اهمیت شکل گیری فرهنگ گفت وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور

به گزارش تعطیلات رو، رییس جهاد دانشگاهی در آیین اختتامیه نهیمن دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی تأکید کرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی به این نتیجه رسیدیم که باید مسابقات ملی مناظره دانشجویی را با هدف الگوسازی و ایجاد فرهنگ گفت وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور برگزار کنیم. بحث های علمی مستدل و علمی نشان می دهد که اگر مبنا، اخلاق، انصاف و بحث کارشناسی و علمی باشد، حتماً به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

اهمیت شکل گیری فرهنگ گفت وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور

به گزارش خبرنگاران، دکتر حمیدرضا طیبی در آیین اختتامیه نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران که صبح امروز (23 اسفند) برگزار گردید، گفت: امروز شاهد برگزاری دو رویداد بسیار مهم و عظیم بودیم. رویداد اول که مهم ترین بخش آن برعهده جهاد دانشگاهی بود، ارائه گزارش پایانی پروژه طراحی و ساخت یک رام قطار 7 واگنه ملی است.

قطار ملی، نخستین کلان پروژه ملی با دانش بومی

رییس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: این طرح، نخستین کلان پروژه ملی است که با دانش بومی، طراحی و ساخته شده است. پیشرفته ترین بخش آن که سیستم رانش قطار است و 30 درصد قیمت قطار را تشکیل می دهد، توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده است.

دکتر طیبی خاطر نشان کرد: اصل کار، طرحی بود که به مجلس ششم شورای اسلامی ارائه کردیم که باید با توجه به توسعه بسیار گسترده حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری و توان خوبی که حوزه مهندسی کشور دارد، همچین اهمیت بحث توسعه حمل و نقل ریلی در اقتصاد و در حوزه محیط زیست کشور، 85 درصد این بخش باید داخلی سازی گردد و این موضوع را جهاد دانشگاهی در برنامه ششم توسعه تحت عنوان برنامه چهارم پیشنهاد و اجرا کرد. امیدواریم این طرح الگوی بسیار خوبی برای سایر کار های مهم در کشور باشد. امروز قرارداد طراحی و ساخت 105 دستگاه دیگر نیز بسته شد و اصل پروژه سال آینده با حضور ریاست جمهوری رونمایی می گردد.

آسیب های فراوان به کشور به دلیل نداشتن اجماع

دکتر طیبی با اشاره به رویداد مهم مناظره ملی دانشجویی گفت: کشورهایی به پیشرفت به معنای عام و وسیع دست پیدا کردند که نخبگان آنها - سیاسی، روشنفکری، دولتی - بر سر مصالح ملی کشور به توافق رسیده اند؛ توافقی که حاصل گفتگوهای علمی و منطقی هست؛ یعنی یک امر سیاسی نبوده است. به وسیله بحث علمی، بهترین راه را انتخاب و از آن حمایت کردند.

وی تأکید کرد: ما هم در نداشتن اجماع در کشور در مقاطع مختلف آسیب های بسیار زیادی دیدیم. از دوران مشروطه که ایران متوجه شد چقدر در توسعه و پیشرفت عقب افتاده بود و باید حرکت های جدی در این زمینه داشته باشد. جنبش های ملی، مذهبی و اعتدالی شکل گرفت و در ادامه، همه در مقابل یکدیگر و حکومت قرار گرفتند و کشور فرصت پیشرفت را از دست داد. در دوران ملی شدن صنعت نفت، وقتی دو حوزه روحانیت و روشنفکران به توافق رسیدند، اتفاق عظیم (ملی شدن صنعت نفت) روی داد و وقتی اختلاف بین آنها ایجاد شد، مشکلاتی برای کشور ایجاد شد. اکنون نیز کم و بیش شاهد این موضوع در کشور هستیم.

دکتر طیبی اضافه کرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی به این نتیجه رسیدیم که باید مسابقات ملی مناظره دانشجویی را با هدف الگوسازی و ایجاد فرهنگ گفت وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور برگزار کنیم. در دوره هایی که در این مسابقات حضور داشتم، از بحث و گفت وگوی مستدل و علمی بین دانشجویان لذت بردم. دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی، بسیار دقیق و علمی مسائل کشور را آنالیز نموده و راهکار هایی که ارائه می دهند.

رییس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: این بحث های علمی مستدل و علمی نشان می دهد که اگر مبنا، اخلاق، انصاف و بحث کارشناسی و علمی باشد، حتماً به نتایج خوبی دست خواهیم یافت و اگر اجماع، حاصل کار این بحث ها باشد، کشور قطعاً پیشرفت می نماید.

وی اضافه کرد: کشور هیچ مسئله ای در زمینه توسعه علمی و فناورانه و فرهنگی که زیرساخت های اصلی کشور هستند، ندارد؛ آنچه که کشور را آزار می دهد، عدم رسیدن به اجماع یا ترجیح مسائل شخصی، حزبی و جناحی بر مسائل کشور است. امیدواریم این کار عظیم (رویداد ملی مناظره دانشجویی) بیشتر فرهنگ سازی شده و دانشگاه های کشور در آن مشارکت داشته باشند و کشور به آنچه شایسته آن است، به ویژه در گام دوم انقلاب دست پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1664

به "اهمیت شکل گیری فرهنگ گفت وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت شکل گیری فرهنگ گفت وگو بین دانشجویان به عنوان مدیران آینده کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید