انعکاس انتظارات تورمی در بازار بدهی

به گزارش تعطیلات رو، خبرنگاران: امروز 20 آبان 1399 معاملات اوراق بدهی دولتی نسبت به دیروز 44 درصد کاهش داشت.

انعکاس انتظارات تورمی در بازار بدهی

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران در روز سه شنبه این معاملات به 197 میلیارد تومان رسید در حالی که روز گذشته مجموع معاملات به 350 میلیارد تومان رسیده بود.منحنی بازده اما تغییرات محدودی داشت.

در همین زمینه

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال 1 دهم افزایش یافت و به 18.2 درصد رسید، اما نرخ بازده با سررسید دو سال 1 دهم درصد کاهش یافت و به 20.8 درصد رسید.نرخ بازده اوراق با سررسید شش ماه نیز با کاهش نیم درصدی به 16.1 درصد رسید.

برآورد نرخ سود آینده

در بازار اوراق آینده، منحنی بازدهی اوراق امروز با اوراق دیروز روندی متمایز را تجربه کرد. اگر منحنی بازدهی اوراق آینده در ده روز اخیر را مورد بررسی قرار دهیم شاهد آن خواهیم بود که قوس منحنی بسیار کم بوده است. در نمودار ها دست کم تا محدوده 1200 روزه، منحنی تا حدود زیادی تخت شده است و عملا قله ندارد.

با این حال اگر چه امروز هم شاهد قله در محدوده بالای دو سال نیستیم، اما شاهدیم که شیب از حالت صعودی خارج شده و از محدوده 550 روز تا 1200 روزه مماس خط 24 درصد قرار گرفته است. طبق این منحنی، انتظارات بازدهی بالای دو ونیم سال نسبت به دیروز تغییر نکرده است.

به صورت کلی وقتی در سررسید بلند مدت نرخ سود افزایش می یابد حکایت از آن دارد که تقاضا برای خرید این نوع اوراق پایین آمده یا عرضه آن افزایش یافته است. با این اتفاق قیمت اوراق پایین می آید و نرخ سود آن بالا می رود. رفتار امروز نشان می دهد معامله گران برای میان مدت در حالت عدم قطعیت قرار دارند.

نرخ بازده نقدی و آینده

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می شود. نرخ کشف شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می دهد. همچنین از تفاوت نرخ های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می توان برای استخراج بازده آینده مورد انتظار سرمایه گذاران استفاده کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1384

به "انعکاس انتظارات تورمی در بازار بدهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انعکاس انتظارات تورمی در بازار بدهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید