5 راه چاره برای آسان شدن نظافت خانه؛ اشتباهاتی که در خانه تکانی انجام می دهیم

به گزارش تعطیلات رو، در آستانه عید نوروز 1402 بار دیگر فصلی نو از خانه تکانی ها شروع شده؛ شاید در این فصل که همه ایرانی ها طبق معمول همه ساله به تمیز کردن خانه های خود می پردازند، مرور برخی از نکات درباره اشتباهاتی که در زمان نظافت خانه رخ می دهد، خالی از لطف نباشد.

5 راه چاره برای آسان شدن نظافت خانه؛ اشتباهاتی که در خانه تکانی انجام می دهیم

تمیز کردن خانه ممکن است فعالیت مورد علاقه شما نباشد، اما مرور اشتباهاتی که در زمان نظافت خانه انجام می دهیم لازم است، به ویژه برای خانه تکانی خاتمه سال که از نظر حجم و ابعاد و سختی با نظافت های روزانه و هفتگی خانه فرق می نماید.

به گزارش اسپروس، بسیاری از ما فقط می خواهیم نظافت خانه را در کوتاه ترین زمان ممکن با برترین نتایج انجام دهیم. اما این کار نظم و ترتیب می خواهد، برای یاری به سازماندهی بیشتر، در این مطلب به پنج اشتباه اصلی که معمولا امکان دارد در زمان نظافت خانه رخ دهد، اشاره می کنیم.

با رعایت این نکات تغییراتی در روال تمیز کردن خود ایجاد کنید این مساله باعث خواهد شد کار را سریع تر انجام دهید و زمان بیشتری برای لذت بردن از تمیزی خانه خود داشته باشید.

اشتباه شماره 1: به تعویق انداختن کار های نظافتی | لکه های روی زمین و سطوح را پاک کنید

آیا ژله ای که روی زمین یا روی سطوح کابینه ریخته را بلافاصله پاک می کنید یا چند روز بعد اثر آن را از روی تمیز می کنید؟ حتی اگر به علت عجله در زمان خروج از خانه فرصت تمیز کردن اثر ژله روی زمین ریخته شده را ندارید، باید بدانید که پاک کردن آن در اسرع وقت لازم است، چرا که مورچه ها منتظر نمی مانند و به سرعت محل ریختن ژله تبدیل به محل تجمع آن ها می گردد.

هر چه زمان نیز بگذرد سخت تر می توان اثر چیزی را که روی زمین ریخته شده پاک کرد. اگر بلافاصله اثر خوراکی ریخته شده روی زمین را پاک کنید، تنها 15 یا 20 ثانیه زمان خواهد برد. اما اگر آن را برای بعد بگذارید ممکن است به 20 تا 30 دقیقه زمان برای پاک کردن لکه روی زمین احتیاج داشته باشید. همین اصل برای تقریبا هر کاری در زمینه نظافت صدق می نماید. چند دقیقه صرف برای تمیز کردن یک اتاق در هر روز، نظافت از نظافت سنگین بعدی پیشگیری می نماید.

اگر بخواهیم این اصل را به کل فعالیت های نظافت خانه تعمیم دهیم؛ قسمت های آماده سازی غذا در آشپزخانه باید هر روز ضد عفونی شوند، لباس های کثیف، بلافاصله بعد از تعویض باید در محفظه مخصوص لباس ها برای شست وشو قرار داده شوند، سینک های حمام و در های دوش بعد از هر بار استفاده پاک شوند و هر روز شرایط بهم ریخته خانه باید مرتب گردد. سپس کار های نظافت هفتگی یا خانه تکانی سالانه نظیر گردگیری، جاروبرقی، تمیز کردن توالت، تمیز کردن کف آشپزخانه و شستشوی لباس بسیار ساده تر خواهد بود.

اشتباه شماره 2: آغاز از نقطه اشتباه در یک اتاق | نظافت را از نقطه درست انجام دهید

هیچ یک از ما نمی خواهیم بیشتر از آنچه برای نظافت کردن احتیاج است، وقت بگذاریم. اگر هنگام تمیز کردن اتاق از نقطه اشتباهی آغاز کنید، باید دوباره مراحل نظافت را دوباره تکرار کنید. ابتدا، با برداشتن وسایلی که به اتاق تعلق ندارند، شلوغی را کم کنید. اگر دور ریختی هستند، آن ها را دور بیندازید یا به فضای مناسب خود برگردانید. به صرف زمان برای تمیز کردن آن ها احتیاج نیست.

وقتی آماده نظافت شدید، از بالای اتاق آغاز کنید و به سمت پایین بروید. اگر با تمیز کردن کف اتاق آغاز کنید و سپس به گردگیری پنکه سقفی، پاک کردن تار عنکبوت و گردگیری مبلمان ادامه دهید، دوباره روی زمین گرد و غبار می نشیند و پس از نشستن گرد و غبار باید دوباره کف را تمیز کنید. هنگام تمیز کردن دیواره های حمام یا در ها و پنجره ها، از بالا آغاز کنید، چراکه اگر از پایین به بالا نظافت را انجام دهید آب دوباره چکه خواهد نمود و محبور خواهید شد دوباره قسمت پایین دیوار را تمیز کنید.

اشتباه شماره 3: استفاده از محصولات پاک نماینده نادرست | به برچسب پاک نماینده ها دقت کنید

اگر از یک محصول تمیز نماینده قوی برای نظافت استفاده نکنید، به احتمال زیاد این محصول اثر پاک نماینده کافی نخواهد داشت و مقداری از حاک روی سطوح باقی خواهد ماند و شما ناگزیر خواهید شد که دوباره کار گردگیری را تکرار کنید. در خصوص شست وشوی لباس ها نیز چنین است. آیا تا به حال پیش آمده بعد از شستن لباس ها متوجه شوید که لکه ها هنوز روی لباس به جای مانده است؟

در این صورت شما از محصولات لباسشویی اشتباه استفاده نموده اید. برچسب های ظرف های شوینده لباس را با دقت بخوانید و دستورالعمل های روی این برچسب ها را دنبال کنید تا برترین نتیجه را بگیرید. آنالیز برچسب ها نه تنها می تواند در زمان صرفه جویی کند، بلکه در هزینه نیز صرفه جویی می نماید. استفاده از محصول پاک نماینده نادرست می تواند به طور دائمی به بعضی از سطوح آسیب برساند. اگر سعی دارید مقدار مواد شیمیایی مورد استفاده در خانه را کاهش دهید، محصولات پاک نماینده طبیعی یا سبز در صورت استفاده صحیح می توانند بسیار موثر باشند.

اشتباه شماره 4: استفاده از ابزار های تمیز نماینده کثیف | لوازم نظافت را پس از هر بار استفاده تمیز کنید

ابزار هایی که برای تمیز کردن استفاده می کنید، در صورت آلوده بودن می توانند محیط را کثیف تر نمایند و باکتری ها و خاک را در اطراف پخش نمایند. اسفنج های آشپزخانه در صورت عدم استفاده صحیح، می توانند به محل رشد باکتری های کلیفرم و سالمونلا تبدیل شوند. ماشین لباسشویی که به طور مرتب تمیز نشده باشد می تواند خاک لباس ها را دوباره رسوب کند و در صورت عدم نظافت، لباس های شسته شده در آن بوی بدی بگیرند.

جاروبرقی کثیف نیز می تواند گرد و غبار را با هر بار در هوا پخش کند. زمانی را برای شستن دستمال های تمیزنماینده، سر جارو های تی و برس های شستشو و تمیز کردن فیلتر های جاروبرقی بین هر بار استفاده اختصاص دهید.

اشتباه شماره 5: آموزش ندادن به بچه ها برای یاری به کار های خانه | بچه ها را به تدریج با کار خانه آشنا کنید

برترین زمان برای آشنا کردن بچه ها در کار های خانه، زمانی است که آن ها هنوز نونهال هستند. بچه ها نوپا و نونهال می خواهند هر کاری که مادر و پدر انجام می دهند، انجام دهند. بنابراین، آموزش به آن ها را با چیز های ساده ای آغاز کنید، مانند تا کردن حوله ها و کنار گذاشتن آن ها یا آوردن لباس های کثیفشان به ظرف لباس های چرک. با افزایش سن، می توانید کار های چالش برانگیزتری مانند شستن لباس ها را به وظایف شان اضافه کنید.

یک جدول درست کنید و همان اصولی را که خود شما باید هنگام نظافت خانه رعایت کنید، به بچه ها بیاموزید. انجام چند کار کوچک تمیز کردن در هر روز، در نهایت خیلی کار نظافت را آسان تر می نماید. برای بچه های کوچک تر، با کار های ساده ای مانند گردگیری سطوح صاف، شستن پنجره ها با استفاده از پاک نماینده های غیرسمی (سرکه سفید مقطر و آب) آغاز کنید و به تدریج آن ها را تقریبا با تمام کار های نظافتی خانه آشنا کنید. بچه ها از این شرایط گله مند خواهند بود، اما شما در واقع دارید آن ها را برای روزی که در بزرگسالی در خانه خود زندگی خواهند کرد، آماده می کنید.

منبع: همشهری

منبع: فرادید
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2280

به "5 راه چاره برای آسان شدن نظافت خانه؛ اشتباهاتی که در خانه تکانی انجام می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راه چاره برای آسان شدن نظافت خانه؛ اشتباهاتی که در خانه تکانی انجام می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید