ساخت کانال استانبول؛ جزئیات گران ترین پروژه تاریخ ترکیه ، تبدیل استانبول به دو شبه جزیره و یک جزیره

رئیس جمهوری ترکیه اعلام نمود فرایند احداث کانال استانبول با انجام مناقصه این پروژه طی هفته های آینده شروع خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از ناظران ساخت تنگه یا کانال استانبول را در کنار تنگه بُسفُر بسیار ارزشمند توصیف نموده و آن را در راستای استقلال سرزمینی ترکیه ارزیابی می نمایند.

ساخت کانال استانبول؛ جزئیات گران ترین پروژه تاریخ ترکیه ، تبدیل استانبول به دو شبه جزیره و یک جزیره

از سفر با تور استانبول لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع بازرگانان و کارآفرینان در استانبول این مطلب را بیان کرد و اضافه نمود: فرایند احداث پروژه کانال استانبول با انجام مناقصه این پروژه طی هفته های آینده آغاز خواهد شد.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه نمود: این طرح، ایده یک هفته و یکسال نیست، بلکه به اواخر ریاست بنده در شهرداری استانبول برمی گردد. به هدف خود برای ساختن ترکیه بزرگ تر و قدرتمندتر نزدیک تر شده ایم.

تنگه بسفر مطابق قانون تنگه های بین المللی اداره می گردد و ترکیه مطابق قرار داد مونرو تنها اجازه کنترل ترانزیت در این تنگه و تنگه داردانل را دارد.

قرارداد مونرو در خلال دو جنگ جهانی اول و دوم بین ترکیه و قدرت های جهانی و منطقه ای به امضا رسید و و مطابق آن ترکیه اجازه یافت تنها به کنترل رفت و آمد شناورها در این تنگه ها بپردازد. این پیمان در 20 ژوئیه 1936 امضا شد.

اما کانال استانبول این شرایط را ندارد و تماماً تحت اختیار ترکیه قرار خواهد داشت.

  • کانال استانبول چیست؟

کانال استانبول یکی از پروژه هایی است که سال هاست دولت ترکیه در حال آنالیز برای نحوه انجام آن بوده است. این کانال که 45 کیلومتر طول خواهد داشت دریای سیاه را به دریای مرمره متصل خواهد نمود. عرض این کانال بین 250 تا 1000 متر و عمق آن نیز 25 متر خواهد بود. این پروژه که در حال حاضر کارهای ابتدایی آن آغاز شده و قرار است تا سال 2023 به اتمام برسد.

کانال استانبول نقش بسیار اساسی در عبور و مرور کشتی ها خواهد داشت و از تردد بسیار زیاد شناورهای دریایی از کانال بُسفُر استانبول خواهد کاست. تنگه یا کانال بسفر استانبول یکی از پر ترددترین جهتهای دریایی جهان بوده و فقط در سال 2016 حدود 42.000 کشتی از این جهت عبور نموده اند. این کانال از منطقه دوروسو در نزدیکی فرودگاه سوم استانبول آغاز می گردد و به منطقه کوچوک چکمه جه متصل می گردد.

اتمام پروژه کانال استانبول موجب خواهد شد تا ارزش زمین و املاک این منطقه افزایش چشمگیری داشته باشد و اغلب سرمایه گذاران و علاقه مندان به خرید ملک در استانبول مایل به خرید ملک در این منطقه و سرمایه گذاری روی املاک و مستغلات در این منطقه هستند.

این منطقه یکی از مناطق مورد توجه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی بوده و به خصوص سرمایه گذارانی از کشور قطر، سرمایه گذاری بسیار هنگفتی را در املاک و مستغلات و زمبن های این محدوده آغاز نموده اند. به علاوه تا انتها سال 2019 خط مترو کلیه مناطق این بخش را تحت پوشش قرار خواهد داد و موجب رشد این مناطق خواهد شد.

هدف از ساخت این کانال در درجه اول، کاهش حجم رفت و آمد در تنگۀ بسفر است. شلوغی رفت و آمد در تنگه بسفر باعث شده تا قایق ها مجبور شوند ساعت های طولانی انتظار را تحمل نمایند و با مسائل زیادی در ناوبری روبرو شوند. پیچ و خم های موجود در تنگۀ بسفر نیز باعث شده است که تصادفات زیادی در این منطقه روی دهد.

  • فواید مالی احداث کانال استانبول

در حالی که مساله کنترل تنگه های بسفر و داردانل برای سال های طولانی موضوع اختلافات بین المللی بوده و گاه برای آزادی رفت و آمد کشتی های تجاری مسائلی را ایجاد نموده است، به نظر می رسد بهره برداری از کانال استانبول برای ترک ها مسائل حقوقی کمتر و سود بیشتری به همراه خواهد داشت.

بر اساس گزارش ایرنا، محمت جاهد تورحان، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه نیز با اشاره به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی در کشور از آغاز احداث پروژه عظیم کانال استانبول در سال 2019 اطلاع داد.

کانال استانبول به طول 45 کیلومتر برای اتصال دریای مرمره به دریای سیاه ساخته خواهد شد. بنا بر اسنادی که توسط وزیر محیط زیست منتشر شده است، عمق این کانال 25 متر و عرض آن بین 250 تا 1000 متر خواهد بود.

دولت ترکیه میخواهد در اطراف کانال جدید یک پروژه شهرسازی را نیز به اجرا بگذارد. این پروژه شامل بخش هایی مانند ساخت شمار قابل توجهی مجتمع مسکونی در کناره کانال می گردد. بعضی از کشورها همچون قطر از علاقمندی خود برای سرمایه گذاری در این پروژه اطلاع داده اند.

قرار است این پروژه که با بیش از 10 میلیارد یورو هزینه به گران ترین پروژه در تاریخ این کشور تبدیل شده، در سال 2023 میلادی به انتها برسد.

این کانال عریض در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است و با ساخت شهرک های اطراف آن به مفهوم کامل یک پروژه بزرگ ترانزیتی، مسکونی، گردشکری و امنیتی به شمار می رود. از سوی دیگر با ساخت این کانال، شهر استانبول به دو شبه جزیره آسیایی و اروپایی و یک جزیره در وسط دریا تبدیل خواهد شد که بیشتر اماکن تاریخی و توریستی استانبول در این جزیره باقی خواهند ماند.

قرار است این پروژه که با بیش از 10 میلیارد یورو هزینه به گران ترین پروژه در تاریخ ترکیه تبدیل شده در سال 2023 میلادی به انتها برسد.

اهمیت مالی کانال جدید استانبول با کانال فعلی بسفر قابل قیاس نیست. پیش بینی شده این میزان در کانال استانبول به 200 هزار کشتی در سال افزایش یابد که به معنای چندبرابر شدن درآمد دولت ترکیه ناشی از حمل و نقل بین المللی در این کانال است. این سودآوری علاوه بر مزیت های ناشی از گردشگری و ساخت شهرک های گردشگری در کنار این کانال خواهد بود که با اجرایی شدن آن سهم صنعت گردشکری در خزانه دولت را چندبرابر خواهد ساخت.

همچنین از نظر امنیتی نیز با توجه با آن که رژیم حقوقی دریای آزاد در کانال جدید استانبول حاکم نیست و مالکیت این کانال بصوررت کامل در انحصار دولت ترکیه قرار خواهد داشت، لذا دولت ترکیه در عمل کنترل بخش مهمی از عبور و مرور شرق اروپا و جنوب غربی اوراسیا به مدیترانه را در دست خواهد داشت و در عمل وزن استراتژیک خود را افزایش خواهد داد. این بدان معناست که کشتی های اوکراینی، بلغاری، گرجستان و حتی روسی برای دسترسی سریعتر و راحت تر مجبور به عبور از کانال ترکیه به جای کانال قدیمی بسفر خواهند بود و در واقع با اجرای این طرح، ترکیه قدرت چانه زنی و کارت بازی خود را در معادلات منطقه ای و بین المللی ارتقا داده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 20 دی 1398 شناسه مطلب: 663

به "ساخت کانال استانبول؛ جزئیات گران ترین پروژه تاریخ ترکیه ، تبدیل استانبول به دو شبه جزیره و یک جزیره" امتیاز دهید

1 کاربر به "ساخت کانال استانبول؛ جزئیات گران ترین پروژه تاریخ ترکیه ، تبدیل استانبول به دو شبه جزیره و یک جزیره" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت کانال استانبول؛ جزئیات گران ترین پروژه تاریخ ترکیه ، تبدیل استانبول به دو شبه جزیره و یک جزیره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید