گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن

به گزارش تعطیلات رو، در دنیای پیشرفته کنونی که شبکه های مجازی و غول های نرم افزاری آن زمینه توسعه سبک زندگی دیجیتالی ما را فراهم نموده اند، گردشگری نیز دچار دگرگونی هایی تازه شده است. در این میان، استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی به پدیده ای با عنوان گردشگری مجازی انجامیده که تعریف آن عبارت است از ملاقات از مکان های گردشگری و نیز معرفی ظرفیت ها و قابلیت های صنعت توریسم به وسیله ابزارهای هوشمندانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) .

گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه ویزای کانادا با دعوت نامه هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

در حال حاضر تارنماهایی مانند اکسپدیا (EXPEDIA) یا ایر.بی.ان.بی (AIRBNB) از مهمترین درگاه های گردشگری مجازی با شمار بالایی بازدید نماینده به شمار می فرایند که امکان بازدید بسیاری از کاربران از مکان های گردشگری در سراسر دنیا را مهیا می سازند. در ایران با توجه به محدودیت هایی که در استفاده از اینترنت و فضای مجازی وجود دارد، گردشگری مجازی به معنای واقعی آن وجود ندارد و فراهم شدن زمینه های آن احتیاجمند بسترسازی های مناسب است.

برای آنالیز چالش های پیش روی گردشگری مجازی در کشور، آقای مهرزاد یکی از فعالان و کارشناسان حوزه گردشگری به گفت وگو نشست. از دید وی با توجه به ظرفیت های بالای ایران در گردشگری، توجه به گونه مجازی آن می تواند پیامدهایی ارزشمند و پرسود برای این صنعت داشته باشد.

در ادامه، سوالاتی در این زمینه از ایشان پرسیده شده است.

- به عنوان یکی از کارشناسان حوزه گردشگری، چه تعریفی برای گردشگری مجازی که از آن به عنوان گردشگری هزاره سوم یاد می گردد، ارایه می کنید؟

- استفاده از فناوری های نوین رسانه ای و دیجیتالی مهمترین ویژگی این نوع گردشگری است که آن را از گردشگری سنتی متفاوت نموده است. گردشگری مجازی البته نمودهایی از گردشگری سنتی را نیز با خود دارد.اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه جاذبه های گردشگری و همچنین ابزارهایی که بتوان به وسیله آن این اطلاعات را به سراسر دنیا مخابره کرد، 2 مقوله مورد توجه گردشگری مجازی است.

فروش خدمات به وسیله درگاه های اینترنتی از مهمترین کارنمودهای گردشگری مجازی است. در این روش، صاحبان کالا، تورهای گردشگری، آژانس های هواپیمایی و صاحبان هتل ها با معرفی دقیق و انتشار جزییات محصول خود اقدام به خدمت رسانی به گردشگران می نمایند و گردشگران نیز به وسیله سامانه های اینترنتی یا محصول را خریداری می نمایند یا برای دیدن جاذبه های توریستی معرفی شده، به گردشگری درکشورها می پردازند.

- مهمترین پیش احتیاج راه اندازی گردشگری مجازی مناسب چیست و شرایط این گونه گردشگری را در کشور ما چگونه می بینید؟

- لازمه های گردشگری مجازی تنها راه اندازی یک سایت یا انتشار چند عکس نیست. مهمترین لازمه آن کیفیت عرضه محصولات است که این کیفیت خود احتیاجمند وسایل به روز و پیشرفته است. ما شاید در حوزه داخلی اقدام هایی در جهت اینترنتی کردن بعضی از سفرها انجام داده ایم اما به خاطر بعضی مسائل، هنوز در زمینه بازاریابی اینترنتی برای جذب گردشگر با مشکل روبه رو هستیم.

یکی دیگر از چالش های پیش روی نهادینه شدن گردشگری مجازی بحث سرعت اینترنت و آزادی دسترسی به بعضی از شبکه ها است.

- شما از معرفی و فروش کالا به عنوان 2 کارکرد مهم گردشگری مجازی یاد کردید. به نظر شما، کدام یک از این موارد، در درجه اهمیت - بیشتری نسبت دیگری قرار گرفته است و نقش برجسته تری در گردشگری مجازی دارد؟

- در گردشگری مجازی 2 مورد یاد شده لازم و ملزوم هم هستند و قابل تفکیک از هم نیستند. معرفی و اطلاع رسانی از مکان ها و جاذبه های گردشگری و ارایه تاریخچه آن از جمله کارنمودهای مهم در این حوزه است و فروش وسایلی که بتواند به بهترین نحو ممکن این مکان ها را معرفی کند و در معرض دید گردشگران قرار دهد هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 مرداد 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 763

به "گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی در ایران و مسائل پیش روی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید