زمزمه فروش پارس خودرو ؛ ایران خودرو مالک قدیمی ترین خودروساز ایران می گردد؟
به گزارش تعطیلات رو، این روزها بیش از هر زمان دیگری زمزمه فروش پارس خودرو به گوش می رسد. براساس اخبار رسیده آیا ایران خودرو مالک قدیمی ترین خودروساز ایران می گردد؟
خبرنگاران - الهام زهره وند: این روزها بیش از هر زمان دیگری زمزمه فروش پارس خودرو به گوش می رسد.
خبری که به علت احتمال بی کاری تعداد زیادی، باعث جدی شدن نگرانی کارگران و کارکنان این خودروسازی شده است.
در سال های گذشته نیز موضوع واگذاری و فروش پارس خودرو مطرح بود.
نام نهادها و ارگان های بسیاری نیز عنوان می شد.
تامین اجتماعی، خودروسازی های دیگر، شرکت کروز، و … . سناریوهای متفاوتی نیز وجود داشت و البته وجود دارد.
بعضی از کارگران و کارکنان پارس خودرو در گفت وگو با خبرنگاران به صحبت هایی مبنی بر بازنشستگی زودتر از موعد تعدادی از حقوق بگیران پارس خودرو اشاره نموده و گفتند: این موضوع مطرح شد که افراد با سابقه 18 سال کار را با دو سال افزایش خدمت و در مجموع با 20 سال کار بازنشسته نمایند. که ظاهرا با تامین اجتماعی به توافق نرسیدند. البته از طرفی شایعه شد که تامین اجتماعی در قبال چنین پیشنهادی مقداری از سهام پارس خودرو را طلب نموده است. که در نهایت خبر دیگری شنیدیم.
اما آنچه جدی به نظر می رسد واگذاری پارس خودرو به ایران خودرو است.
سه روز پیش ترابی سرپرست پارس خودرو در جمع کارگران در سالن بدنه این کارخانه، اظهار داشت که تا ماه آینده تکلیف واگذاری شرکت پارس خودرو روشن می گردد. گزینه اصلی که وی نام برده ایران خودرو است و گفته که: احتمالا پارس خودرو زیرمجموعه ایران خودرو خواهد شد.
تغییراتی که پیش آمده
در دو ماه اخیر تحولاتی در پارس خودرو در حال اجرا است که به خبر واگذاری این شرکت قوت می بخشد. به گفته کارگران پارس خودرو از جمله اینکه: در این کارخانه تمام زمین های اجاره ای و پر از خودرو ناقص را خالی نموده اند. خیلی از بخش های سالن بزرگ پرس پارس خودرو که از زمان آمریکایی ها به جای مانده بود، را خالی نموده اند و تحویل می دهند. پیش از نوروز سال 1401 پنجشنبه ها تعطیل بود یا شیفت دو پنج شنبه ها تعطیل می شد و آدینه ها اضافه کار نبود اما در یک ماهه اخیر آدینه ها را نیز یک شیفت کار می زنند.
در حال حاضر پارس خودرو زیرمجموعه شرکت سایپا است. و البته کارگران پارس خودرو به نبود عدالت در معین حقوق بین این دو شرکت اعتراض دارند.
زمزمه فروش پارس خودرو ؛ ایران خودرو مالک قدیمی ترین خودروساز ایران می گردد؟
همواره چگونه شروع کردن مهم است. صنعت خودرو در ایران چگونه شروع شد؟
شروع صنعت خودرو در ایران همکاری با شرکت های بزرگ بین المللی بود.
صنعت خودروی ایران در سال 1344 با مونتاژ جیپ در پارس خودرو به دنیا آمد.
چند سال بعد شرکتی که اکنون پارس خودرو نام دارد، با امریکن موتورز و جنرال موتورز قرارداد بست.
این نخستین بار در تاریخ فعالیت جنرال موتورز بود که این شرکت، خارج از آمریکا با شرکتی دیگر در فراوری خودروهای آمریکایی همکاری می کرد.
در این زمان به طور عمده خودرو های لوکس و گران قیمت در پارس خودرو فراوری می شد.
یک سال بعد، در سال 1345 سید محمود خیامی شرکت ایران ناسیونال را تاسیس کرد.
داستان تاسیس شرکت بازرگانی جیپ که پارس خودرو شد
تولد صنعت خودرو بین سال های 1334 تا 1341 با برنامه عمرانی هفت ساله دوم دولت وقت اجرا شد.
هدف از اجرای این طرح صنعتی شدن ایران بود.
در پی این سیاست ها بیشتر سرمایه دارن در پی واردات خودرو بودند.
اما با تغییر استراتژی ایران برای صنعتی شدن، جعفر اخوان شرکت بازرگانی جیپ را تاسیس کرد.
جعفر اخوان در گام اول، در این شرکت اقدام به واردات جیپ ویلیز کرد.
این خودرو یادگار دوران جنگ دنیای دوم بود.
به علت قابلیت های کاربردی و دوام بالا فراوری جیپ ویلیز، در سال های بعد از جنگ ادامه پیدا کرد.
هرچند اخوان با واردات شروع کرد، اما ایده فراوری در سر داشت.
با چنین دیدگاهی در 1338 کارخانه شرکت سهامی بازرگانی جیپ در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج راه اندازی شد.
با شروع به کار این کارخانه صنعت خودرو در ایران به دنیا آمد.
پس از فراوری با تیراژ محدود آریا، شاهین و انواع جیپ در این شرکت باید برنامه ای تازه در نظر می گرفتند تا با ایران ناسیونال و فراوری انبوه پیکان رقابت نمایند.
اخوان در پی خودرویی بود که بتواند با خودروهای لوکس وارداتی رقابت کند.
شروع همکاری با جنرال موتورز
این جا بود که در اوایل دهه 50 مذاکرات با جنرال موتورز را شروع کرد.
محصولات جنرال موتورز و به ویژه مدل های شورولت پیش از این نیز به ایران وارد می شدند.
و ایرانیان نیز اعتماد زیادی به آن ها داشتند.
اما باور اینکه بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا حاضر باشد مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد، در آن مقطع غیر ممکن به نظر می رسید.
با این وجود اخوان به علت روابطی که با شرکت های خودروساز آمریکایی داشت، توانست نظر جنرال موتورز را جلب کند.
پایان در اسفند ماه 1352 جنرال موتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و شرکت تازه با سرمایه اولیه 152 میلیون و 500 هزار تومان تاسیس شد.
به این ترتیب نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر پیدا کرد.
این شرکت پس از انقلاب و خروج آمریکایی ها از ایران پارس خودرو نامیده شد.
منبع: بیت ران