مقبره کاوه آهنگر کجاست؟

به گزارش تعطیلات رو، گفته اند آرام جای این شخصیت اسطوره ای در همین دهستان است که رفتم و دیدم. اهالی می گفتند مقبره کاوه و فرزندش قارن (قارون) در همین آبادی است وقتی به آنجا رسیدم این بنا در حال بازسازی و باز سازی بود.

مقبره کاوه آهنگر کجاست؟

خبرنگاران: مهدی زارعی / غوغای سحرگاهی گنجشک ها، زنگ بیدار باش خوبی بود تا روز بیستم شهریور ماه خواب سنگین بامدادی را از سر و گوش بپرانیم. آنگاه بار سفر بر باره بندیم و پا در رکاب نه چندان راهوار خویش بگذاریم تا مسافتی به بلندی چهارصد و هفتادکیلومتر بپیماییم .

اولین پمپ بنزین سمند سیاه خود را به آخور می بندیم تا چهل پنجاه کیلو علوفه صورتی رنگ آبکی به قیمت هر کیلو سه هزار تومان را به درون معده فراخ خود فرو فرستد.

مسیر حرکت جاده نو شیراز- تهران است. تاکستان های شهر قاضی بیضاوی و حلاج را که بر سر دار نکته هایی خوش می سرود پشت سر می گذاریم.

هوای دلکش بامدادی با پوشش گیاهی روییده در اطراف رودخانه کر نه تنها ما که حتی مرکب بی زبان آهنین دل را هم بر سر ذوق آورده چرا که هنوز هی نکرده، عقربه سرعت شمار خود رابه عدد یکصد و بیست بل بیشتر می چسباند و اگر ترس جریمه نبود چهار نعل می تاخت.

سمت راست جاده سد دورود زن*، نور زرین خورشید را که تازه از پشت کوه برآمده می تاباند؛ درست همانند بچه ها شیطنت کرداری که گاهی آینه می گردانند تا چشمی را خیره نمایند و خنده ای بر لب بنشانند.حدود *چهل کیلومتر مانده به شهرضا، سمت چپ جاده روستای امین آباد با کاروان سرا صفوی چشم به راه است تا توقفی داشته باشیم و گذری کنیم و نظری بر این اثر زیبای بجا مانده از قرن ها پیش.

کاروانسرای امین آباد تنها کاروانسرای هشت ضلعی استان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شده است.

ابن بنا در جنوب استان اصفهان، کنار بزرگراه شهرضا به شیراز واقع شده که بعد از بازسازی و بازسازی به مکانی تفریحی، گردشگری (هتل ، رستوران ، کافی شاپ ، قهوه خانه سنتی) تبدیل شده است. این اثر در تاریخ یکم دی ماه 1348 با شماره ثبت 884 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از شهرضا که خارج شدیم افسار سمند را به سمت مبارکه کج می کنیم تا کبوتر خانه در احتضار آن جا را هم ببینیم و پیشاپیش برایش فاتحه ای بخوانیم. این بناهای استوانه ای شکل به گونه ای طراحی شده اند تا کبوتران به راحتی بتوانند در کاشانه پر شمار درون آن آشیان داشته باشند و کشاورزان هم کود آنان را در کار کشاورزی به کار گیرند .

یکی دو عکس می گیریم و به سمت مقصد اصلی یعنی پاراتاک که امروزه آن را چادگان می خوانند حرکت می کنیم. محل اقامت دهکده تفریحی- توریستی زاینده رود است.

این دهکده یکی از زیباترین و محبوب ترین تفرجگاه های استان اصفهان به شمار می رود که در ساحل دریاچه ، پشت سد زاینده رود واقع شده است هوای دلپذیر ، فضای آرام ، پوشش گیاهی کم مانند و امکانات پر تعداد این دهکده مثل قایقرانی ، ماهیگیری، استخر شنا ، باشگاه اسب سواری، تله کابین ، زمین های ورزشی ، کارتینگ و ….دست به دست هم داده اند تا بتوان چند روزی از دغدغه های معمول گریخت و نشاطی دوباره یافت.

شب هنگام که فراغتی دست داد، جام دنیا بین گوشی را جمشید گون فرا می خوانم تا رازها از پرده غیب بیرون کشد و دیگر جاهای دیدنی و شنیدنی چادگان را بر شمارد. همین که نام دهستان مشهد کاوه و توصیفش را دیدم با خواب وداع گفتم ، تا خروس خوان صبح از روزن پنجره ستاره می شمردم تا سیاهی شب جای خود را به روشنی روز دهد و خودم را به این دهستان برسانم .

دهستانی که در گذشته به نام کودلیه معروفیت داشته است اما پس از قیام کاوه آهنگر یا کاوه دادخواه به نام مشهد کاوه یا دهستان کاوه معروفیت می یابد.

گفته اند آرام جای این شخصیت اسطوره ای در همین دهستان است که رفتم و دیدم. اهالی می گفتند مقبره کاوه و فرزندش قارن (قارون) در همین آبادی است وقتی به آنجا رسیدم این بنا در حال بازسازی و باز سازی بود.

بی مناسبت نیست در این جا چند بیتی از پیر فرزانه توس در باره کاوه آورده گردد

ازان چرم کاهنگران پشت پای بپوشند هنگام زخم درای

همان کاوه آن بر سر نیزه کرد همانگه ز بازار برخاست گرد

خروشان همی رفت نیزه بدست که ای نامداران یزدان پرست

کسی کاو هوای فریدون کند دل از بند ضحاک بیرون کند

بپویید کاین مهتر آهرمنست دنیا آفرین را به دل دشمن است

بدان بی بها ناسزاوار پوست پدید آمد آوای دشمن ز دوست

همی رفت پیش اندرون مردگرد دنیای برو انجمن شد نه خرد

گویا این بار قلم پا از حد خود بیرون گذارده ، خیال حوصله بحر می پزد بنابراین ترجیح می دهم کلاهش را بر دهانش بگذارم تا دمی آسوده گردد و از سیاه کردن کاغذ بپرهیزد.به این امید که ادامه سفر در نوشته ای دیگر بر صفحه کاغذ نقش بندد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 22 شهریور 1402 بروزرسانی: 22 شهریور 1402 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2356

به "مقبره کاوه آهنگر کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره کاوه آهنگر کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید