همه چیز درمورد بیماری آنفولانزا

به گزارش تعطیلات رو، ویروس آنفولانزا چیزی است که با سرد شدن هوا ممکن است گریبان هر کس را بگیرد مخصوصا اگر فردی در نزدیکی شما مبتلا گردد. در ادامه به جواب تمام سوال هایتان در خصوص آنفولانزا خواهید رسید پس با خبرنگاران همراه باشید

همه چیز درمورد بیماری آنفولانزا

آنفلوانزا یا گریپ (Grippe) بیماری واگیرداری است که عامل آن نوعی ویروس آر ان ای از خانواده Orthomyxoviridae است. این نوع ویروس ها در پرندگان و پستانداران اثر می گذارد و موجب ایجاد عفونت حاد دستگاه تنفسی، سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تب و ضعف و بی حالی شدید می گردد. سه گونه ویروس آنفلوانزا به نامهای A B C وجود دارد. با وارد شدن به فصل سرما و ابتلا به آنفولانزا، بهتر است درباره علائم، درمان و راه های پیشگیری این بیماری بدانیم.

تاریخچه بیماری

آنفولانزا نخستین بار در سال 1933 از راسوها تشخیص داده شد و این ویروس در سال 1918 و در قرن بیستم در بین افراد شیوع پیدا کرد که در همان شروع موجب مرگ 40 میلیون نفر در یک سال شد. این بیماری با سرماخوردگی اشتباه گرفته می گردد اما نسبت به آن، شدیدتر است. امروزه گونه های جدیدتر این ویروس مانند آنفلوانزای پرندگان یا آنفلوانزای خوکی نیز شیوع پیدا نموده اند.

علائم آنفولانزا

آنفولانزا می تواند خفیف تا شدید باشد و گاهی اوقات باعث مرگ فرد نیز بگردد. آنفولانزا از سرماخوردگی به وجود می آید و معمولا ناگهانی اتفاق می افتد که با علائم زیر همراه است:

تب و لرز

سرفه

سوزش گلو

آبریزش بینی یا بینی گرفته

درد بدن یا عضلات

سردرد

خستگی

اسهال

استفراغ

تب برای تمام بیماران مبتلا به آنفولانزا اتفاق می افتد اما اسهال و استفراغ معمولا در بچه ها بیشتر دیده می گردد.

مسائل و سختی های آنفولانزا

بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا در عرض چند روز و یا کمتر از دو هفته ریکاوری می شوند اما بعضی از افراد با طولانی شدن این بیماری روبرو می شوند که باعث تهدید زندگی افراد می گردد. عفونت های سینوسی و گوش نمونه هایی از این سختی ها هستند که در نتیجه عفونت ویروسی آنفولانزا و یا باکتری به وجود می آید.

دیگر سختی های ممکن بعد از ابتلا به آنفولانزا می تواند شامل التهابات قلبی، مغزی، عضله ای، بافت های بدن و نارسایی چند عضو از بدن باشد. عفونت ویروسی آنفولانزا می تواند پاسخ های التهابی شدید را در بدن ایجاد کند که منجر به مسمومیت عفونی می گردد و زندگی فرد را تهدید می نماید.

آنفولانزا همچنین می تواند مسائل پزشکی دیگر را بدتر کند، مثلا افراد مبتلا به آسم در صورت ابتلا به آنفولانزا با مسائلی مثل حملات آسمی و افراد مبتلا به بیماری های قلبی نیز در این شرایط با تشدید بیماری خود روبرو می شوند.

چه افرادی در معرض خطر بیشتری از آنفولانزا هستند؟

هرکس می تواند به آنفولانزا مبتلا گردد و این موضوع ربطی به شرایط و یا سن و سال او ندارد اما به طور کلی افراد بالای 65 سال با بیماری های مزمن مثل آسم، دیابت و یا بیماری های قلبی، خانم های باردار، بچه ها زیر 5 سال و زیر 2 سال در معرض بیشتری هستند و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز بیشتر از بقیه در معرض این بیماری قرار می گیرند.

علل بیماری

ویروس ها از عوامل بروز آنفلوانزا هستند. آنفلوانزا شامل ویروس آنفلوانزای A، آنفلوانزای B و آنفلوانزای C است که به وسیله تماس مستقیم یا غیرمستقیم گسترش پیدا می نمایند.

علائم هشدار دهنده این بیماری در بچه ها چیست؟

مشکل در تنفس یا تنفس تند

لب ها یا صورت کبود

درد سینه

درد عضلانی شدید (بچه ها در این شرایط از راه رفتن دست می کشند)

کم آبی (ادرار نکردن به مدت 8 ساعت، دهان خشک، گریه بدون اشک)

حمله

تب بالای 104 فارنهایت

هرگونه تب در بچه ها زیر 12 ماه

تشدید بیماری های مزمن

علائم هشدار دهنده در جوانان چیست؟

تنگی نفس

درد مداوم یا فشار در سینه و شکم

سرگیجه مداوم، سردرگمی

حمله

ادرار نکردن

درد عضلانی شدید

ضعف یا ناثباتی شدید

تب یا سرفه تشدید شده

بدتر شدن بیماری های مزمن

اگر جوان هستید و در معرض آنفولانزای فصلی قرار گرفته اید، مشکل شما جدی نیست. اگرچه که سختی زیادی از آن می کشید اما احتمالا در یکی دو هفته بهبود پیدا می نماید اما در موارد شدید تر ممکن است به مسائل زیر مبتلا شوید:

مسائل قلبی

برونشیت

عفونت گوش

ذات الریه

آسم

ذات الریه مهم ترین و سخت ترین مشکل بعد از آنفولانزا است که گاهی اوقات نیز ممکن است منجر به مرگ فرد گردد.

بچه ها چگونه آنفولانزا می شوند؟

اگر کودک شما نزدیک افراد مبتلا به آنفولانزا قرار گیرند، این بیماری به وسیله تماس آنها با فرد بیمار به آنها انتقال می یابد مخصوصا اگر فرد بیمار هنگام عطسه یا سرفه جلوی بینی و دهان خود را نگیرد و میکروب ها در فضا پخش گردد. فرد مبتلا به آنفولانزا، از یک روز پیش از بروز علائم بیماری و 5 روز پس از آن ناقل بیماری است بنابراین در صورت تماس با این فرد باید نکات بهداشتی را رعایت کنید و از ماسک استفاده نمایید.

ویروس آنفولانزا به سرعت پخش می گردد و می تواند به راحتی در مدرسه، مراکز نگهداری بچه ها، زمین های بازی و حتی خانواده پخش گردد. ممکن است بعضی افراد دارای نشانه های خفیفی از آنفولانزا باشند و یا پس از 4 روز علائم آنفولانزا در آنها مشاهده گردد، این افراد در این مدت نیز ناقل بیماری هستند.

چه زمانی باید فرزند خود را پیش دکتر ببریم؟

در صورتی که کودک شما زیر سه ماه است و تب 38 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.

اگر کودکتان3 تا 6 ماه است و تب بالای 38.3 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.

اگر کودکتان بیش از 6 ماه سن دارد و تب بالای 39.4 درجه سیلسیوس یا بیشتر دارد.

اگر کودک شما بیشتر از سه روز تب دارد.

اگر کودکتان سرفه هایش پس از یک هفته خوب نشده است.

اگر کودک شما بیماری های مزمن همچون سرطان، کم خونی داسی شکل، دیابت یا ناراحتی های قلب، ریه یا کلیه دارد.

اگر کودک شما دچار علائمی مانند گوش درد شدید، خس خس کردن گلو یا سخت نفس کشیدن، دوباره مریض شدن بلافاصله پس از خوب شدن و درمان آنفولانزا و کم آبی بدن دچار شده است.

راه های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا

واکسناسیون تب های فصلی هر ساله می تواند بدن شما را از سه یا چهار ویروس آنفولانزای رایج محافظت کند. حال این واکسن ها می تواند به صورت تزریقی و یا اسپری به وسیله بینی باشد.

البته که تحقیقات نشان می دهد که اسپری محافظت از آنفولانزا برای بینی زیاد تاثیرگذار نیست.

این اسپری ها برای بعضی از افراد مثل خانم های باردار، بچه ها بین 2 و سال مبتلا به آسم و مسائل سینه و سیستم های ایمنی ضعیف جوابگو نیست.

مواد تشکیل دهنده این واکسن ها به مقدار کمی حاوی پروتئین تخم مرغ است که اگر آلرژی خفیفی به تخم مرغ دارید و هنگام خوردن تخم مرغ تاول می زنید، بهتر است که از تزریقات بهره ببرید.

همه افراد به خصوص بچه ها مبتلا به دیابت، سیستم دفاعی ضعیف، کم خونی شدید یا بیماری های قلب، ریه و کلیه هر سال باید واکسن آنفولانزا تزریق نمایند.

تاثیر واکسن های آنفولانزا به سلامت بدن کودک شما و چگونگی تطابق واکسن با ویروس، بستگی دارد. در صورتی که کودک بدن سالم تری داشته باشد، این واکسن تاثیر بیشتری خواهد داشت.

اگر پس از واکسیناسیون بچه ها، به آنفولانزا مبتلا شوند بیماری آنها سخت نیست.

این واکسن بدن کودک را در مقابل بیماری های مشابه آنفولانزا محافظت نمی نماید.

پیشگیری از شیوع آنفولانزا

- دستان خود را مرتب بشویید:

حتی می توانید از شوینده های الکل دار بهره ببرید.

- مراقب عطسه و سرفه خود باشید و جلوی دهان تان را بگیرید.

- از شلوغی ها دوری کنید:

آنفولانزا در شلوغی شیوع بیشتری دارد و ویروس آن نیز به مدت 24 ساعت زنده می ماند.

فرزند خود از افراد مشکوک به بیماری دور نگه دارید.

بیماران باید دستمال مورد استفاده را پس از یک بار مصرف فوراً دور بیندازند.

هرگز نباید دستمال استفاده شده خود را درون جیب خود بگذاریدزیرا این کار سبب می گرددعوامل بیماری دوباره به بدن انتقال یابند و بتوانند باعث تشدید بیماری شوند.

درمان بیماری آنفولانزا

معمولا به افراد مبتلا به آنفولانزا توصیه می گردد که استراحت کافی داشته باشند و به اندازه کافی مایعات بخورند اما اگر عفونت شما شدید است، پزشک به شما داروی ویروس کش مثل اوسلتامیویر، رلزنا، راپی واب، ایکسو فلوزا تجویز می نماید که این داروها بیماری شما را کوتاه می نماید و به پیشگیری از مسائل زیاد یاری می نماید که این داروها معمولا برای افراد مبتلا به آسم نیز تجویز می گردد.

اثرات جانبی این داروهای ضد ویروس شامل حالت تهوع و استفراغ است که این اثرات جانبی در صورت مصرف با غذا کاهش پیدا می نماید.

بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا به داروهایی مثل امانتادین و ریمانتادین مقاوم هستند که از داروهای ویروس کش است.

استفاده از داروهای مسکن نیز به این افراد توصیه می گردد که این مسکن ها می تواند استامینوفن، ایبوپروفن باشند.

منبع: نمناک

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 686

به "همه چیز درمورد بیماری آنفولانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درمورد بیماری آنفولانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید