حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی به وسیله محققان کشور

به گزارش تعطیلات رو، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد برهمند، دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح آنالیز مشخصه های متالورژیکی و مکانیکی فولاد مرتبه ای فراوری شده به وسیله فرآیند نورد با بیان اینکه این پروژه را با هدف علمی - کاربردی پیش بردیم، گفت: صنایع مختلف بویژه صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما به منظور کاهش وزن و هزینه های تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامت های متفاوت استفاده می نمایند.

حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی به وسیله محققان کشور

وی اضافه نمود: روش جوشکاری یکی از روش های پرکاربرد است که خود باعث بوجود آمدن یک ناحیه ناپیوسته و عیب دار در ورق می گردد که می تواند در فرآیندهای بعدی شکل دهی، تنش و ترک را در محصول نهایی ایجاد کند.

به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برخی از آلیاژها مانند آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم که در صنعت هوا و فضا پر کاربرد هستند به سختی جوش پذیرند و نسبت به جوش بسیار حساس اند. بدین منظور برای حذف ناحیه تحت تاثیر جوش، در این تحقیق از روش نورد پله ای (stair rolling treatment) برای فراوری ورق مرتبه ای با خواص متفاوت در راستای طول استفاده کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به تست های مکانیکی اجرا شده روی ورق مرتبه ای فراوری شده با روش نورد پله ای، نتایج بسیار رضایت بخش بود. لذا با کاربرد این روش نو در صنعت خودرو سازی، می توان وزن و هزینه های فراوری و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کاهش داد.

برهمند گفت: از این روش می توان در صنایع حمل و نقل مانند خودروسازی و یا هواپیماسازی بهره برد.

وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: فراوری ورق با خصوصیات مرتبه ای در راستای طول و عدم استفاده از جوش برای کاربرد ورق با ضخامت های متفاوت از ویژگی های این طرح به شمار می رود.

محقق این طرح با بیان اینکه فعالیت های تکمیلی این پروژه به مدت 6 ماه در دانشگاه کوماموتو ژاپن در قالب فرصت تحقیقاتی انجام شده است، اظهار داشت: تجربیات و نقطه نظرات اساتید و محققان این عرصه در این دانشگاه به همراه میکروسکوپ های نو و پیشرفته و تجهیزات آنالیز مواد مستقر در دانشگاه کوماموتو، نقش بسزایی در زمینه ارتقا سطح علمی این پروژه داشته است.

برهمند ادامه داد: بر اساس آنالیز ها، تا به امروز هیچگونه نمونه مشابهی چه در داخل و چه در خارج از این طرح وجود ندارد و برای اولین بار این کار اجرا شده است.

وی گفت: مزیت های رقابتی طرح شامل کاهش زمان برای آنالیز مکانیزم های تغیر شکل در فلزات و آلیاژها در رشته مهندسی مواد و متالورژی، کاهش هزینه ها، ماده مورد استفاده و وزن وسیله حمل و نقلی فراوری شده، شکل پذیری بهتر در فرآیندهای شکل دهی ورق می گردد.

برهمند در مورد کاربردهای پروژه گفت: از نتیجه این پروژه می توان در صنایع مختلف حمل و نقل مانند خودروسازی، هوا و فضا بهره برد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2207

به "حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی به وسیله محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف نواحی جوش در ورقه های فلزی به وسیله محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید