روش های درمان طبیعی آکنه

به گزارش تعطیلات رو، آکنه، یکی از رایج ترین بیماری های پوستی بوده که بزرگسالان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، در این بیماری غدد چربی موجود بر روی پوست ملتهب شده و باعث ایجاد جوش ها و دانه های سرسیاه و سفید می گردند. آکنه

روش های درمان طبیعی آکنه

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

آکنه، یکی از رایج ترین بیماری های پوستی بوده که بزرگسالان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، در این بیماری غدد چربی موجود بر روی پوست ملتهب شده و باعث ایجاد جوش ها و دانه های سرسیاه و سفید می گردند. آکنه معمولا بر روی صورت ایجاد می گردد، اما بعضی مواقع ممکن است بر روی قفسه سینه و کمر هم نمایان گردند.

گل سرشور یا رس رنگ زدا

یکی از روش های درمان طبیعی آکنه کاربرد خمیر گل سرشور برای پیشگیری از آکنه می باشد. جای جوش و آکنه را به وسیله کاریرد خمیر گل سرشور مخلوط شده با آب هویج و عسل از بین ببرید. این ماسک را برای حدود 20 دقیقه تا زمانی که به طور کامل خشک گردد، بر روی پوست قرار داده و سپس صورت خود را با آب ولرم شستشو داده و پس از آن از یک مرطوب نماینده جهت مرطوب کردن صورت بهره ببرید. از این ترکیب به صورت منظم و تا زمانی که سطح سبوم پوست تنظیم گردد، بهره ببرید.

روغن درخت چای

خواص ضد میکروبی این روغن طبیعی باعث شده تا به عمق پوست نفوذ نموده و باعث باز شدن منافد مسدود شده گردد. فرم غلیظ این روغن می تواند باعث تحریک پوست، خشک شدن بیش از حد و سوزش در پوست گردد. از این رو، برای درمان آکنه، 5/2 میلی لیتر روغن درخت چای را با 5/47 میلی لیتر آب مخلوط کنید. این محلول را با استفاده از یک چوب پنبه قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده قرار دهید. صبح روز بعد صورت خود را با آب شسته و در آخر از یک مرطوب نماینده سبک بر روی پوست بهره ببرید.

روغن دانه گل رز

یک درمان گیاهی شگفت انگیز برای درمان آکنه، روغن دانه گل رز می باشد. چند قطره از این روغن را بر روی انگشتان خود قرار داده و آن را بر روی آکنه و جای جوش ها ماساژ دهید. روغن دانه گل رز جهت درمان آسیب های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی هم مفید بوده و برای حذف جای جوش هم مورد استفاده قرار می گیرد. خواص جوان سازی این روغن باعث کاهش ظهور چین و چروک هم می گردد. روغن های دیگر مانند روغن زیتون، روغن پرتقال، روغن جوجوبا و روغن کرچک هم خواص مشابه با روغن گل رز دارند.

برگ شنبلیله

تهیه خمیر از برگ های شنبلیله و اعمال آن در طول شب روش درمانی فوق العاده ای برای درمان جوش های سر سیاه و سفید صورت می باشد. این خمیر را در صبح با آب ولرم بشوئید. در صورتی که برگ شنبلیله در اختیار ندارید، دانه شنبلیله را به مدت یک شب در آب خیس نموده و سپس در صبح آن ها را خرد نموده و به صورت خمیر در آورید.

خمیر سریش

سریش درخت بومی شبه قاره هند بوده، که از برگ های آن برای درمان انواع بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. گل سریش به حذف همه جوش ها و لکه های صورت یاری می نماید. کسانی که دسترسی به برگ چریش دارند. می توانند یک محلول ضد باکتریایی موثر را به وسیله جوشاندن آن ها در آب، تا زمانی که میزان آب به نصف کاهش یافت، تهیه نمایند. این محلول را صاف و خنک کنید. با استفاده از این محلول 4 تا 5 مرتبه در روز صورت خود را بشوئید.

آب خیار و گوجه فرنگی

آب خیار باعث ایجاد پوست نرم، انعطاف پذیر و عاری از لکه می گردد. گوجه فرنگی هم یک درمان طبیعی عالی برای تمیز کردن پوست می باشد، گوجه با عوامل ایجاد نماینده آکنه مبارزه نموده و باعث از بین بردن جای جوش بر روی صورت می گردد. مقادیر مساوی از آب خیار و گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید. سپس آن را به صورت سه بار در روز و به مدت یک هفته بر روی پوست قرار دهید.

آب میوه پاپایا

پاپایا یک درمان عالی برای جوش و جای جوش می باشد. عصاره این میوه اغلب به اسم یک عنصر اصلی در کرم های ضد آکنه، لوسیون ها و دیگر محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. روغن پاپایای رسیده همراه با پوست و بذر آن مخلوط نموده و به اسم یک راهکار برای درمان جوش های متورم مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل فواید بی تعداد این میوه می توانید یک لیوان آب پاپایا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. عوارض جانبی این میوه کاهش وزن می باشد.

بلغور و عسل

یکی از مقرون به صرفه ترین داروهای خانگی برای درمان آکنه می باشد. بلغور یک پاک نماینده طبیعی پوست بوده که به وسیله حذف روغن اضافی به پاک کردن منافذ پوست یاری می نماید. یک قاشق غذاخوری بلغور و یک قاشق چای خوری عسل را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را به آرامی در یک حرکت دایره وار بر روی صورت مالش دهید. این ترکیب را هر دوبار در هفته بهره ببرید. در صورت احتیاج، می توانید عسل را از این ترکیب حذف کنید.

گل میخک و ماست

این روش درمان به کاهش میزان آکنه یاری می نماید. چند عدد میخک خشک را به صورت پودر در آورده و به منظور تهیه خمیر ضخیم، به میزان کمی ماست اضافه کنید. این خمیر را بر روی جوش ها قرار داده و اجازه دهید تا خشک شده و سپس صورت خود را با آب سرد بشوئید. میخک چربی اضافی موجود بر روی پوست را جذب نموده و به خشک شدن جوش ها یاری می نماید. این روش درمان برای افرادی که دارای پوستی چرب هستند، بسیار مفید است.

روش های دیگر درمان طبیعی آکنه

تکه های یخ

قبل از رفتن به مهمانی، چند تکه یخ را بر روی آکنه و جای جوش های صورت خود قرار دهید. تکه های یخ باعث تسکین سریع جوش های ملتهب و بعلاوه کاهش تورم ناشی از جوش ها می گردند.

جوز هندی و شیر

پودر جوز هندی و سیر خام را به منظور تهیه خمیر مخلوط کنید. این روش یکی دیگر از روش های درمان طبیعی و سریع برای رهایی از جوش می باشد.

گشهم/ نعناع/ آب نعناع

ترکیب آب تازه گشهم، و یا برگ های نعناع را با میزانی پودر زردچوبه هم یکی از روش های درمان طبیعی به منظور کنترل آکنه می باشد.

سیب رنده شده و عسل

یک سیب را رنده نموده و به آن میزان کمی عسل اصافه کنید. سپس این ترکیب را به مدت 15 تا 20 دقیقه تا زمان خشک شدن بر روی پوست قرار دهید. سپس صورت خود را با آب گرم و پس از آن با آب سرد شستشو دهید. بعد از چند روز استفاده منظم از این ترکیب تفاوت را بر روی پوست خود احساس خواهید کرد.

سیر

استفاده بیش از حد سیر موجب تشدید التهاب آکنه می گردد. با این حال، مالش یک حبه سیر تازه بر روی آکنه ممکن است به کاهش این بیماری یاری کند. استفاده از سیر در بعضی افراد باعث سوزش و حساسیت می گردد. از آن جا که آکنه دارای دلیل های مختلفی بوده و افراد هم دارای پوست های متفاوتی هستند، روش های یکسان درمان آکنه ممکن است برای همه افراد سودمند نباشد. در بیشتر موارد، سیر باعث ایجاد سوختگی های قرمز بر روی پوست می گردد. بنابراین توصیه می گردد در صورتی که قصد استفاده از سیر برای درمان آکنه را دارید، دقت کنید.

علاوه بر همه درمان های خانگی فوق، دیگر درمان های مهم آکنه استفاده از سیر خام،نمک دریا، پودر زرد چوبه، آسپرین خرد شده و صابون آفریقایی سیاه می باشد. همه این مواد به مبارزه با عفونت و تسکین پوست یاری می نمایند.

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1901

به "روش های درمان طبیعی آکنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان طبیعی آکنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید