هواپیماربایی مدرن به دست تروریست های سایبری؟!

به گزارش تعطیلات رو، نیروی هوایی ایالات متحده طی چند سال گذشته بار ها هشدار داده است که در یکی از معمول ترین فناوری های کنترل ترافیک هوایی یک حفره امنیتی خطرناک وجود دارد که می تواند اتفاقات جبران ناپذیری را رقم بزند.

هواپیماربایی مدرن به دست تروریست های سایبری؟!

میثم لطفی| خلبان هواپیما هنگام پرواز ناگهان با یک پیغام هشدار مربوط به یک سقوط قریب الوقوع روبرو می شود. نخستین اقدامی که خلبان و افسر اول پرواز در کابین هواپیما انجام می دهند بررسی صفحه ردیابی مقابل آنهاست و سپس متوجه می شوند یک هواپیما از راستا مقابل در حال برخورد با آن ها است و در چنین شرایطی تصمیم می گیرد ارتفاع پرواز را کاهش دهد تا از این برخورد جلوگیری کند.

این اتفاق خلبان را مجبور می کند در کوتاه ترین زمان هواپیمای خود را به یک راستا شلوغ دیگر انتقال دهد. همین تغییر راستا موجب برخورد دو هواپیما با یکدیگر می شود و بررسی های بیشتر نشان می دهد که از ابتدا هیچ خطری آن ها را تهدید نمی کرده است و یک عملیات هکری این حادثه دلخراش در آسمان را رقم زده است.

بررسی این سناریوی غیرواقعی این روز ها به قدری جدی شده است که شرکت های هواپیماسازی و خطوط هوایی با سرمایه گذاری های چندین میلیون دلاری سعی می کنند جلو بروز حملات سایبری در آسمان را بگیرند و احتمال چنین اتفاقی را به صفر برسانند.

با وجود این، این سؤال مطرح می شود که آیا تروریست ها می توانند با هک کردن بخش نرم افزاری، کنترل هواپیمای در حال پرواز را در دست بگیرند و سرنوشت هواپیما و مسافران آن را تغییر دهند؟ نیروی هوایی ایالات متحده طی چند سال گذشته بار ها هشدار داده است که در یکی از معمول ترین فناوری های کنترل ترافیک هوایی یک حفره امنیتی خطرناک وجود دارد که می تواند اتفاقات جبران ناپذیری را رقم بزند.

بلندپروازی های سایبری

بوئینگ 737 مکس از جمله هواپیما های تجاری محسوب می شود که نگرانی های فراوان در مورد سیستم امنیتی آن مطرح شده است و در این میان سقوط پرواز 302 وابسته به خطوط هوایی اتیوپی و پرواز جِی تی 610 خطوط هوایی لیون اِیرلاین را هم به همین دلیل می دانند.

این قبیل حوادث ایمنی مسافرت های هوایی را به حدی رسانده است که پس از واقعه 11 سپتامبر روش های تأمین امنیت هواپیما کاملاً تغییر کرده است تا هیچ شخصی به کابین خلبان دسترسی نداشته باشد و احتمال هک های سایبری در سیستم نرم افزاری هواپیما هم به حداقل برسد.

در این میان شرکت بوئینگ هفته گذشته با انتشار بیانیه ای توضیح داد سیستم ارتقا ویژگی های مانور (MCAS) که به تازگی به هواپیما های مسافربری این شرکت اضافه شده است یک اختلال نرم افزاری قابل ملاحظه را شامل می شود که مهم ترین عامل در سقوط های اخیر 737 مکس بوده است.

بوئینگ 737 مکس پیش از نخستین پرواز تجاری خود، از بسیاری جهات مورد بررسی قرار گرفت و از نظارت کافی بر شرکت های تولیدکننده بخش های مختلف گرفته تا تضمین کیفیت نرم افزار و عدم اطلاع رسانی نقص فنی به خلبان بار ها آزمایش شد. با وجود این بررسی های گسترده ای که به تازگی نتایج نهایی آن منتشر شده است نشان داد نقص نرم افزاری، مهم ترین عاملی بود که چندین سقوط این هواپیما را باعث شد.

محققان امنیتی وابسته به وزارت دفاع امریکا همزمان با آغاز سال 2020 گزارشی را منتشر کردند که نشان می دهد هواپیما های مسافربری در برابر عملیات های هکری آسیب پذیر هستند و با این توضیح واشنگتن هم اکنون دستورالعملی را به آژانس های فدرال این کشور صادر کرده است تا براساس آن با حملات سایبری در آسمان مقابله کنند.

گفتنی است در حالی که نگرانی های مربوط به امنیت سایبری هواپیما ها از سال ها قبل مطرح شده بود، گزارش جدید پنتاگون نشان می دهد این مسأله کاملاً جدی است و می تواند خطرات فراوانی را به همراه داشته باشد.

اگر سیستم نرم افزاری اتوماسیون هواپیما تا این اندازه توان داشته باشد که دستورات ورودی از سوی خلبان را نادیده بگیرد، می توان تصور کرد که در عصر حاضر نیازی به هواپیماربایی و تهدید خلبان با اسلحه وجود ندارد و در عوض یک بدافزار پیشرفته براحتی می تواند هواپیمای در حال پرواز را سرقت کند یا به آن آسیب برساند.

در صورتی که یک مهاجم سایبری بتواند با استفاده از نرم افزار کنترل یک هواپیما را از راه دور در اختیار بگیرد، تمامی قابلیت های کنترلی موجود در کابین خلبان بی استفاده می شوند و احتمال بروز هرگونه حادثه وجود دارد.

این یک تهدید کاملاً جدی است که پنتاگون هم اکنون در مورد آن هشدار داده است. کارشناسان امنیتی پیش از آنکه اختلال نرم افزاری در سیستم MCAS هواپیما های بوئینگ بروز کند به این مسأله اشاره کرده بودند، ولی هم اکنون نگرانی ها در مورد آن افزایش یافته است.

امکان حمله سایبری به هواپیما تنها محدود به یک کد یا برنامه نویسی نرم افزاری نمی شود و صنعت حمل و نقل هوایی که این روز ها به نرم افزار های جامع و پیچیده وابسته شده است، بیش از هر زمان دیگر خود را در معرض چنین خطراتی می بیند.

نرم افزار های پیچیده ناامن

یک دستگاه بوئینگ 787 بیش از 10 میلیون خط کد های نرم افزاری را شامل می شود که به عبارت دیگر می توان گفت: کد های نوشته شده برای آن بیش از مرورگر اینترنتی کروم یا سیستم عامل اندروید است. این حجم از کد های پیشرفته نقش مهمی در ایمن سازی پرواز دارند و در واقع همین کد های نرم افزاری هستند که کنترل و مدیریت غول آهنی در آسمان را ممکن می کنند.

کارشناسان فناوری باتجربه، بر این باورند که سیستم های پیچیده از بسیاری جهات می توانند در معرض اختلالات و شکست های بزرگ قرار بگیرند، اگرچه هدف این کد های نرم افزاری پرواز ایمن است، ولی سیستم MCAS پیچیدگی های عملیاتی جدید و نقص های بحرانی بالقوه ای را شامل می شود که ممکن است حوادث هوایی وحشتناک را رقم بزند.

متخصصان امنیت سایبری به این نتیجه رسیده اند که هرچه پیچیدگی یک نرم افزار افزایش می یابد، احتمال سوءاستفاده های امنیتی هم از آن بیشتر می شود. هکر ها در اصل به دنبال چنین آسیب پذیری هایی هستند تا از آن ها به نفع خود استفاده کنند و با دسترسی به کد های منبع، کنترل هواپیما را در دست بگیرند.

بر این اساس می توان گفت: هرچه نرم افزار هواپیما پیچیده تر می شود، بیشتر در معرض آسیب ها و حملات سایبری قرار می گیرد تروریست های سایبری هم آسان تر از هر زمان دیگر می توانند حملات خود به هواپیما های مسافربری را مدیریت کنند.

نرم افزار هایی که برای سیستم حمل و نقل هوایی طراحی می شوند به صورت دائم به روزرسانی های امنیتی را دریافت می کنند و با وجود این همواره مسائل فراوان را در خود جا داده اند.

شرکت بوئینگ پس از حادثه پرواز جی تی 610 در نوامبر گذشته یک به روزرسانی نرم افزاری را برای هواپیما های تجاری خود در نظر گرفت تا سیستم MCAS خلبان را دچار مشکل نکند. با وجود این هم اکنون تولید و پرواز بوئینگ 737 مکس به خاطر اختلالات نرم افزاری گسترده و احتمال بروز حملات سایبری معلق شده است تا شرکت سازنده جلو بروز مسائل بعدی را بگیرد.

هیچ یک از مراکز امنیتی یا کارشناسان فعال در این حوزه هنوز به این قطعیت نرسیده اند که به روزرسانی مداوم با فاصله های زمانی کوتاه می تواند از بروز حملات سایبری در آسمان جلوگیری کند و در حالی که فرآیند تضمین کیفیت برای جت های تجاری به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است، دولت ها با سرمایه گذاری های فراوان می کوشند جلو بروز چنین اتفاقاتی را بگیرند.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 814

به "هواپیماربایی مدرن به دست تروریست های سایبری؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیماربایی مدرن به دست تروریست های سایبری؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید