نمایش 7 مجسمه باستانی در رم

به گزارش تعطیلات رو، مجسمه های باستانی در رم

ایتالیا کشوری با قدمت هزاران ساله است و همه جهان قبول دارند که کافیست در این کشور کمی حفاری کرد تا خیلی زود ویرانه های باستانی و گنجینه های مخفی در اعماق زمین از دل خاک بیرون بیایند. این حرف درباره منطقه لاتزیو و پایتخت آن رم هم کاملا درست است چون در حدود 5 سال پیش مجسمه هایی باستانی در این منطقه کشف شد که سال جاری تابستان برای اولین بار از آن ها رونمایی شده است. می خواهیم درباره نمایش 7 مجسمه باستانی در رم حرف بزنیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

نمایش 7 مجسمه باستانی در رم

ماجرای کشف این 7 مجسمه باستانی به سال 2013 برمی گردد در آن موقع باستان شناسان در استان رم و در حوالی سیامپینو به یک ویلای باستانی برخوردند که بعد از این همه سال سالم مانده بود. این ویلا متعلق به فردی به اسم مسالا کوروینوس بود، فردی معروف و هوادار هنر در اوایل روزهای امپراتوری روم. اگر این ویلا به خودی خود کشف بزرگی به نظر نمی رسید 7 مجسمه ای که در داخل آن پیدا شد اشتثنائی و خارق العاده بودند. امروز بعد از سال ها مرمت و بازسازی، مجسمه ها به ویلای هادریان منتقل شده اند تا همه گردشگران بتوانند از آن ها دیدن نمایند.

نمایشگاه در مجموعه ویلای هادریان در تیوولی استان رم افتتاح شده و مهمترین قسمت آن نمایش 7 مجسمه تاریخی ست که معلق به افسانه ها و اساطیر قدیمی اند. در واقع این مجسمه ها پیکر نایوبی (یکی از اسطوره های یونانی) و فرزندانش هستند. اوید یکی از شعرای رومی که مدتی در ویلای کوروینوس زندگی می کرد شعری را در رابطه با این افسانه و مجسمه ها گفته بود. ماجرای این مجسمه ها درباره ملکه نایوبی است که 7 پسر و 7 دختر داشت و به خاطر تعداد زیاد فرزندانش به لاتو (مادر آرتمیس و آپولو) فخر فروشی کرد. به خاطر این رفتار، آرتمیس و لاتو فرزندان او را به قتل رسانند و ملکه نایوبی از غم و غصه تبدیل به سنگ شد.

نمایشگاه در تجلیل از اوید، شاعر رومی برگزار شده اما در عین حال فرصتی را فراهم نموده تا با یاری هنر تجسمی، ادبیات و موسیقی، افسانه یونانی نیوبی را بشناسید. درسته که این نمایشگاه بیشتر بر روی نمایش مجسمه ها تاکید دارد اما در کنار آنها شانس تماشای سرامیک های قرمز رنگ باستانی، مجسمه های مرمرین، کتیبه های رنوسانس و نقاشی های مدرن راهم دارید.

کمی درباره ویلای هادریان

ویلای هادریان در تیوالی یکی از آثار جهانی ایتالیاست که به دستور امپراتور هادریان ساخته شده و حتی امروز هم قدرت و صلابت روم باستان را به خوبی به نمایش گذاشته است. این ویلا در سال 117 میلادی بر روی ویرانه های ویلای قبلی متعلق به همسر امپراتور ساخته شد تا اقامتگاه جدید امپراتور روم باشد. در داخل این مجموعه یک باغ بزرگ هست که با طاق ها و استخری بزرگ احاطه شده و تماشای آن شما را به حدود 2 هزار سال قبل می برد. نمایشگاه های زیادی در این مجموعه برگزار می گردد و سال جاری تابستان هم اینجا به محل نمایش 7 مجسمه باستانی تبدیل شده است. گردشگران در بازدید از این نمایشگاه نه فقط از مجسمه ها بلکه از این محوطه باستانی هم دیدن و معماری باشکوهش را تحسین می نمایند.

حفاری ها و کشف آثار باستانی در رم

رم بیش از 2700 سال قدمت دارد کافیست کمی زمین را حفاری کنید تا در نهایت به آثاری که ساکنان گذشته بر جای گداشته اند برسید. در دهه گذاشته ساخت و توسعه خط 3 متروی رم گنجینه های ارزشمند آثار هنری را از درون خاک رونمایی کرد. برخی از این آثار باستانی در ایستگاه سن جیوانی به نمایش در آمده اند اما آثار دیگری هم هستند که به موزه ها منتقل شده اند. وقتی در سال 1937 اولین متروی رم در حال احداث بود دغدغه ای برای نگهداری آثار هنری کشف شده وجود نداشت و در نهایت هم کارگران تعداد زیادی از آثار کشف شده را از بین بردند. اما امروز داستان فرق می نماید؛ از زمان آغاز ساخت خط 3 در سال 2007 و افتتاح آن در سال 2014 باستان شناسان تمام آثار هنری را ثبت و نگهداری نموده اند و در سال 2008 هم از کشف خانه های امپراتوری قرون وسطایی خبر دادند. در این خانه ها ظرف و ظروف دوران باستان همچنان سالم مانده بود مخصوصا محققان با کشف یک اشپزخانه قرن نهمی و کوزه های ان حسابی ذوق زده شدند چون قبل از این کشف فقط دو مورد از این کوزه ها در ایتالیا پیدا شده بود. در سال 2008 محققان اعلام کردند که در طی حفاری های خط 3 مترو به یک کارخانه مس قرن ششمی برخود نموده اند درست مثل آشپرخانه ها، ابزارهای قدیمی هم همچنان در کارخانه بوده اند به ویژه کوره هایی که برای ذوب شدن ترکیبات مس به کار می رفتند. در زمان امپراتوری روم، مس از اجزای مهم ساخت سکه، سیستم لوله کشی و معماری بود.

منبع: lonelyplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 824

به "نمایش 7 مجسمه باستانی در رم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش 7 مجسمه باستانی در رم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید