معرفی مدیریت اطلاعات ساختمان

به گزارش تعطیلات رو، به فرآیند ایجاد و مدیریت اطلاعات در پروژه های ساختمانی، مدیریت اطلاعات ساختمان Building Informations management گفته می گردد. یکی از بازده های کلیدی این فرآیند، مدل سازی اطلاعات ساختمانی می باشد که شامل اطلاعات دیجیتالی در زوایای مختلف مرتبط با ساختمان سازی می باشد. مبنای مدل سازی اطلاعات ساختمانی بر پایه اطلاعات جمع آوری شده و به روز شده در مراحل بنیادی و اساسی پروژه است. تهیه اطلاعات دیجیتالی از ساختمان، امکان بهینه سازی فعالیت های مرتبط برای دست یابی به نتیجه ای کامل را فراهم می نماید.

معرفی مدیریت اطلاعات ساختمان

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی، تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز ایجاد نموده است. به طور کلی می توان گفت مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی در فرآیند تیمی شکل گرفته و افراد باید بر اساس استاندارد و در ارتباطی منسجم با یکدیگر به فعالیت می پردازند. ارزش این فرآیند در کوشش گروهی افراد در طول عملیات نهفته است.

مزایای استفاده از مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدیریت اطلاعات ساختمان، اطلاعات جامع در خصوص هر یک از قسمت های مرتبط با پروژه را در کنار یکدیگر جمع آوری می نماید. همین امر دسترسی به اطلاعات را آسان می نماید. برای مثال استفاده از این اطلاعات می تواند در گردآوری جنبه های متفاوت از یک طراحی کارآمد و مفید یاری کند. در این صورت ریسک هرگونه اشتباه و اختلاف کاهش پیدا نموده و هرگونه هزینه اضافی به حداقل می رسد.

از داده های مدیریت اطلاعات ساختمان می توان برای نشان دادن چرخه عمر یک ساختمان، استفاده کرد که این چرخه، شروع طراحی یک ساختمان تا تخریب و استفاده مجدد از مصالح به کار رفته در آن را شامل می گردد. فضا، سیستم ها، محصولات و توالی ها را می توان در مقیاس نسبی با یکدیگر و در مقایسه با کل فرآیند پروژه نشان داد. از دیگر مزایای استفاده از اطلاعات مدیریت و مدل سازی ساختمان می توان به جلوگیری از بروز هرگونه خطا در مراحل مختلف توسعه و ساخت و ساز اشاره نمود.

هدف استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان

استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان در برگیرنده اهداف مختلفی می باشد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

  1. یکی از اهداف استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان، جمع آوری محتوای اطلاعاتی در زمینه تعریف یک محصول می باشد. استفاده از این داده ها می تواند اطلاعات مفیدی در خصوص ویژگی های کلی مصالح، مانند عملکرد حرارتی آن ها در اختیار افراد قرار دهد.
  2. اطلاعات به دست آمده از این فرایند می تواند در نمایش هندسی و تعیینات فیزیکی ساختمان یاری کند. استفاده از این اطلاعات می تواند در مجسم سازی داده ها یاری نموده و نمایی قابل تشخیص از آن ها را فراهم کند.
  3. اطلاعات مدیریت و مدل سازی ساختمان می تواند در دستیابی اطلاعاتی در زمینه داده های عملکردی، مانند شناسایی مناطق برای انجام عملیات ویژه و یا استفاده از متریال خاص با حفظ ویژگی های آن ها یاری کند.

معرفی مراحل مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان

همان گونه که در بالا اشاره شد، مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان، از ایجاد داده های هوشمند که می توان از آن ها در طول چرخه عمر یک ساختمان یا پروژه های زیر ساختی استفاده کرد، پشتیبانی می نماید. به طورکلی مدیریت اطلاعات ساختمان در بر گیرنده چهار مرحله نقشه و برنامه ریزی، طراحی، ساخت و بهره برداری می باشد.

نقشه و برنامه ریزی

در این مرحله، برنامه ریزی های پروژه با استفاده از جمع آوری تصویر واقعی و داده های جهان واقعی، شکل گرفته و از آن ها برای فراوری مدل های زمینه ای از سازه های موجود و محیط طبیعی استفاده می گردد.

طراحی

در طول فرآیند این مرحله طراحی مفهومی، تجزیه و تحلیل و آنالیز جزئیات و مستندات انجام می گردد. هم چنین در طول فرآیند طراحی با استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان در جهت آگاهی از برنامه ریزی و تدارکات، عملیات پیش ساخت شروع می گردد.

ساخت

در طول این مرحله، عملیات ساخت با استفاده از اطلاعات مدیریت ساختمان شروع می گردد. تدارکات ساخت و ساز پروژه برای اطمینان از زمانبندی مطلوب و کارآمد با پیمانکارها به اشتراک گذاشته می گردد.

بهره برداری

داده های مدیریت اطلاعات ساختمان، تا مرحله بهره برداری و نگهداری از دارایی ها ادامه پیدا می نماید. استفاده از این اطلاعات در جهت بازسازی مقرون به صرفه و ساخت کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد.

چه آینده ای در انتظار فرآیند مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی است؟

آینده ای که در انتظار صنعت ساخت و ساز می باشد، روی آمدن به دیجیتالی شدن آن می باشد. مدیریت اطلاعات ساختمانی، تاثیر شگرفی بر آینده طراحی و مدیریت تسهیلات در بلند مدت خواهد گذاشت. بدون شک در آینده ای نه چندان دور فرآیند مدیریت و اطلاعات ساختمان به تمام صنایع وارد شده و باعث ایجاد تغییر در آن ها می گردد. امروزه نرم افزارها و سخت افزارهای زیادی در جهت بالا بردن قابلیت ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که با استفاده از آن ها می توان داده ها و اطلاعات خام زیادی را افزایش داد. اما آن چه که در آینده به واسطه مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان به جهان عرضه خواهد شد، بسیار پر رنگ تر از نرم افزار و سخت افزارهای امروزی است.

استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان برای نجات و بازسازی کلیسای نتردام

کلیسای نتردام یکی از برترین و زیباترین نمادهای سمبلیک در پاریس در تاریخ دوشنبه، 15 آوریل 2019، طعمه حریق شد. آتش، در کلیسای 850 ساله بدون امکان مهار آن به سرعت به ساختارهای چوبی سرایت کرد. میراث و بناهای تاریخی که برای ساخت آن ها 200 سال زمان صرف شده بود، تنها در چند دقیقه از بین رفت. اگرچه بسیاری از اشیاء داخل کلیسا توسط 400 آتشنشان از خطر آسیب و نابودی در امان ماندند، اما منار مخروطی شکل کلیسا که در سال 1860 ساخته شده بود، طعمه حریق شد و فرو ریخت. هم چنین آسیب های وسیع و جدی به سقف آن نیز وارد شد. در ساخت سقف این کلیسا از چوب و در سال 1160استفاده شده بود که آن را به یکی از قدیمی ترین سقف های جهان در سرتاسر جهان تبدیل نموده است.

اگرچه این اتفاق یکی از تاسف بار ترین اتفاقات مخصوصا برای افراد علاقمند به معماری و بناهای تاریخی می باشد، اما در این میان خبرهای امیدوار کننده ای نیز به چشم می خورد: کشور فرانسه وعده داده است که این کلیسا را بازسازی کند و با استفاده از تکنولوژی ساخت و ساز امروزی، بازسازی و بازگرداندن معماری باشکوه آن در آینده نزدیک امکان پذیر می باشد. به طور تعیین استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان و تکنولوژی اسکن های لیزری سه بعدی انجام عملیات بازسازی و ساخت کلیسای بزرگ را امکان پذیر می نماید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 672

به "معرفی مدیریت اطلاعات ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی مدیریت اطلاعات ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید