خبرنگاران فرسایش بادی در خراسان جنوبی فرایند افزایشی دارد

به گزارش تعطیلات رو، بیرجند - خبرنگاران - رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: آثار چندین ساله خشکسالی در این استان با شرایطی که به لحاظ بارندگی و تبخیر داریم باعث شده است که پدیده فرسایش بادی فرایند افزایشی به خود بگیرد.

خبرنگاران فرسایش بادی در خراسان جنوبی فرایند افزایشی دارد

علیرضا کمک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: براساس آخرین مطالعات در سال 96 مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی استان از سه میلیون و 121 هزار و 476 هکتار به پنج میلیون و 243 هزار و 96 هکتار یعنی حدود 68 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: مساحت کانون های بحرانی استان نیز در سال های اخیر 55 درصد افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: مساحت کانون های بحرانی استان از یک میلیون و 386 هزار و 741 هکتار به 2 میلیون و 144 هزار و 729 هکتار رسیده که شهرستان طبس با 597 هزار و 435 هکتار بزرگترین کانون بحرانی را به خود اختصاص داده است.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از مساحت 15 میلیون متر مربع استان حدود 12 میلیون و 991 هزار و 595 هکتار را پدیده ها و مراتع بیابانی تشکیل می دهد.

وی گفت: این پدیده در استان هر سال به مزارع، تاسیسات، زیرساخت ها و حتی منازل مسکونی و جاده ها خسارت وارد می نماید.

کمک میانگین درازمدت بارندگی در استان خراسان جنوبی را 130 میلیمتر و میزان تبخیر را حدود سه هزار میلیمتر مطرح کرد و اضافه کرد: این موضوع ثابت می نماید استان در شرایط بسیار سخت خشکی یا همان کمربند خشک کشور واقع شده است.

وی با بیان اینکه اکنون خراسان جنوبی در 23 منطقه بحرانی قرار گرفته است گفت: از سه میلیون و 121 هزار و 476 هکتار مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی حدود یک میلیون و 386 هزار و 741 هکتار جزو کانون های بحرانی فرسایش بادی است که 16 درصد مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی کشور را در بر می گیرد.

وی گفت: براساس مطالعاتی که قبل از سال 96 توسط بخش بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام شد 28 کانون بحرانی در استان داریم که بیشترین و بزرگترین مساحت این کانون در شهرستان بشرویه به مساحت 301 هزار و 813 هکتار است.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی مطرح کرد: کمترین مساحت نیز مربوط به منطقه حیدرآباد شهرستان مرزی نهبندان با مساحت 16 هزار و 911 هکتار است.

وی اضافه کرد: همچنین براساس این مطالعات 32 منطقه شهرستانی تحت تاثیر فرسایش بادی داریم که در همه شهرستان های استان جز بیرجند وجود دارد و در سایر شهرستان ها از یک تا 9 منطقه شناسایی شده است.

کمک گفت: در بخشی از این مناطق میزان فرسایش از روال عادی خارج شده و نام کانون بحرانی را به خود گرفته است که تعداد آن به 36 مورد می رسد.

وی ادامه داد: به این دلیل که هشت کانون بین شهرستان های استان مشترک است به طور کلی گفته می گردد 28 کانون بحرانی شهرستانی در استان وجود دارد.

وی همچنین گفت: سال 98 برای منابع طبیعی و آبخیزداری استان سال طلایی بود زیرا با نگاه ویژه مسوولان کشور به آبخیزداری و پیگیری مسوولان استان، 84 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار که بی سابقه بود به نهضت بیابان زدایی در استان اختصاص یافت.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1212

به "خبرنگاران فرسایش بادی در خراسان جنوبی فرایند افزایشی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرسایش بادی در خراسان جنوبی فرایند افزایشی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید