قابلمه گرانیتی بهتر است یا چدنی؟

به گزارش تعطیلات رو، قابلمه گرانیتی بهتر است یا چدنی؟ انتخاب درست ظروف پخت وپز برای آشپزی دلچسب و سالم، از دغدغه های همیشگی هر کدبانویی بوده و هست! در میان تنوع جنس های موجود در بازار، قابلمه های گرانیتی و چدنی دو گزینه محبوب و پرطرف دار هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما سؤالی که فکر بسیاری را درگیر می نماید این است که تفاوت قابلمه گرانیتی با قابلمه چدن در چیست؟

قابلمه گرانیتی بهتر است یا چدنی؟

در ادامه با مقایسه قابلمه های گرانیتی و چدنی از نظر جنس، روکش، نحوه گرم شدن، نگهداری، قیمت و… به شما یاری می کنیم تا باتوجه به احتیاجها و سلیقه خود، برترین انتخاب را داشته باشید. با آنالیز ویژگی های هر نوع قابلمه، به شما خواهیم گفت که قابلمه چدنی برای چه نوع پخت و پزهایی مناسب است و قابلمه های گرانیتی چه مزیت هایی دارند. در نهایت با جمع بندی نکات، تصمیم خواهید گرفت که قابلمه گرانیتی بهتر است یا چدنی؟

مزایا و معایب قابلمه گرانیتی

قابلمه های گرانیتی یکی از محبوب ترین ظروف پخت وپز در سال های اخیر هستند. با ورود این جنس به بازار افراد زیادی اقدام به خرید قابلمه گرانیتی کردند و این محصول با استقبال زیادی روبرو شد. این نوع قابلمه ها از جنس آلومینیوم یا فولادی هستند و با روکش نچسب گرانیت (سیلیکون، تیتانیوم و نانو) پوشیده شده اند. به همین علت، از مزایای هر دو جنس فلز و سرامیک بهره مند هستند؛ اما مانند هر نوع ظروف دیگری، قابلمه های گرانیتی نیز مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم.

مزایای قابلمه گرانیتی

درست است که قابلمه های گرانیتی به طورکلی گران تر از سایر قابلمه ها هستند؛ اما مزایای متعددی دارند که آن ها را به یک سرمایه گذاری ارزشمند تبدیل می نمایند. بعضی از مهم ترین مزایای قابلمه های گرانیتی عبارت اند از:

  • با روکش نچسب گرانیت پوشیده شده اند
  • گرما را به طور یکنواخت در تمام سطح خود پخش می نمایند، ازاین رو علاوه بر کاهش احتمال سوختن غذا، غذا به طور کامل و یکسان پخته می گردد
  • به طورکلی از قابلمه های چدنی سبک تر هستند
  • دوام و مقاومت بالایی داشته و اگر به درستی از آن ها استفاده و نگهداری گردد، می توانند برای سال ها عمر نمایند
  • زنگ نمی زنند و احتیاجی به مراقبت های خاص برای جلوگیری از زنگ زدگی ندارند
  • به علت خنثی بودن روکش گرانیتی، با غذاهای اسیدی واکنش نشان نمی دهد. به همین علت، پخت وپز با قابلمه های گرانیتی برای سلامتی مضر نیست
  • سطح صاف و براقشان به راحتی تمیز می شوند
  • قابلمه های گرانیتی رسانای خوبی برای گرما هستند و به حرارت پایینی برای پخت غذا احتیاج دارند. این امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های برق می گردد
  • پخت وپز با قابلمه های گرانیتی طعم و مزه طبیعی غذا را حفظ می نماید
  • بعضی از قابلمه های گرانیتی را می توان در فر نیز استفاده کرد
  • در رنگ ها و طرح های مختلفی عرضه می شوند که به شما امکان می دهد تا آن ها را با دکوراسیون آشپزخانه خود، ست کنید

معایب قابلمه گرانیتی

درست است که قابلمه های گرانیتی مزایای زیادی دارند؛ اما مانند هر نوع ظروف دیگری، معایبی نیز دارند که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم:

  • قیمت بالا در مقایسه با قابلمه های استیل یا تفلون
  • حساسیت به خراش و جداشدن روکش لعابی در هنگام استفاده از قاشق های فلزی یا اسکاچ های زبر یا شوینده های قوی
  • نامناسب برای پخت وپز در دمای بسیار بالا
  • بعضی از مدل های مقرون به صرفه قیمت قابلمه های گرانیتی، بسیار نازک هستند و گرما را به طور یکنواخت پخش نمی نمایند
  • بعضی از افراد نگران این هستند که مواد شیمیایی موجود در روکش گرانیت در اثر خراشیده شدن یا گرم شدن زیاد، وارد غذا شوند

مزایای و معایب قابلمه چدنی

ظروف چدنی (Cast-iron cookware) از دیرباز به عنوان یکی از محبوب ترین ظروف پخت وپز شناخته می شوند. در این بخش به آنالیز مزایا و معایب قابلمه های چدنی می پردازیم.

مزایای قابلمه چدنی

بعضی از مهم ترین مزایای قابلمه های چدنی عبارت اند از:

  • مقاومت و دوام بالا در برابر ضربه، خراش، سایش و حتی حرارت های بالا به علت ساخته شدن از ضخیم ترین نوع چدن
  • پخت وپز یکنواخت و جلوگیری از سوختن یا خام ماندن قسمتی از غذا به علت پخش گرما به طور مساوی
  • قابلیت استفاده روی انواع اجاق ها از جمله گازی، برقی، القایی و حتی فر
  • بعضی از مطالعات نشان داده اند که پخت وپز با ظروف چدنی می تواند حتی به افزایش سطح آهن در غذا یاری کند
  • برخلاف تصور رایج، تمیزکردن ظروف چدنی بسیار آسان است. برای شستشوی آنها کافی است از آب گرم و صابون استفاده نموده و از سیم ظرف شویی یا اسکاچ های زبر اجتناب کنید
  • نهایتاً با وجود کیفیت و کارایی بالا، ظروف چدنی در مقایسه با سایر ظروف نچسب موجود در بازار، قیمت مناسبی دارند

معایب قابلمه چدنی

در کنار این مزایا، ظروف چدنی معایبی نیز دارند که باید به آنها توجه کرد:

  • ظروف چدنی به علت ضخامت زیاد، می توانند سنگین باشند و جابه جاکردن آنها سخت باشد
  • اگر ظروف چدنی به درستی مراقبت و نگهداری نشوند، می توانند زنگ بزنند
  • ظروف چدنی به زمان بیشتری برای گرم شدن احتیاج دارند

تفاوت قابلمه چدنی و گرانیتی از نظر کاربردی

اگر همچنان پس از آنالیز معایب و مزایای قابلمه های گرانیتی و چدنی هنوز به این نتیجه نرسیده اید که قابلمه گرانیتی بهتر است یا چدنی، ما برای یاری به شما در ادامه به آنالیز فرق قابلمه چدن و قابلمه گرانیت پرداختیم.

قابلمه های چدنی، بادوام، با قابلیت پخت یکنواخت و قیمت مناسب هستند، اما سنگین بوده و چدن های بدون لعاب زنگ می زنند، برای همین چدن باید حتماً روغن کاری شوند. این قابلمه ها در صورت واردشدن ضربه محکم ممکن است آسیب دیده یا بشنمایند. چدن بدون لعاب به خاطر واکنش شیمیایی بین فلز چدن و مواد موجود در غذا می تواند طعم و مزه غذا را تحت تأثیر قرار بدهد، به خصوص هنگام پخت غذاهای اسیدی یا قلیایی.

قابلمه های گرانیتی سبک تر بوده، روکش نچسب، قیمت مناسب تر و تنوع طرح و رنگ بیشتر دارند، اما برای پخت وپز با حرارت بالا مناسب نیستند و ممکن است با گذشت زمان خراشیده شوند. قابلمه های گرانیتی به علت داشتن روکش نچسب، عطروطعم طبیعی غذا را حفظ می نمایند. این روکش نچسب از چسبیدن غذا به سطح قابلمه جلوگیری می نماید و در نتیجه، احتمال تغییر طعم غذا به علت تماس با فلز قابلمه کاهش می یابد.

قابلمه گرانیتی بخریم یا چدنی؟

در نهایت، انتخاب بین این دو نوع قابلمه به احتیاجها و ترجیحات شما بستگی دارد و این شما هستید که با توجه به انتظاراتی که از قابلمه دارید، تشخیص می دهید برای شما قابلمه گرانیت بهتر است یا چدن. با این حال توصیه می کنیم اگر در پی قابلمه ای بادوام برای پخت وپز با حرارت بالا هستید، قابلمه چدنی را انتخاب کنید. اگر در پی قابلمه ای سبک و با روکش نچسب هستید، قابلمه گرانیتی را انتخاب کنید.

خبر خوب اینکه می توانید برای خرید قابلمه گرانیتی به سایت کاج تفلونمراجعه کنید تا بین مدل ها و طرح های مختلف این ظروف، برترین را با قیمتی کاملا مناسب و کیفیتی عالی بخرید

این شرکت با سابقه بیش از 4 دهه در زمینه فراوری، صادرات و فروش ظروف نچسب، همچنان در مسیر پیشرفت و ارائه محصولات تازه و خدمات بهتر به مشتریان گام برمی دارد. کاج نچسب با استفاده از تجهیزات مدرن، پرسنل مجرب و تمرکز بر بهبود مستمر، در کوشش است تا با فراوری محصولات باکیفیت، تحویل به موقع و قیمت مناسب، رضایت مشتریان را جلب کند.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 20 تیر 1403 بروزرسانی: 20 تیر 1403 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2380

به "قابلمه گرانیتی بهتر است یا چدنی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلمه گرانیتی بهتر است یا چدنی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید