نوشیدنی های ورزشی چه تاثیری بر ورزشکاران دارد؟

به گزارش تعطیلات رو، سلامت خبرنگاران : تاثیر نوشیدنی های ورزشی بر علمکرد ورزشکاران را در ادامه بخوانید.

نوشیدنی های ورزشی چه تاثیری بر ورزشکاران دارد؟

نوشیدنی های ورزشی در بین ورزشکاران بسیار مصرف می گردد.

به گزارش خبرنگاران ، نوشیدنی های ورزشی موادی هستند که از آب، قندها، مقادیر کمی مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم و گاهی از مواد دیگری تشکیل شده اند و با مقادیر خاصی از سدیم و شکر ساخته شده اند تا جذب آن برای بدن آسان گردد.

نوشیدنی های ورزشی ممکن است با جایگزین کردن مواد مغذی از دست رفته در عضلات به بهبود عملکرد شما در انجام یک ورزش کمک نمایند.

عملکرد نوشیدنی های ورزشی

بر اساس این مطلب که از سوی محمد مهرتاش، مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ما قرار گرفته، آمده است: برای عملکرد مطلوب، ورزشکاران باید در طول ورزش هیدراته (آبرسانی) شوند و از سوخت کافی استفاده نمایند و بر همین اساس طیف گسترده ای از نوشیدنی ها با هدف بهبود عملکرد ورزش به بازار عرضه می شوند. نوشیدنی های ورزشی به طور خاص برای ایجاد تعادل مناسب کربوهیدرات ها، الکترولیت ها و مایعات طراحی شده اند تا به میزان کافی ورزشکار را تامین نموده و مایعات را برای آبرسانی تامین نمایند و در صورت استفاده مناسب می تواند منجر به بهبود عملکرد گردد.

در صورت نوشیدن محصولات نوشیدنی ورزشی به شکل پودر، مهم است که دستورالعمل های سازنده را مطالعه نموده تا اطمینان حاصل گردد که تعادل کربوهیدرات و الکترولیت برای جذب روده، تعادل مایعات و تحویل سوخت مطلوب باشد و آماده سازی نادرست ممکن است منجر به ناراحتی گوارشی و تأثیر منفی بر عملکرد گردد.

کربوهیدرات

در یک نوشیدنی ورزشی چه چیزی وجود دارد؟ کربوهیدرات می تواند با ارائه منبع سوخت برای عضلات و مغز، مزایای عملکردی را در طیف وسیعی از رویداد های ورزشی داشته باشد، کربوهیدرات بعلاوه به طعم و مزه نوشیدنی های ورزشی کمک می نماید و بیشتر نوشیدنی های ورزشی اندازه کمی کربوهیدرات (6-8 گرم در لیتر) هستند و غلظت کربوهیدرات بالاتر از این می تواند تخلیه معده را مختل نموده و منجر به ناراحتی روده در حین ورزش گردد و عملکرد را مختل کند.

الکترولیت ها

نوشیدنی های ورزشی شامل الکترولیت های سدیم و پتاسیم هستند، محتوای سدیم نوشیدنی های ورزشی با ایجاد مکانیسم تشنگی، مصرف مایعات را تشویق می نماید و در عین حال جذب مایعات را افزایش می دهد. نوشیدنی های کم سدیم ممکن است در صورت احتیاج به آب رسانی سریع مناسب نباشند (یعنی زمانی که احتیاج به کمبود مایعات در کوتاه مدت وجود دارد). افزودن پتاسیم به نوشیدنی های ورزشی به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می نماید و می تواند به انقباض ماهیچه ها در حین ورزش کمک رساند.

طعم دهنده

طعم یکی از ویژگی های مهم نوشیدنی های ورزشی است که به افزایش داوطلبانه مایعات (در مقایسه با آب) در حین یا بعد از ورزش کمک می نماید و مطلوب است پس از مشورت با متخصص از یک طعم دهنده مناسب بهره ببرید.

سایر مواد تشکیل دهنده

بعضی از نوشیدنی هایی که به اسم نوشیدنی های ورزشی به بازار عرضه می شوند دارای سایر مواد افزودنی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و مواد گیاهی هستند؛ این مواد اضافی به احتمال زیاد مزایای بسیار کمی (در صورت وجود) نسبت به نوشیدنی های ورزشی استاندارد ارائه می دهند و می توانند بر خوش طعم شدن و متعاقبا مصرف مایعات تأثیر بگذارند و بعضی از نوشیدنی های ورزشی بعلاوه حاوی کافئین هستند که می تواند مزایای عملکردی داشته باشد.

منبع: رکنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1902

به "نوشیدنی های ورزشی چه تاثیری بر ورزشکاران دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدنی های ورزشی چه تاثیری بر ورزشکاران دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید