میزان فعالیت ورزشی در هفته از نگاه آمریکایی ها چقدر است؟

به گزارش تعطیلات رو، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان اینکه بزرگسالان و بچه ها ایرانی دچار فقر حرکتی هستند که این پدیده در میان زنان شایع تر است میزان فعالیت ورزشی را برای حفظ سلامتی و آمادگی بدنی توسط انجمن طب ورزشی آمریکا را خاطرنشان کرد.

میزان فعالیت ورزشی در هفته از نگاه آمریکایی ها چقدر است؟

معصومه هلالی زاده در گفت وگو با خبرنگاران و در ارتباط با فقر حرکتی در بین مردان و به ویژه زنان ایرانی، اظهار کرد: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متاسفانه شاهد این هستیم که سطح تحرک و فعالیت بدنی در زنان همیشه نسبت به مردان کمتر است و به همین دلیل نیز در زنان اضافه وزن، تجمع توده چربی اضافی، پوکی استخوان و سایر مسائل این چنینی بیشتر اتفاق میافتد. در عین حال پایین بودن سطح تحرک و فعالیت بدنی در زنان نسبت به مردان در کشور ما حادتر و سطح فعالیت نسبت به آمار جهانی این میزان بیشتر است که امیدواریم با آگاهی بخشی در جامعه شاهد افزایش تحرک و فعالیت بدنی در بین زنان ایرانی باشیم.

این استادیار فیزیولوژی ورزشی با اشاره به اینکه با آغاز فصل سرما سطح فعالیت بدنی و تحرک بیش از فصل گرما کاهش می یابد، اعلام کرد: با توجه به آغاز فصل سرما متابولیسم پایه بدن دچار تغییر می گردد که با کاهش دمای بدن شاهد کاهش سطح متابولیسم فعال بدن هستیم و بر همین اساس پدیده هیپوترمیا رخ می دهد و بدن به سمت لَختی می رود.

هلالی زاده ادامه داد: در فصل گرما میزان جنب و جوش و فعالیت افراد بیشتر است اما در فصل سرما با توجه به کاهش دمای محیط و نیز کاهش دمای بدن حتی بعضی فعالیت های بدنی از دستور کار روزانه افراد خارج می گردد و به طور مثال اگر از محل کار تا منزل پیاده روی می نموده یا برای حضور در محیط های دیگر پیاده روی می کردند، با آغاز فصل سرما این موضوع از برنامه روزانه شان خارج می گردد و به کاهش سطح تحرک آنها می انجامد.

زنان در فصل سرما و در ارتباط با کاهش سطح تحرک پیشگام هستند

وی با تاکید بر اینکه زنان در فصل سرما و در ارتباط با کاهش سطح تحرک پیشگام هستند، اظهار کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه در فصل سرما شرایط آب و هوایی کلانشهرها به منظور خروج از خانه مناسب نیست، گفت: باید این آگاهی بخشی توسط نهادهای متولی و رسانه ها در بین مردم ایجاد گردد تا افراد به فعالیت های ورزشی در محیط های سرپوشیده بپردازند. چرا که با اطلاع رسانی به مردم آنها از مضرات کاهش سطح تحرک بدنی آگاه می شوند و به خوبی در می یابند چه خطراتی آینده آنها را تهدید می نماید.

هر خانه برای زنان ایرانی به یک باشگاه ورزشی ساده تبدیل گردد

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تاکید بر اینکه باید رونق فعالیت های ورزشی در بین زنان ایرانی در دستور کار قرار گیرد، اعلام کرد: باید هر خانه برای زنان ایرانی به یک باشگاه ورزشی ساده تبدیل گردد که با تهیه ملزومات کم حجم و ارزان نظیر توپ تعادلی، تشک ورزشی، کش، دمبل های کوچک، طناب و ... شاهد ورزش کردن زنان در خانه باشیم که امکان و شرایط لازم برای ورزش کردن در محیط های ورزشی را ندارد.

هلالی زاده ادامه داد: علاوه بر این زنان در خانه می توانند به خوبی از فضای موجود استفاده نمایند و تا حد ممکن از نشستن پرهیز نمایند، بطور مثال در زمان تلفن صحبت کردن در خانه قرم بزنند و محیط خانه را به محیطی امن و مالی برای ورزش کردن تبدیل نمایند. در عین حال اگر آنها بتوانند به فعالیت های گروهی و کلاسی در حوزه ورزش بپردازند اقدام بسیار مناسبی را انجام داده اند و همچنین به آن ها پیشنهاد می گردد که در فصل سرما و در بهترین ساعت روز که هوا گرمتر است در محیط خارج از خانه فعالیت ورزشی داشته باشند.

مقایسه فعالیت بدنی زنان و مردان به دلیل تمایز در توده بدنی آنها درست نیست

این استادیار فیزیولوژی ورزشی با تاکید بر اینکه مقایسه فعالیت بدنی زنان و مردان به دلیل تمایز در توده بدنی آنها درست نیست، اظهار کرد: آمار چند سال قبل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که میانگین فعالیت بدنی بزرگسالان ایرانی رقمی نزدیک به صفر است که باید برای آن برنامه ریزی مناسبی از سوی نهادهای متولی مد نظر قرار گیرد. چرا که این مسئله بیانگر تحرک بسیار پایین و عدم فعالیت بدنی در جامعه بزرگسال ایران است که خطر ابتلا به بیماری های مختلف را در خود جای داده است. ما افرادی را داریم که شاید پر تحرک باشند اما فعالیت ورزشی انجام نمی دهند. چرا که فعالیت ورزشی هدفمند و سازمان یافته است و به همین منظور نباید با پرتحرکی اشتباه گرفته گردد.

اعلام میزان فعالیت ورزشی هفتگی از سوی انجمن طب ورزشی آمریکا

هلالی زاده در ادامه با بیان اینکه برای حفظ سلامتی و تناسب اندام و آمادگی بدنی میانگین 150 دقیقه فعالیت ورزشی هوازی در طول هفته به علاوه دو جلسه تمرینات مقاومتی و انعطاف پذیری احتیاج است، گفت: این نتیجه به دست آمده از سوی انجمن طب ورزشی آمریکا با مطالعه روی رفتارهای حرکتی جوامع مختلف است و صرفا در مورد جامعه آمریکا نیست و به سایر کشورها نیز مربوط می گردد و احتیاج به بومی سازی برای اجرا در کشورهای مختلف ندارد.

ارتباط مستقیم بعضی بیماریها با فقر حرکتی

وی با اشاره به اینکه زنان ایرانی به دلیل سطح تحرک پایین و عدم فعالیت بدنی با فقر ویتامین D، پوکی استخوان، چاقی، بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، فشار خون بالا و سرطان دست به گریبان هستند، گفت: تمام این موارد ارتباط مستقیمی با سطح کم تحرکی و بی تحرکی دارد و باید به منظور حل آن برنامه ریزی درستی صورت گیرد تا شاهد تغییر سبک زندگی در میان مردان و زنان بزرگسال ایرانی باشیم.

این استادیار فیزیولوژی ورزشی اضافه نمود: باید در فعالیت های زندگی روزانه شاهد کمترین ساعات نشستن چه در خانه و چه در محیط کار از سوی مردان و زنان باشیم و در رفتارهای مختلف نظیر استفاده از آسانسور به جای پله و مواردی از این دست تجدید نظر کنیم. همچنین به نهادهای متولی از جمله وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش های همگانی توصیه می گردد با اطلاع رسانی لازم و آگاهسازی جامعه، در کنار فراهم کردن امکانات لازم و کافی برای جامعه ایرانی موجبات افزایش سطح تحرک و فعالیت بدنی مردان و زنان را فراهم نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 628

به "میزان فعالیت ورزشی در هفته از نگاه آمریکایی ها چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان فعالیت ورزشی در هفته از نگاه آمریکایی ها چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید