محدودیت های جا به جایی پول نقد در کشورهای مختلف

به گزارش تعطیلات رو، این روزها با پیشرفت تکنولوژی کمتر کسی تمایل به حمل پول نقد با خود دارد و اغلب با روش های الکترونیکی پول هایشان را جابه جا می نمایند، اما به هر حال با هر روشی که بخواهید اقدام به حمل پول کنید بهتر است بدانید بیشتر کشورها قوانینی برای میزان پولی که می توانید به کشوری وارد یا از آن خارج کنید دارند و اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند. در این مقاله به آنالیز این موضوع می پردازیم، با خبرنگاران همراه باشید.

محدودیت های جا به جایی پول نقد در کشورهای مختلف

سقف مجاز حمل پول برای ورود یا خروج از کشورهای مختلفکانادا

اگر شما بخواهید کشور کانادا را با بیش از 10000 دلار ترک کنید یا با همین مبلغ وارد خاک این کشور شوید باید حتما میزان پول خود را اعلام کنید یا به اصطلاح declare کنید. در واقع باید مقامات مسئول گمرک از میزان پول همراه شما ، منبع و علت حمل مبالغ بالا باخبر باشند. این موضوع هرگونه پول نقد یا اسناد پولی (اوراق بهادار) را در بر می گیرد، اسناد پولی شامل: o سکه ها. o پول رایج(یا ارز). o چک های مسافرتی. o اوراق بی نام قابل معامله (سفته، برات غیرارزی، پول کاغذی یک کشور که توسط بانک مرکزی به عنوان پول قانونی منتشر می گردد، چک) . o اوراق بهادار بی نام سرمایه گذاری (اوراق قرضه، سهام، سند بانکی). o حواله بانکی ، حواله o قراردادهای سلف، آینده ها (بازاری که آن تحویل کالاهای تجاری در آینده انجام می پذیرد)، قراردادهای معاوضه، اختیار سهام و تمامی اسنادی از این قبیل . حتی در جا به جا کردن الکترونیکی پول هم اگر میزان مبلغی که انتقال می دهید بیشتر از 10,000دلار باشد به منظور جلوگیری از پولشویی و یاری مالی به تروریست ، توسط موسسه مالی شما به دولت کانادا گزارش خواهد شد .

ایالات متحده آمریکا

آمریکا نیز قانونی مشابه کانادا دارد بدین صورت که اگر وجه نقد یا هرگونه اسناد پولی که بیشتر از 10000 دلار آمریکا ارزش دارد را بخواهید از آمریکا خارج یا به آن وارد کنید باید اعلام(declare) کنید.

مکزیک

مکزیک نیز قانون استانداردی مشابه آمریکا دارد و هرگونه اسناد پولی که ارزشش بیشتر از 10000 دلار آمریکا باشد را بخواهید با خود به کشور بیاورید یا آن را ارسال کنید، باید میزان آنرا اعلام(declare) کنید .

کوبا

اگر شما به عنوان گردشگر یا برای تجارت بخواهید وارد این کشور شوید، می توانید تا سقف 5000 دلار سندهای پولی را بدون مشکل با خودتان وارد کشور کنید. اما اگر شما شهروند این کشور هستید تنها می توانید تا سقف 2000 دلار پول را به کشور وارد نموده یا از آن خارج کنید.

انگلستان(United Kingdom)

شما حتما باید در زمان ورود به انگلستان چه انفرادی و چه خانوادگی اگر مبلغی بالاتر از 10,000 یورو دارید اعلام(declare) کنید .لطفا در نظر داشته باشید که نمی توانید از دیگر اعضای خانواده تان برای بالا بردن این مبلغ بهره ببرید این قانون برای یه نفر یا یک خانواده است . قابل ذکر است که در انگلستان پول نقد یعنی
  • سکه و پول رایج مملکت
  • حواله بانکی
  • هر نوعی از چک

فرانسه

مانند دیگر کشورهای اروپایی فرانسه نیز قانونی مشابه دارد و محدودیت حمل پولش نیز به اندازه انگلستان 10,000یورو است. با این تفاوت که در فرانسه این محدودیت برای هر بزرگسال است بدین معنا که شما اگر دو نفر بزرگسال هستید که به این کشور سفر می کنید، می توانید 20,000 یورو بدون اعلام(declare) کردن به همراه داشته باشید.

جمهوری دومنیکن

شما باید برای ورود به جمهوری دومنیکن هر میزان پولی را که به همراه دارید اعلام کنید منتهی در میزان پول نقد همراه تان محدودیتی وجود ندارد. فقط گاهی شما مجبور هستید در حدود 100 دلار آمریکا را به پزو دومنیکن تبدیل کنید. زمانی که شما از دومنیکن خارج می شوید باید همان میزان پولی که اعلام نموده اید خارج کنید که البته بیشتر از 10,000 دلار نمی تواند باشد. قانون دیگری که در اینجا حاکم است بدین توضیح است که شما نمی توانید به هیچ عنوان پزو دومنیکن را وارد یا خارج کنید و باید پول شما پول رایج کشور دیگری باشد.

چین

هنگام ورود به چین شما باید مبلغ بالای 5000 دلار یا 20,000 یوهان چین را اعلام(declare) کنید. اگر شما قصد دارید مبلغی بین 5000 تا 10,000 دلار را خارج کنید به مجوز احتیاج دارید واگر مبلغ شما بالای 10,000 دلار است احتیاج به حکم مخصوص از بخش امور اجرایی ارز دارید. احتمالا این حکم تا سقف 50,000 دلار است.

ایتالیا

همانند دیگر کشورهای اروپایی که در بالا به آنها اشاره شد شما باید برای ورود به ایتالیا نیز مبلغ بالای 10000 یورو را اعلام کنید.

آلمان

در خصوص آلمان نیز وضعیت مانند دیگر کشورهای اروپایی است و شما باید در صورت داشتن بیش از 10,000 یورو در هنگام ورود آن را اعلام کنید.

باهاماس

شما می توانید هر میزان ارز (پول کشور خودتان یا کشور دیگر) که می خواهید در ورود به باهاماس یا هنگام خروج از آن به همراه داشته باشید. اما مجاز نیستید با بیش از 2000 برونی (دلار باهاماس) کشور را ترک کنید.

چگونه میزان پول را اعلام (declare)کنید؟

کانادا

در اینجا دوحالت وجود دارد یکی اینکه پول نقد همراه تان باشد که در این صورت در مرزهای ورودی (دریایی، زمینی،هوایی) میزان آنرا اعلام کنید . در واقع یک فرم مخصوص اظهار نامه وجود دارد (the E667 Cross-Border Currency or Monetary Instruments Report) که باید آنرا پر کنید. اما اگر شما قصد دارید پول را به خارج از کانادا ارسال کنید باید همان فرم را پر کنید و همچنین یک تمبر کنوانسیون پست جهانی را روی بسته خود بزنید . اگر قصد دارید پولی را به کانادا ارسال کنید باید همان فرم را پر نموده و یک کپی از آن تهیه کنید و اصل آن را درون بسته خود گذاشته و کپی را به نزدیک ترین آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) ارسال کنید. این آژانس ها شامل آژانس های گذرگاه های مرزی و آژانس های مخصوص فرودگا ه ها و اسکله ها نیز هستند. در حدود 1000 آژانس در کانادا وجود دارد. در هر دو صورت چه ارسال پول به خارج یا به داخل کانادا ممکن است مشمول محدودیت های دیگری نیز بشوید که برای اطلاعات بیشتر بهتر است با پست کانادا تماس بگیرید. یا برای یافتن نزدیکترین آژانس با قسمت راهنما CBSA تماس بگیرید. در آخر اگر پول را می خواهید از طریق پیک ارسال کنید باید همان فرم E667 را که در بالا به آن اشاره شد تکمیل کنید و همچنین پیک باید یک فرم مخصوص (E668 Cross-Border Currency or Monetary Instruments Report) را تکمیل کند سپس هردو فرم باید به یکدیگر متصل شوند و به آژانس خدمات مرزی کانادا ارسال و یا ارائه گردد .

آمریکا

در آمریکا کاملا بستگی به روش حمل پول شما دارد: اگر پول دراختیار شماست و قصد دارید با آن از کشور خارج یا وارد شوید کافی است فرم مخصوص (FinCEN Form 105) را پر کنید، سپس به سازمان حفاظت و گمرک ایالات متحده در هنگام ورود و خروج از آمریکا در مرزهای ورودی تسلیم کنید. مد نظر داشته باشید که سازمان گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده (CBP) صحت گفته های شما را آنالیز می نمایند پس چیزی برای پنهان کردن نخواهید داشت. اگر توسط پیک یا از راه آبی می خواهید پول را جابه جا کنید همان فرم ذکر شده را باید قبل از ورود و یا خروج از آمریکا به CBP ارائه دهید. اگر شخصی پول را برای شما بفرستد 15 روز فرصت دارید که این فرم مخصوص را به سازمان گمرک و حفاظت ایالات متحده ارائه (ارسال) کنید . شما حتی می توانید در تمام مرزهای ورودی در آمریکا این فرم را ارائه نموده یا به آدرس کمیسر گمرک در واشنگتن ایمیل کنید.

کوبا

شما باید به محض ورود به کوبا مبلغ بالای 5000 دلار (اگر شهروند کوبا هستید بالای 2000 دلار) را با پر کردن کارت اظهارنامه (declaration card) اعلام کنید. همچنین هنگام خروج باید بتوانید مدرکی مبنی بر پرکردن اظهارنامه درمورد پولتان (declare) در مرزهارا ارائه کنید یا اینکه از یک بانک در کوبا مجوزی برای جا به جا کردن این مبلغ به خارج از کوبا را داشته باشید.

مکزیک

شما باید در هنگام ورود به مکزیک در مرزهای ورودی مبلغ پول خود را اعلام(declare) کنید چه پول همراهتان باشد و چه آن را توسط روش دیگری می خواهید حمل کنید.

انگلستان

اگر هنگام ورود به انگلستان بیش از 10,000 یورو همراهتان است باید فرم مخصوص (Revenue and Customs Cash Declaration) راپر کنید این فرم را در سایت های مخصوص یا در مرزهای ورودی می توانید پیدا کنید و اگر قبل از رسیدن خود آن را پر کردید حتما یک کپی از آن برای خودتان نگه دارید. اگر این فرم را در فرودگاه پر می کنید یک کپی کاربنی از آن به شما داده می گردد و نسخه دیگر در محل های مخصوصی در مرزهای ورودی نگهداری خواهد شد.

فرانسه

اگر شما در هنگام ورود بیش از 10,000 دلار به همراه دارید می توانید در مرزهای ورودی اعلام کنید.

جمهوری دومنیکن

در دومنیکن چه هنگام خروج و چه هنگام ورود باید در صندلی های مخصوص ورودی که مدارک تان را آنالیز می نمایند میزان پول خود را اعلام کنید.

چین

هنگام ورود به چین شما باید یک فرم که اظهارنامه گمرکی است را پر نموده و یک نسخه از آن را تا زمان ترک این کشور نزد خود داشته باشید. همچنین اگر قصد خروج از کشور را با مبلغی بیش از 5000 دلار دارید حتما به مجوز و حکم مخصوص احتیاج دارید.

ایتالیا

شما در ایتالیا همان هنگام ورود یا خروج از کشور اگر مبلغی بیش از 10,000 یورو به همراه دارید باید اعلام کنید.

آلمان

در آلمان نیز باید به همراه داشتن مبلغ بیش از 10,000 یورو را در هنگام ورود یا خروج از کشور اعلام کنید.

باهاماس

در باهاماس فقط در صورتی احتیاج دارید که پول همراه خود را اعلام کنید که قصد خارج کردن دلار باهاماس را داشته باشید .

اگر میزان پولتان را اعلام نکنید چه اتفاقی می افتد؟کانادا

اگر شما داشتن بیش از 10,000 دلار پول نقد یا هر نوع ادوات پولی را اعلام نکنید و آنها شما را دستگیر نمایند ممکن است با توجه به مبلغی که جا به جا می کنید از 250 تا 5000 دلار جریمه شوید. بعلاوه، آنها می توانند بر طبق بازپرسی که از شما انجام می دهند به صورت کاملا قانونی پول شما را ضبط نمایند و شما مجبور به پرداخت جریمه در نظر گرفته شده شوید.

ایلات متحده آمریکا

اگر شما داشتن مبلغ بیش از 10,000 دلار را اعلام نکنید و مسئولان متوجه شوند ممکن است با جریمه های سنگینی تا 500,000 دلار روبرو شوید یا در موارد جدی تر حتی به 10 سال یا بیشتر زندان محکوم خواهید شد.

مکزیک

در مکزیک اگر شما را با مبلغی بیش از 10,000 دلار که قبلا اعلام ننموده و به اصطلاح پولتان را declare ننموده اید دستگیر نمایند چندین حالت دارد : اگر پول شما بین 10,000 تا 30,000 دلار باشد بین 20 تا 40 درصد ارزش کل پولتان جریمه خواهید شد. اگر مبلغ پول شما بیش از 30,000 دلار باشد شما محکوم به زندان می شوید. اگر قبلا هم مرتکب این جرم شده باشید حتی اگر مبلغی که جا به جا می کنید کمتر از 30,000 دلار باشد باز هم ممکن است به گذراندن زندان بین 5 تا 15 سال محکوم شوید.

کوبا

اگر هنگام ورود یا خروج از کوبا پیروز نشوید اعلام کنید که پول همراهتان چه میزان است و شما را دستگیر نمایند، علاوه بر اینکه تمام پولتان را مصادره می نمایند اگر مبلغ شما بسیار بالا باشد جریمه های دیگری نظیر حبس نیز برایتان در نظر خواهند گرفت.

انگلستان

اگر در حالی که بیش از 10,000 یورو وجه همراهتان است و آن را اعلام ننموده اید دستگیر شوید ممکن است با جریمه هایی تا 5000 پوند روبه رو شوید. محتمل است گمرک پول شما را مصادره کند. آنها می توانند برای 48 ساعت پول شما را مصادره نمایند و سپس با حکم دادگاه حتی این مدت را افزایش دهند.

فرانسه

اتحادیه اروپا این امکان را فراهم نموده که هر کشور مجازات مربوط به جابه جایی بیش از 10000 یورو بدون اعلام کردن را خودش معین کند. در فرانسه اگر شما را در این حالت دستگیر نمایند پولتان را تا زمانی که ثابت کنید که متعلق به خودتان است و به صورت قانونی به دست آورده اید مصادره خواهند کرد.

جمهوری دومنیکن

اگر شما نتوانید مبلغ بیش از 10,000 دلارتان را اعلام (declare) کنید و قصد خارج کردن آن را داشته باشید، اما دستگیر شوید پولتان مصادره می گردد و در مواردی با جریمه سنگین تری مانند زندان روبرو می شوید.

چین

اگر بیش از 5000 دلار را بدون اینکه اعلام کنید وارد چین کنید پولتان را مصادره می نمایند و به احتمال قوی بسته به میزان پول شما جرایم سنگین تری چون حبس و پرداخت جریمه هم شامل حالتان خواهد شد. نکته جالب این است که جریمه نقدی حتی تا 100 درصد از پولی که اعلام ننموده اید هم می تواندباشد.

ایتالیا

اگر در ایتالیا با مبلغی بالاتر از 10,000 یورو که اعلام ننموده اید دستگیر شوید جریمه شما تا 200 درصد ارزش کل پولی که مخفیانه می خواستید وارد یا خارج کنید نیز می رسد. و اما جریمه های سنگین تر هم برای پول هایی که ثابت گردد از یک منبع خلاف است در نظر می گیرند.

آلمان

در آلمان اگر با همراه داشتن پولی که بیش از 10000 یورو است و شما آن را اعلام ننموده اید دستگیر شوید جریمه های سنگینی از جمله جریمه نقدی تا1000000 یورو یا بیشتر شامل حالتان خواهد شد.

باهاماس

در باهاماس تنها باید نگران قوانین موجود برای دلار باهاماس باشید. اگر بخواهید بیش از 2000 دلار باهاماس را خارج کنید جریمه هایی شامل جریمه نقدی و زندان را برایتان به همراه خواهد داشت که البته به میزان پولی که می خواستید قاچاقی جا به جا کنید بستگی دارد.

چرا چنین قوانینی وجود دارد ؟ و چرا نمی توانید با میزان پول دلخواهتان به هرجا که می خواهید بروید؟

در واقع این قوانین برای جلوگیری از پول شویی(پروسه به دست آوردن پول از راههای غیرقانونی اما مشروع جلوه دادن آن) و تامین مالی تروریست است. درگذشته، بسیاری از کشورها به دلایل مالی و مالیاتی مختلف محدودیت هایی برای خارج کردن پول رایج مملکت شان از کشور داشتند و همچنین برای جلوگیری از تنزل ارزش پول کشورشان در ورود ارز دیگر کشورها محدودیت هایی را قرار داده بودند. وضع این قوانین باعث دلسرد شدن بسیاری از سازمان های بین المللی سیاسی و مالی شده زیرا اعتقاد دارند که این محدودیت ها مانع تجارت آنها می گردد. البته هنوز هم تعدادی از کشورها محدودیت هایی را برای جابه جایی پول رایج کشورشان دارند. ولی قوانینی که سعی بر سرانجام دادن به پول شویی بین المللی و یاری به تروریست وضع شده اند نسبتا جدید هستند به دلیل اینکه این شیوه های خلافکاری نیز خیلی قدیمی نیستند. تنها حدود 5 قرن است که مردم می توانند به راحتی به کشورهای دیگر سفر نمایند و پول شویی توسط ارزهای بدون استفاده ای که قابل مبادله شدن نیستند معنی ندارد. پول شویی جهانی تنها زمانی در یک اقتصاد جهانی معنا دارد که بوسیله سفر با هواپیما و روش های آسان الکترونیکی انتقال پول انجام گردد یا بوسیله هواپیما و کشتی پول ها جابه جا شوند. تروریسم جهانی یک واقعه تاریخی جدید است و منابع مالی جهانی تروریست بیش از 100 سال قدمت ندارد. دیرزمانی نیست که کشورها تدابیری را برای شناسایی پول نقد و ادوات پولی اندیشیده اند (تصور کنید یک افسر کانادایی در مرز قبل از پیدایش اینترنت می خواست متوجه گردد میزان پولی را که یک گردشگر یا مهاجر به ریال عربستان می خواهد وارد کند چه قدر است ). در واقع این روش اعلام (declare) کردن پول در مسافرت ها یک واقعیت است که نمی توان آن را نادیده گرفت دولت ها حتما پیگیر پول شما خواهند بود پس دو راه دارید:
  • یا میزان پول خود را اعلام (declare) کنید
  • یا پول خود را اعلام ننموده و منتظر پیامدهای ناشی از عدم اعلام مانند جریمه های سنگین و زندان باشید.
منبع:immigroupمنبع: کجارو
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 520

به "محدودیت های جا به جایی پول نقد در کشورهای مختلف" امتیاز دهید

4 کاربر به "محدودیت های جا به جایی پول نقد در کشورهای مختلف" امتیاز داده اند | 2.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت های جا به جایی پول نقد در کشورهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید