وظیفه یاری فنر خودرو چیست؟

به گزارش تعطیلات رو، یاری فنر بخشی از سیستم تعلیق در خودرو است و نقش آن کاهش نیروی ضربه هایی است که در هنگام حرکت در منطقه ها ناهموار و دست اندازها به خودرو وارد می گردد و ثبات حرکت خودرو به ویژه افزایش می یابد.

وظیفه یاری فنر خودرو چیست؟

یاری فنر چیست

یاری فنر بخشی از سیستم تعلیق در خودرو است و نقش آن کاهش نیروی ضربه هایی است که در هنگام حرکت در منطقه ها ناهموار و دست اندازها به خودرو وارد می گردد و ثبات حرکت خودرو به ویژه افزایش می یابد.

یاری فنر به صورت یک قطعه نصب شده بر روی هر لاستیک خودرو واقع شده است، انتهای پایینی آن به صندوق عقب خودرو و انتهای بالایی به بدنه خودرو متصل می گردد.و بالای غلتک برای معکوس کردن.

وظیفه یاری فنر خودرو

یاری فنر حرکت خودرو را در حالت تعادل کامل قرار می دهد و اندازه این پایداری به علت نوع سیالی (روغن) است.

اهمیت یاری فنر

هر قطعه ای که طراحی و به خودرو اضافه می گردد برای هدف خاصی است و اهمیت یاری فنر و هدف از حضور آن در خودرو در نکات زیر نشان داده شده است.

حفظ ثبات و تعادل خودرو و این نشان دهنده قابلیت های دستیاران در خودرو است.

کاهش اندازه لرزش هنگام ضربه و حرکات ناگهانی و این پاسخی است به اینکه یاری فنر در خودرو چیست.

کنترل خودرو، عدم انحراف و فرمان صحیح در پیچ ها

یاری فنر علت اصلی پایداری حرکت خودرو در جاده است.

یاری فنر چیست؟

یاری فنرها از مهمترین قطعات سیستم تعلیق خودرو هستند که ابعاد و اشکال مختلفی دارند و در کنار هر چرخ یک یاری فنر تعبیه شده است. یاری فنرها ضربات وارد شده به خودرو را به حداقل می رسانند تا ضربه به جلوبندی و اتاق خودرو وارد نگردد. بعلاوه یاری فنرها مانع از لرزش خودرو می شوند. اگر یاری فنرها آسیب دیده باشند، عبور از دست انداز ها و سطوح ناهموار تقریبا غیرممکن است چراکه به اتاق خودرو و راننده ضربه وارد می گردد. هنگامی که خودرو در سطوح ناهموار در حال حرکت است ضربات به یاری فنر وارد می گردد و فنرها با باز و بسته شدن ضربات را دفع می نمایند. یاری فنرها انواع مختلفی دارند و بسته به اینکه از چه نوعی هستند، قطعات آنها تغییر می نماید. به طور کلی بیشتر یاری فنرها از قطعاتی مانند فنر، پایه یاری، ضربه گیر، میل یاری، سوپاپ سر میل یاری، گاز یا مایع سیال و توپی سر یاری فنر تشکیل شده اند.

عملکرد یاری فنرها چگونه است ؟

همانطور که گفته شد یاری فنرها در اصل پمپ روغن هستند. یک پیستون به انتهای میله پیستون متصل می گردد و در برابر سیال هیدرولیک در لوله فشار عمل می نماید.

همانطور که سیستم تعلیق به سمت بالا و پایین حرکت می نماید، سیال هیدرولیک به وسیله روزنه ها (سوراخ های ریز) داخل پیستون عبور می نماید.

از آنجایی که روزنه ها فقط اندازه کمی سیال را از پیستون عبور می دهند، پیستون کند می گردد که به نوبه خود حرکت فنر و تعلیق را کند می نماید.

یاری فنرها به طور اتوماتیک با شرایط جاده تنظیم می شوند زیرا هرچه سیستم تعلیق سریعتر حرکت کند، مقاومت بیشتری ایجاد می نماید.

یاری فنرها چطورکار می نمایند؟

یاری فنرها دستگاه های پمپ مانندی هستند که با کنترل برگشت فنرهای تعلیق، تایرهای خودروی شما را در تماس با سطح جاده نگه می دارند.

تا زمانی که لاستیک های وسیله نقلیه شما با جاده در تماس باشند، فرمان، کنترل جاده و واکنش ترمز بهینه خواهد بود و به حفظ ایمنی شما یاری می نماید.

خرید یاری فنر خودرو از آکام پارت پیشرو

جهت خریدیاری فنر جلو 405کلیک کنید.

جهت خریدیاری فنر عقب cng پرایدکلیک کنید.

جهت خریدیاری فنر عقب 405کلیک کنید.

طرز کار یاری فنر

یاری فنر اساسا استوانه یالوله ای پر از روغن است که پیستونی در ان بالا و پایین می رود در نتیجه این حرکت روغن یا سیال هیدرولیکی موجود در استوانه، به وسیله مجرا ها یا روزنه های کوچک موجود در پیستون، جریان پیدا میکند. اصطکاک ناشی از حرکت سیال واجهش فنر را محدود می نماید. - یاری فنر ممکن است به تنهایی یا در داخل مجموعه فنر و یاری فنر نصب گردد طرز کار هر دو نوع یاری فنر یکی است پیستون سیلندر را به دو محفظه سیال بالایی و پایینی تقسیم می نماید. مجرا ها یا منفذهای پیستون با شیوه های یک طرفه فنر سوار، یا دیسکهایی که تحت فشار تغییرشکل می دهند، کنترل می شوند . هر چه سیال آسانتر از منفذ ها عبور کند خودرو نرمتر حرکت می نماید. اگر منفذها بیشتر باشند، سیال را سخت تر عبور می دهند و خودرو زیاد نرم حرکت نمی نماید و به اصطلاح می کوبد.

فروشگاه تخصصی قطعات جلوبندی آکام پارت پیشرو

حال شرکت آکام پارت پیشرو با بوجود آوردن یک سیستم یکپارچه این امکان را برای مشتریان عزیز فراهم نموده تا در سریع ترین زمان ممکن و با بصرف ترین قیمت بتوانند با کیفیت ترین قطعات خودرو از جمله مهم ترین قطعه خودرو را که گیربکس میباشد تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهند.

فقط کافی است به فروشگاه آکام پارت سری بزنید تا مشتری دائم شوید.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و ارزان ای تعبیه شده که در کنار برطرف احتیاج خود می توانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

تلفن تماس:

09122037713

09129400108

021-40338231

منبع: فرارو
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2205

به "وظیفه یاری فنر خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وظیفه یاری فنر خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید