استفاده از هورمون طبیعی برای تسریع رشد گیاه

به گزارش تعطیلات رو، تهران- خبرنگاران- محققان دریافتند ماده ای موسوم به بتا سایکلوسیترال که به عنوان یک افزودنی خوراکی در بازار عرضه شده است، موجب تسریع رشد ریشه برنج و گوجه فرنگی می گردد.

استفاده از هورمون طبیعی برای تسریع رشد گیاه

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران، این ماده که یک هورمون طبیعی بوده و درون گیاهان یافت می گردد، مقاومت برنج را در برابر خاک شور نیز افزایش می دهد و ابزار مناسبی برای فراوری گیاهان مقاوم تر و سالم تر برای کشاورزان محسوب می گردد.

ریشه، تقریبا نیمی از گیاه را تشکیل می دهد اما معمولا توسط کشاورزان نادیده گرفته می گردد. محققان پیش از این در کوشش برای کشف هورمون های موثر بر رشد ریشه گیاهان دریافتند انواعی از مولکول ها وجود دارند که با کارتنوئیدها مرتبط هستند. کارتنوئیدها در واقع نوعی رنگدانه موثر در جذب نور توسط گیاهان هستند. در آن تحقیقات گروهی از مولکول ها تعیین شد، اما به درستی معلوم نشد کدام یک از آن ها بیشترین ارتباط را با کارتنوئیدها دارند.

بسیاری از این مولکول ها در حال حاضر به عنوان افزودنی های خوراکی و مکمل های رژیمی در بازار عرضه می شوند. محققان 20 نوع از این مولکول ها را جداسازی نموده و آن ها را با ژل آگار که از نوعی جلبک به دست می آید و به عنوان بستر پرورش گیاه از آن استفاده می گردد ترکیب کردند. سپس گیاهانی را درون این ژل ها قرار دادند و میزان رشد گیاهان را در طول یک دوره 10 روزه مورد آنالیز قرار دادند. در نتیجه این آزمایش تعیین شد مولکول بتا سایکلوسیترال موجب رشد سریع تر ریشه گیاه گوجه فرنگی و برنج و همچنین افزایش تعداد شاخه های آن می گردد. اثر دیگر این مولکول در خصوص برنج، افزایش مقاومت گیاه در برابر خاک شور است.

محققان امیدوارند این مولکول زمینه را برای توسعه کشاورزی و افزایش محصول گیاهان موردنیاز بشر فراهم کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

علمی **9259**1485

منبع: ایرنا
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 231

به "استفاده از هورمون طبیعی برای تسریع رشد گیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از هورمون طبیعی برای تسریع رشد گیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید