موخوره چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش تعطیلات رو، موخوره حالتی است که باعث تغییر شکل ظاهری موها به صورت چند شاخه شدن سر مو می گردد. موخوره بیشتر در خانم ها با موهای بلند شایع است. استفاده بیش از حد از سشوار، صابون های قلیایی، کش های پلاستیک و ... بر تشدید شدن موخوره می افزایند.

موخوره چیست و چگونه درمان می گردد؟

موخوره چیست؟ موخوره عارضه ای است که باعث چند شاخه شدن مو می گردد که معمولا خانم های مو بلند آن را تجربه نموده اند. اگر از آرایشگرتان سوال کنید که چگونه می توانید از شر موخوره رهایی یابید او به شما کوتاه کردن مو را پیشنهاد می نماید. اما اگر در آرزوی موهای بلند هستید بهتر است قبل از اینکه بگذارید موهایتان حسابی بلند گردد با عواملی که باعث ایجاد آن می شوند آشنا شوید و از بروز آن پیشگیری کنید.

موخوره یکی از مسائل موهای بلند می باشد. این مشکل یا دوشاخه شدن انتهای مو، ناشی از آسیب فیزیکی و یا آسیب شیمیایی به مو است و در خانم ها شایع تر است. زمانیکه لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی مو از بین برود، در نتیجه قسمت انتهایی مو چند شاخه و شنماینده می گردد. معمولا موهای خشک بیشتر دچار این مشکل می شوند که می توان با راهکارهایی به ترمیم و درمان موهای خشک پرداخت.

چرا دچار موخوره می شویم؟

این عارضه ناشی از تجمع آسیب های مکانیکی و شیمیایی وارد بر مو است که به تخریب موها منجر می گردد و شایع تر وقتى سطح محافظت نماینده مو از بین مى رود و امکان جایگزینى آن به وجود نمى آید، سر مو چند شاخه مى گردد. معمولا موخوره در زنان بیشتر شایع است چراکه زنان بیشتر از برس یا سشوار استفاده می نمایند. این مشکل مو از راه برس زدن های خشن و ممتد موها نیز به وجود می آید. استفاده بیش از حد از سشوار، بیگودی و… منجر به خشکی بیش از حد موها می گردد، همچنین نور آفتاب، سایش و مالش مداوم موها و تماس زیاد با گرد و غبار عواملی هستند که به ایجاد موخوره می انجامند. گفتنی است این عارضه را می توان در موهایی که عمر آنها طولانی شده مشاهده کرد.

به طور کلی دلایل بروز موخوره شامل موارد زیر می باشد:

  • صدمات فیزیکی وارده به ساقه مو مثل شانه و برس زدن زیاد
  • سشوار زدن بیش از حد به موها
  • مش و فر کردن مکرر و آسیب های شیمیایی به مو مانند رنگ کردن
  • شستشوی زیاد سر با صابون های قلیایی و یا شامپوی نامناسب

بهترین راه درمان موخوره چیست؟

چون بخش مرده مو دچار این عارضه می گردد و در این ناحیه قدرت ترمیم وجود ندارد. بهترین روش برای درمان قطعی موخوره ، چیدن قسمت آسیب دیده مو است. به علاوه استفاده از ترکیبات ملایم و غیرمحرک برای شست و شوی موهای خشک و نیز چرب کردن موها مؤثر است. درواقع وقتی که سطح محافظ مو از بین می رود امکان جایگزینی آن دیگر میسر نیست. به طور نمونه مو دو یا سه شاخه می گردد و ممکن است به همان بلندی بماند یا 2 تا 3 سانتی متر طول داشته باشد. بناراین بهترین راه مبارزه با موخوره قیچی کردن قسمت های آسیب دیده فیبرهای مویی می باشد. متوجه باشید که اگر انتهای موهای خود را که دچار این مشل شده اند از بین نبرید، این آسیب ادامه یافته و موخوره راستا خود را از انتهای مو به سمت بالا ادامه می دهد و سبب شکستگی بیشتری در مو می گردد که دیگر قابل درمان نیست. از آنجاییکه همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده است مواردی برای پیشگیری از موخوره وجود دارد که با عمل کردن به آن ها می توانید با اطمینان خاطر موهای بلند و شادابی داشته باشید.

روش های پیشگیری از موخوره چیست؟

- از برس ها و شانه هایى از جنس مواد طبیعى (چوب و …) بهره ببرید.

- بعد از حمام اجازه دهید موها بدون وسایل گرمایی به مرور زمان یا با حوله خشک شوند.

- از شامپوهاى طبیعى که اسیدى و قلیایى نیستند بهره ببرید.

- کمتر از سشوار بهره ببرید.

- آب داغ و شانه کردن موها در حمام موجب آسیب جدی به موها می گردد.

- از شانه کردن موها در حالی که موها کاملا خیس است، خودداری گردد.

- گاهى موهایتان را ببافید.

- انتهای موها بهتر است با روغن مخصوص مو مانند روغن بادام، زیتون یا کتیرا مرطوب و نرم گردد.

- از کش های پلاستیکی یا کلیپس های فلزی برای موهای خود استفاده نکنید. بهتر است از کش های پارچه ای استفاده گردد.

- به مدت زیاد در معرض خورشید، کلر و گرما قرار نگیرید زیرا تمامی این عوامل به موهای شما آسیب می زنند.

- از یک نرم نماینده برای مراقبت بیشتر از موها بهره ببرید.

- مصرف محصولات حالت دهنده مو را به حداقل برسانید، زیرا این محصولات سبب ایجاد مسائل بیشتری می شوند.

علاوه بر موارد بالا داشتن یک رژیم غذایی غنی برای درمان موخوره مفید است، برای نمونه پروتئین، اسید چرب امگا 3، ویتامین آ و ویتامین ث برای جلوگیری از موخوره ضروری است.

منبع: setare.com
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1511

به "موخوره چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موخوره چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید