تأثیر بزرگراه ها بر روی سلامت مغز

به گزارش تعطیلات رو، آیا نزدیک یک بزرگراه یا خیابان اصلی زندگی می کنید؟ اگر پاسخ مثبت است با ما همراه باشید تا ببینید علاوه بر مسائل ناشی از سروصدا، این بزرگراه ها چه تأثیری بر روی سلامت مغز می گذارند.

تأثیر بزرگراه ها بر روی سلامت مغز

محققان متوجه شدند افرادی که در محدوده 50 متری یک بزرگراه یا یک خیابان اصلی زندگی می نمایند، 7 درصد بیشتر محتمل است به زوال عقل مبتلا شوند.

طبق گفته محققان، هر چه فاصله محل زندگی از بزرگراه دورتر باشد، به همان مقدار احتمال بروز زوال عقل کاهش می یابد؛ به عبارت دیگر افرادی که در محدوده 50 تا 100 بزرگراه زندگی می نمایند، 4 درصد و افرادی که در محدوده 101 تا 200 متری بزرگراه زندگی می نمایند، 2 درصد بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به زوال عقل را دارند.

افرادی که با بزرگراه بیش از 200 متر فاصله دارند، نشانه ای از افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل را نداشتند.

در این تحقیق، بزرگراه یا خیابان اصلی بر اساس حجم ترافیک روزانه تعریف شد و برابر با یک بزرگراه میان ایالتی در آمریکا در نظر گرفته شد.

تحقیقات قبلی نشان دادند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و سروصدای ناشی از ترافیک دژسانی عصب های داخل مغز را افزایش می دهد. طبق یک تحقیق تازه، یک سری ذرات خاص که در آلودگی هوا وجود دارند، وارد مغز افرادی می شوند که در چنین محیط هایی زندگی می نمایند.

با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی در سراسر دنیا، بیشتر افراد مجبور می شوند در نزدیکی خیابان های پرترافیک زندگی نمایند. یک تیم تحقیقاتی تأثیر این موضوع بر روی بیماری های عصبی مهم مانند زوال عقب، ام اس و پارکینسون را آنالیز کرد.

این تیم افراد بالغ 20 تا 85 ساله ای را که بین سال های 2002 و 2012 در استان انتاریوی کانادا زندگی می کردند، تحت آنالیز قرار دادند. همه افراد بالغ این شهر در نظر گرفته شدند و با آنالیز سوابق پزشکی و کدپستی محل زندگی، اطلاعات اولیه برای تحقیق فراهم شد. رابطه ای میان زندگی در نزدیکی خیابان های پرترافیک و بیماری پارکینسون و ام اس پیدا نشد. با این حال، افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل با این موضوع ارتباط داشت.

47 میلیون نفر از جمعیت دنیا دچار زوال عقل هستند و طبق برآوردها، هر سال 7.7 میلیون نفر به این تعداد اضافه می گردد. این بیماری درمانی ندارد.

دو ماده آلوده نماینده رایج به نام های دی اکسید نیتروژن و ذرات ریز نیز با زوال عقل ارتباط دارند.

در این تحقیق عوامل مؤثر دیگری مانند شرایط اجتماعی و مالی، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی و تحصیلات نیز آنالیز شدند. دلیل واحدی برای زوال عقل وجود ندارد؛ اما در این تحقیق یکی از عوامل اصلی قرار گرفتن در معرض آلودگی ناشی از ترافیک عنوان شده است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2180

به "تأثیر بزرگراه ها بر روی سلامت مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر بزرگراه ها بر روی سلامت مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید