طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزادان 5 ماهه تا یک ساله

به گزارش تعطیلات رو، پوره سیب زمینی از غذاهای بسیار راحتی است که می توان آن را به عنوان یک میان وعده در تمامی ساعات روز برای نوزاد تهیه کرد. اما سوال این است که طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزاد چگونه باید باشد؟ و پوره سیب زمینی را از چند ماهگی به نوزاد بدهیم؟

طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزادان 5 ماهه تا یک ساله

این غذای ساده و مقوی، یکی از بهترین غذاهای یاریی برای بعد از شش ماهگی کودک است؛ لذا در این مطلب طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزادان 5 ماهه تا یک ساله و چند نکته برای تهیه این پوره را ارائه نموده ایم.

طرز تهیه عمومی پوره سیب زمینی برای نوزاد

مواد لازم

  • سیب زمینی: دو عدد
  • شیر پاستوریزه: پنج یا شش قاشق غذاخوری
  • کره: یک قاشق مرباخوری (اگر کودکتان علاقه ای به خوردن کره ندارد، می توانید آن را حذف کنید.)

دستور پخت

  • برای تهیه پوره سیب زمینی، از سیب زمینی های که به رنگ زرد بوده و سالم هستند بهره ببرید. (سیب زمینی هایی که رگه های سبز رنگ دارند، می توانند باعث مسمومیت شوند.)
  • ابتدا سیب زمینی را با پوست شسته و با مقداری آب به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم بپزید. بعد از اینکه سیب زمینی ها کاملا پخته شدند، پوست آن را جدا کنید و سیب زمینی را رنده نموده و با کره و شیر مخلوط کنید تا کاملاً نرم و یکنواخت گردد.

یا می توانید سیب زمینی ها را بخارپز کنید تا نرم شوند؛ سپس آن ها را آبکش نموده و در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید. در صورت احتیاج، مقداری شیر یا آب و یا کمی روغن زیتون به آن بیافزایید تا نرم شوند.

نکات پوره سیب زمینی برای نوزاد 5 تا 6 ماهه

یکی از اقداماتی که باید انجام دهید این است که کره و نمک را حذف کنید. این غذا به دلیل داشتن پتاسیم، ویتامین C، ویتامین های گروه B و همچنین مقداری آهن و منیزیم برای نوزادان 5 ماهه تا 6 ماهه بسیار مفید است. اما نکته ای که برای نوزادان در این سنین باید در نظر بگیرید این است که پوره را تا حد امکان سبک درست کنید تا بتواند به راحتی این غذا را هضم کند.

نکات پوره سیب زمینی برای نوزاد 7 تا 8 ماهه

در ابتدا و در روز اول، پوره سیب زمینی شیرخوار را با یک قاشق مرباخوری آغاز نموده و کم کم به 6 قاشق مرباخوری در روزهای بعد برسانید. پوره را می توان روزانه، بعد از فرنی یا حریره در ساعت 10 صبح به شیرخوار داد. با این برنامه غذایی حتما شیرخوارانی که رشد کافی ندارند به رشد قابل قبولی خواهند رسید.

در سن 7 ماهگی سیستم گوارشی نوزاد کاملا به تکامل رسیده و قادر به هضم و جذب پوره سیب زمینی است. اگرچنانچه با تایید پزشک کودک شما دچار کمبود وزن است این غذا می تواند تاثیر بسزایی در وزن گیری نوزاد (تا یکسالگی) داشته باشد، به شرط آنکه تعداد وعده های غذایی را با حجم کم بالا برید.

نکات پوره سیب زمینی برای نوزاد 9 ماهه تا یک ساله

پوره سیب زمینی را از راه های مختلف درست کنید، مثلا با کم ترین افزودنی و خیلی ساده و یا با اضافه کردن، کره، شیر، پنیر، نمک و غیره. این افزودنی ها می تواند روی مشخصات تغذیه ای آن ها تاثیر بگذارد. علاوه بر افزودنی هایی که ذکر کردیم حتی می توانید به بچه ها نه ماه به بالا، پوره سیب زمینی با ترکیب سبزیجات بدهید؛ این کار بدون اینکه کالری غذا را بالا ببرد، باعث بهبود طعمش می گردد و بر فرایند هرچه بهتر رشد کودک تاثیر می گذارد.

از نه ماهگی به بعد سیستم ایمنی بچه ها به دیگر به رشد کافی رسیده و در نتیجه این بچه ها کمتر در معرض آلرژی غذایی قرار دارند.

نکات مهم در تهیه غذای یاریی بچه ها زیر یکسال

  • هرگز سیب زمینی سرد را پوره نکنید؛ زیرا ترکیب نشاسته آن تغییر و نشاسته مقاوم می گردد که در روده کوچک غیرقابل هضم اما در روده عظیم قابل تخمیر است. بنابراین باید پوره سیب زمینی که برای کودک تهیه می کنید حتما با سیب زمینی گرم باشد و بعد از پوره شدن بلافاصله سرو گردد.
  • برای شیرخوارانی که خوب وزن نمی گیرند، می توانید یک قاشق مرباخوری پودر بادام یا گردو یا فندق یا زرده تخم مرغ پخته شده به پوره اضافه کنید تا انرژی و مواد مغذی آن بیشتر گردد.
  • آنچه به همراه پوره سیب زمینی برای کودک آماده می کنید، می تواند روی چگونگی هضم آن تاثیر داشته باشد. پوره سیب زمینی را به همراه پروتئین و چربی های سالم به کودکتان بدهید تا بین درشت مغذی ها تعادل برقرار کند و همچنین شاخص گلیسمی (سرعت تبدیل کربوهیدرات به گلوکز) پوره سیب زمینی را کاهش دهد.

کلام آخر

اگر کودک شما از خوردن پوره سیب زمینی امتناع کرد، هرگز تصور نکنید که غذا را دوست ندارد. تحقیقات نشان داده که باید یک غذای جدید را بیش از ده بار به کودک بدهید، در صورتی که پس زد، می توانید نتیجه گیری کنید که غذا را دوست دارد یا ندارد! البته این امر ممکن است کمی برای مادران خسته کننده باشد، اما آرامش خود را حفظ کنید تا کودک هنگام خوردن غذا احساس بدی نداشته باشد.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره غذاهای یاریی کودک، از مقالات غذای یاریی نوزاد 7 ماهه، غذای یاریی نوزاد 5 ماهه و غذای یاریی نوزاد 4 ماهه نیز یاری بگیرید.

منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما مادران گرامی در این زمینه، در انتهای همین صفحه هستیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1289

به "طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزادان 5 ماهه تا یک ساله" امتیاز دهید

27 کاربر به "طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزادان 5 ماهه تا یک ساله" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پوره سیب زمینی برای نوزادان 5 ماهه تا یک ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید