلیمش را از آب بیرون بکشد و به هویتی مستقل برسد.

در نهایت در هفتمین دوره،جشنواره فیلم کودک و نوجوان روی پای خودش ایستاد و به دبیری علیرضا شجاع نوری در اصفهان برگزار گردید. درست در سال هایی که کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوان سهم ویژه ای در فراوریات سینمایی داشت. در دوره هایی که آثار سینمایی ماندگاری فراوری شد و کیفیت مطلوب آن ها بلوغ جشنواره فیلم کودک و نوجوان را رقم زد.

هر چند این جشنواره دیگر بخشی از جشنواره فیلم فجر نبود اما قرار شد هر سال، اثر برگزیده جشنواره فیلم کودک در جشنواره فیلم فجر اکران گردد اما این وعده چندان عملی نشد و بعدها تبصره ای در راستای حمایت از فراوریات سینمایی کودک و نوجوان به آئین نامه جشنواره فیلم فجر اضافه شد.

حالا برگزاری جشنواره فیلم کودک علت یا شاید بهانه ای است برای بعضی افراد تا بگویند اگر اثر سینمایی کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته باشد، به جایی برنمی خورد و به بدنه این ژانر ضربه ای وارد نخواهد شد چرا که جشنواره ای ویژه برای آنالیز و اکران فراوریات سینمایی کودک برگزار می گردد. البته این دیدگاه مخالفانی هم دارد. جشنواره فیلم فجر سال جاری باعث شد تنور این اختلاف نظر ها بار دیگر داغ گردد. سینمای کودک و نوجوان روزهای خوبی را سپری نمی نماید و جشنواره فیلم کودک به تنهایی برای دیده شدن و توجه سینماگران به این حوزه کافی نیست.

حقیقت، جشنواره فیلم کودک از نظر اقبال عمومی و بعد رسانه ای هیچ گاه به پای فجر نمی رسد. به خصوص سال جاری که جشنواره فیلم کودک اکران عمومی نداشت و فقط داوران کودک و نوجوان مجوز حضور درسالن های سینما را داشتند. گاهی اوقات اهالی شهر اصفهان به عنوان شهفرایندان شهرِ میزبان جشنواره فیلم کودک از این رویداد بی خبرند .حالا این ها را کنار هیاهو و فعالیت رسانه ها در روزهای جشنواره فیلم فجر بگذارید. این شواهد موجب شد دیدگاهی مبنی بر لزوم حضور اثر سینمایی کودک و نوجوان در جشنواره فیلم فجر مطرح گردد.

در هیچ کجا از آیین نامه فجر نوشته نشده که آثار ژانر کودک و نوجوان در این رویداد جایی ندارد. زمانی که جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و تقویم سینمای ایران با چنین رویدادی ورق می خورد نمی توانیم فراوریات سینمایی کودک و نوجوان را در آن نادیده بگیریم هر چند این اتفاق در حال رخداد است.

در آیین نامه جشنواره فیلم فجر ماده ای وجود دارد که می گوید: هیچ یک از آثار نباید در هیچ یک از رویدادها، جشنواره ها و بازارهای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درآمده باشند. اما در این زمینه تبصره ای وجود دارد و آثار راه یافته به جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان از این قاعده مستثنی اند. این تبصره نشان می دهد آثار سینمایی حوزه کودک و نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردارند و توجه مضاعفی را می طلبند و ما عملا یک سوم از مخاطبان گیشه را در فجر کنار گذاشته ایم.

اما یکی از اتفاقات سال جاری خلاف این ادعا را اثبات می نماید. هرچند تعداد آثار ارسالی سینمای کودک و نوجوان به جشنواره فیلم فجر محدودند اما به نظر می رسد همان آثار معدود در فرایند داوری با بی عدالتی دست و پنجه نرم می نمایند و داوران به راحتی از کنار آن ها می گذرند.

سال جاری، یکی از آثار برگزیده جشنواره فیلم کودک به دبیرخانه فیلم فجر ارسال شد و از سوی داوران نمره قابل قبولی کسب کرد. اما در آخرین مراحل به دو علت حذف شد. بهروز افخمی در مصاحبه اش با شبکه خبر دو علت را برای این اتفاق اعلام کرد؛ نخست آنکه این فیلم در جشنواره فیلم کودک این اثر به نمایش درآمده بود. علتی بر خلاف تبصره آیین نامه که مصداقی از بی قانونی است. و دوم به خاطر اینکه داوران ترجیح دادند از فیلم اولی ها حمایت نمایند و فرصت بیشتری را در اختیار این قبیل فیلم ها بگذارند در حالی که این اثر برگزیده جشنواره فیلم کودک هم نخستین تجربه فیلم سازی کارگردان بود.

پیغامد این اتفاق چیزی جز سردرگمی برای سینماگران کودک و نوجوان نیست. چندین جشنواره برای فیلم کوتاه و مستند در ایران در حال برگزاری است اما این آثار در فجر جایگاهی دارند و حضورشان در این رویداد محل تردید نیست اما برگزاری جشنواره فیلم کودک علتی است تا بگویند در فجر جای فیلم کودک نیست.

در سال های گذشته بعضی از آثار منتخب جشنواره فیلم فجر به جشنواره فیلم کودک و نوجوان راه یافتند. اما این رابطه متقابل نیست و آثار منتخب جشنواره فیلم کودک به راحتی در فجر پذیرفته نمی شوند و چه بسا با توجیهاتی از این قبیل به دایره رقابت راه پیدا نمی نمایند. این اتفاقات چه ثمره ای جز پشیمانی همان معدود سینما گران این حوزه دارد ؟ درست مثل کارگردان یکی از آثار برگزیده جشنواره فیلم کودک که گفت با وجود این اتفاق ها دیگر فیلم کودک نخواهم ساخت.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2115

به "غیبت سینمای کودک در فجر چهلم ، معصومیت از دست رفته!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غیبت سینمای کودک در فجر چهلم ، معصومیت از دست رفته!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید