نشست رهبران چین و آفریقا امروز به میزبان شی جینپینگ شروع می گردد

به گزارش تعطیلات رو، چین امروز (دوشنبه) میزبان رهبران آفریقایی برای نشستی با هدف جلب حمایت از دیدگاه پکن برای توسعه قاره آفریقاست اگرچه پکن به خاطر رویکردش برای ارائه یاری های خارجی و وام به دیگر کشورها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

نشست رهبران چین و آفریقا امروز به میزبان شی جینپینگ شروع می گردد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و رهبرانی از سراسر قاره آفریقا امروز برای یک نشست دو روزه درباره همکاری چین–آفریقا با یکدیگر دیدار خواهند کرد و انتظار می رود این مذاکرات بر پروژه زیرساختی راه ابریشم جدید چین موسوم به طرح یک کمربند و یک جاده که به شدت تحت حمایت شی جینپینگ قرار گرفته است، متمرکز باشد.

این برنامه بزرگ با هدف ارتقای دسترسی چین به بازارها و منابع خارجی و تقویت نفوذ پکن در خارج از کشور طراحی گردیده است.

در حال حاضر نیز چین میلیاردها دلار به کشورهایی در قاره آفریقا برای ساخت جاده، خطوط راه آهن، بنادر و دیگر پروژه های زیرساختی بزرگ و مهم ارائه داده است. منتقدان هشدار داده اند که این اقدام شی جینپینگ به این نیت است که چین در آینده برخی کشورها را که تحت بدهی سنگین قرار دارند، بخرد.

مطالعه اجرا شده توسط اندیشکده آمریکایی مرکز توسعه جهانی نشان داده که نگرانی های جدی درباره پایداری بدهی دولتی در هشت کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی که در چارچوب پروژه یک کمربند و یک جاده از چین وام دریافت می نمایند، وجود دارد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه به همتایان آفریقایی خود گفت که شی جینپینگ از این نشست به عنوان فرصتی برای مطرح کردن دیدگاه ویژه خود درخصوص ایجاد یک جامعه چینی–آفریقایی با یک آینده مشترک استفاده خواهد نمود و پیشنهادات و برنامه هایی را برای تقویت همکاری چین–آفریقا مطرح می نماید.

در همین حال پل کاگامه، رئیس جمهور روآندا که رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا است، گفت: صحبت ها درباره تله بدهی تلاشی برای دلسرد کردن ارتباطات متقابل میان چین و آفریقا هستند.

شی جینپینگ در آخرین گردهمایی با رهبران آفریقایی که در سال 2015 میلادی در ژوهانسبورگ برگزار گردید 60 میلیارد دلار یاری و وام به آفریقا اختصاص داد.

کشورهای سراسر آفریقا امیدوارند که این اشتیاق چین برای سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها به صنعتی شدن این قاره یاری کند.

مهمانان این گردهمایی شامل روسای جمهور کشورهای آفریقایی از مصر گرفته تا سنگال و آفریقای جنوبی و رهبران جنجالی چون عمر البشیر، رئیس جمهور سودان هستند.

اگرچه روابط میان چین و کشورهای آفریقایی به شدت مثبت است اما نگرانی هایی نیز درباره تاثیر برخی از قراردادهای چین در این منطقه وجود دارد.

پس از آنکه چین نخستین پایگاه نظامی برون مرزی خود را در جیبوتی افتتاح کرد این کشور شاخ آفریقا از نظر مالی به شدت به چین وابسته گردیده است؛ اقدامی که بیانگر اهمیت استراتژیک قاره آفریقا برای چین محسوب می گردد.

محلی ها در دیگر کشورها نیز از استفاده از کارگران چینی برای پروژه های ساختمانی انتقاد نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 56

به "نشست رهبران چین و آفریقا امروز به میزبان شی جینپینگ شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست رهبران چین و آفریقا امروز به میزبان شی جینپینگ شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید