فرایند توسعه کانون های علمی کشور در حوزه فراوری پژوهش و فناوری است، استقرار 10 هزار شرکت در پارک های علم و فناوری کشور

به گزارش تعطیلات رو، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فرایند توسعه کانون های علمی در حوزه فراوری پژوهش و فناوری مبتنی بر پژوهش است.

فرایند توسعه کانون های علمی کشور در حوزه فراوری پژوهش و فناوری است، استقرار 10 هزار شرکت در پارک های علم و فناوری کشور

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، غلامحسین رحیمی در نشست با رئیس و مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: امروزه آموزش به یک جریان اصلی ذاتی و اساسی در دانشگاه تبدیل شده است که خود پویاست و فرایند رشدو توسعه دانشگاه ها و کانون های علمی از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری کشیده شده است.

رحیمی توضیح داد: از مراکز آموزش عالی انتظار داریم که در مرز های گسترش دانش بومی و بین المللی گام های موثری بردارند و با حمایت از تحقیقات بنیادی دانشگاه ها برای تحقیقات کاربردی و اثر بخشی برنامه ریزی نمایند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: هم اینک در مجموعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کشور 10 هزار شرکت مستقر هستند که از این تعداد، یک هزار و 700 شرکت، دانش بنیان هستند.

دکتر رحیمی اضافه کرد: 195 مرکز رشد در سطح کشور فعال است که شرکت های دانش بنیان در این مجموعه پارک ها و مراکز رشد ایجاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین 43 پارک علم و فناوری در سطح کشور فعال است که سه پارک آن وابسته به دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها و 40 پارک مربوط به وزارت علوم است.

رحیمی بیان نمود: در هر استانی یک پارک جامع علم و فناوری وجود دارد و سایر شهرستان های عظیم که دانشگاه های عظیم دارند تشویق شده اند در راستای پارک جامع استان ها پردیس های علم و فناوری را تاسیس نمایند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، گفت: پردیس های علم و فناوری در مراکز شهرستان ها به نوعی پارک کوچک جامع علم و فناوری است که شرکت های مستقر در آن از مزایای پارک جامع بهره مند می شوند.

وی اضافه کرد: جریان خوبی در کشور در حوزه توسعه واحد های فناور در ارتباط با مراکز علمی شکل گرفته که توسعه یابنده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد دانشگاه ها و مراکز علمی در دوران شیوع کرونا، گفت: پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد افزون بر 80 درصد احتیاج کشور به اقلام کرونایی را تامین نموده اند.

رحیمی اضافه کرد: پارک های علم و فناوری به علت اینکه از زیربنای علمی و فناورانه پیشرفته برخوردار بودند توانستند در زمانی کوتاه در زمینه فراوری اقلام کرونایی وارد عمل شوند.

وی توضیح داد: پارک های علم و فناوری با اهمیت احتیاج کشور به تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی بلافاصله خط فراوری جدیدی راه اندازی یا خط فراوری موجود خود را را متناسب به احتیاج ها تغییر دادند.

رحیمی ادامه داد: فراوری اقلام بهداشتی شامل ماسک، ملزومات بهداشتی و حفاظتی، ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن ساز نمونه ای از فراوریات پارک های علم و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه حکیم سبزواری در غرب استان خراسان رضوی، دانشگاهی جامع و رو به رشد است، اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت ها در این مرکز علمی فراهم شده و توانمندی خیلی خوبی پدید آمده است و همه چیز مهیا است تا یک دانشگاه جامع و پیشرفته را در این منطقه داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید نمود: با توجه به توانمندی های دانشگاه حکیم سبزواری انتظار می رود این دانشگاه در قد و قامت دانشگاه فردوسی مشهد رشد و توسعه پیدا کند و در سطح ملی زبانزد باشد و یکی از کانون های مهم فراوری علم و تقویت نماینده دانش فنی را در این منطقه از کشور داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به محدود بودن واحد های مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری توضیح داد: فعالیت های مرکز رشد دانشگاه متناسب با ظرفیت های این نهاد علمی نیست و احتیاج است واحد های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری توسعه یابد.

رحیمی گفت: به همین دلیل دانشگاه حکیم سبزواری به منظور احداث پردیس علم و فناوری 10 هکتار زمین اختصاص داده که باید با همیاری مسئولان شهری، فرمانداری، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت علوم این پردیس در کنار دانشگاه شکل بگیرد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این جلسه گفت: هدف اصلی ما این است که این مرکز علمی، نهادی تاثیرگذار در جامعه و فعالیت های محلی، منطقه ای ملی و بین المللی باشد.

علی اصغر مولوی گفت: در راستای برندسازی دانشگاه حکیم سبزواری، اولویت اصلی آموزش و پژوهش است و سعی داریم با تقویت زیرساخت ها و همکاری های بین المللی کیفیت آموزش و پژوهش را افزایش دهیم تا بتوانیم در مرز های علم حرکت کنیم.

مولوی با بیان اینکه هم اکنون 312 دانشجوی خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، گفت: یکی از اولویت های ما جذب دانشجویان خارجی است.

وی اضافه کرد: این دانشگاه در حال حاضر 287 عضو هیئت علمی تمام وقت به علاوه بیش از 200 مدرس دارد و فرصت های بین المللی خوبی نیز در ارتباط با دانشگاه هایی از کشور های فرانسه، ایتالیا، آمریکا، کانادا و … ایجاد شده است.

مولوی اضافه کرد: دانشگاه حکیم سبزواری از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان مرکز جذب نخبگان و کارآفرینان خارج از کشور انتخاب شده است و هم اکنون بیش از 30 عضو هیئت علمی وابسته از کشور های مختلف دنیا در دانشگاه فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: هم اکنون 40 واحد فناور در مرکز رشد این دانشگاه فعالیت دارند که بعضی از این واحد ها به مرحله فراوری انبوه محصول رسیده اند.

مولوی اضافه کرد: مرکز رشد به منظور حمایت از کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی تأسیس شده است و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه ایجاد شرکت های جدید را فراهم می نماید.

وی همچنین از تاسیس مرکز نوآوری و شتاب دهی در این دانشگاه در آینده نزدیک اطلاع داد.

لازم به ذکر است؛ رحیمی با همراهی مدیران حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه سفر یک روزه خود به سبزوار از آزمایشگاه مرکزی، مرکز نوآوری و شتاب دهی و مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 27 دی 1402 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1323

به "فرایند توسعه کانون های علمی کشور در حوزه فراوری پژوهش و فناوری است، استقرار 10 هزار شرکت در پارک های علم و فناوری کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند توسعه کانون های علمی کشور در حوزه فراوری پژوهش و فناوری است، استقرار 10 هزار شرکت در پارک های علم و فناوری کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید