انتشار خبر پروژه سفیدکوه مکران در معتبرترین نشریات باستان شناسی جهان

به گزارش تعطیلات رو، به گزارش خبرنگاران، حسین واحدی سرپرست طرح مطالعاتی سفید کوه مکران گفت: تا کنون در سه فصل با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی به انجام رسیده یکی از بکرترین و منحصر به فردترین پروژه های مطالعاتی است.

انتشار خبر پروژه سفیدکوه مکران در معتبرترین نشریات باستان شناسی جهان

وی گفت: طرح مطالعاتی سفید کوه مکران از سال 1396 مورد شناسایی و در فرایند مطالعات و پژوهش های بلند مدت در زمینه های مختلف اعم از مطالعات باستان شناختی، قوم باستان شناختی، باستان شناسی تجربی، مردم شناسی، زبان شناسی، هنرهای سنتی، بافت و معماری قرار گرفته است.

این باستان شناس اضافه کرد: از آنجا که تا به حال هیچ گونه مطالعات علمی در هیچ زمینه ای در منطقه سفیدکوه صورت نگرفته ، این پروژه و فرهنگ های انسانی و بسترهای زیست محیطی آن از کمترین تغییر برخوردار بوده و مشابهت های بالقوه ای با زندگی جوامع پیش از تاریخی منحصرا نوسنگی دارد از این رو مورد توجه نگارنده قرار گرفت.

وی اظهار کرد: مطالعات پیوسته از سال 1396 با مشارکت نهادهای مربوطه در زمینه های تخصصی مدنظر از جمله دانشگاه شهرکرد به منظور بررسی و مطالعه الگوهای زیستی (الگوی استقراری، معماری و معیشتی) جوامع مستقر در سفیدکوه مکران از منظر مطالعات باستان شناختی و قوم باستان شناسی در قالب انتها نامه ارشد نگارنده شکل گرفت.

واحدی اضافه کرد:همچنین انجام اولین مطالعات باستان شناختی در قالب بررسی های هدفمند و بلند مدت با همکاری و مشارکت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی و همکاران متخصص در این زمینه در سال های 1398- 1399 و نخستین فصل پروژه بلند مدت تدوین پفراینده های ثبتی سه دهکده بارگدن، کوچکدام و کددپ در زمینه های مطالعات مردم شناسی، باستان شناسی، زبان شناسی، هنرهای سنتی، بافت و معماری با مشارکت و همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده های زیر مجموعه آن به سرپرستی نگارنده در سال 1399 صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: اما همواره از دغدغه های اصلی انجام هرگونه مطالعات در منطقه، انتشارنتایج آن در داخل و خارج از کشور و مشارکت متخصصین بیشتر برای پژوهش بر روی سوژه های مطالعاتی در این پروژه بوده است، ازین رو سعی شد تا به جنبه انتشارات این پروژه به صورت ویژه ای پرداخته شود.

این باستان شناس با اشاره به این نکته که پروژه مطالعاتی سفیدکوه توانسته نظرات مثبت و ایده های بسیاری از متخصصین باستان شناس در داخل و خارج از کشور را به خود جلب کند شرح داد: نتایج اولیه این پروژه به صورت گزارش ، مقالات و اخبار در نشریه های مختلف داخلی و خارجی و سمینارها از جمله مجله مطالعات باستان شناسی وابسته به پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی، هفتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان ایران و سرزمین های همجوار، مجله Iranian Studies در شماره 1 دوره 41 و مجله مطالعات باستان شناسی خاورمیانه (ASOR) به زبان انگلیسی مطرح و به چاپ رسیده است.

وی با بیان این نکته که پژوهش های دیگر این پروژه نیز در دست انتشار است گفت: نتایج اولیه این پروژه نیز در فصل اول مطالعات باستان شناسی با مساعدت موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران به صورت سخنرانی ارائه شد.

وی در ادامه از مهم ترین دست آوردهای انتشاراتی و خبری پروژه سفیدکوه مکران در بخش خبر بین الملل به انتشار خبر این پروژه در نشریه معتبر خبری در زمینه باستان شناسی با عنوان Current World Archaeology در شماره 99 تاریخ January 23, 2020 اشاره کرد که خبر پروژه مذکور را تحت عنوان Ethnoarchaeology in the mountains پوشش داده وشرح داد :همچنین نشریه Archaeology Magazine وابسته به A publication of the Archaeological Institute of America (موسسه باستان شناسی آمریکا) در تاریخ September/October 2020 خبری با عنوان Yesterday, Today, and Tomorrow در خصوص معرفی پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران را در مجله و وب سایت رسمی خود منتشر کرده است.

مجلات فوق ازین حیث مورد اعتبار و اهمیتی هستند که اخبار پروژه های روز و مهم باستان شناسی دنیا را برای معرفی به سایر باستان شناسان و علاقه مندان معرفی می کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1261

به "انتشار خبر پروژه سفیدکوه مکران در معتبرترین نشریات باستان شناسی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار خبر پروژه سفیدکوه مکران در معتبرترین نشریات باستان شناسی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید