انتها عملیات مرمت گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان

به گزارش تعطیلات رو، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: عملیات مرمت کاشی کاری های سطح گنبد مسجد چهارباغ اصفهان به اتمام رسید.

انتها عملیات مرمت گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، فریدون اللهکمک اضافه نمود: با آنالیز وضعیت کاشی کاری ها و اعلام احتیاج به اقدامات مرمتی و حفاظتی، این اقدامات از سوی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی اداره کل از سال 1391 شروع شد.

او اظهار کرد: اقدامات مرمتی اجرا شده این عملیات به صورت پیوسته ادامه داشت و 12 ترک به طور کامل مرمت و به اتمام رسید.

الله کمک با اشاره به اینکه مواد اولیه ساخت ترک ها از نره خاکی بوده و قالب گیری آن ها در ابعاد کوچک صورت می گیرد، اضافه نمود: ساخت ترک های گنبد مدرسه چهارباغ همانند ساخت پازل با قطعات کوچکی است که بر اساس اندازه و رنگ کنار یکدیگر قرار می گیرد و با ملاط گچ بر روی گنبد محکم می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان اظهار کرد: قطعات ترک های گنبد در ابعاد مختلف ساخته می گردد که کوچک ترین ابعاد آن 1*1/5 سانتی متر و بزرگ ترین ابعاد 7*16 سانتی متر است.

او توضیح داد: این قطعات در پنج رنگ فیروزه ای، لاجورد، سفید، زرد و سبز و بر اساس شماره بندی کنار یکدیگر چیده می گردد تا یک ترک از گنبد ساخته گردد.

به گفته او، این گنبد تاریخی به مساحت 630 مترمربع مزین به حدود 150 هزار قطعه کاشی با طراحی بسیار زیبایی از نقوش اسلیمی و خطایی است.

مدرسه چهارباغ در خیابان تاریخی چهارباغ پایین شهر اصفهان قرار گرفته است. این بنای تاریخی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری فرهنگی شهر اصفهان تبدیل نموده و نمای چشم نواز گنبد فیروزه ای رنگ مدرسه، جلوه هنری باشکوهی را در این خیابان به نمایش گذاشته است.

این مدرسه که مدرسه سلطانی و مدرسه مادرشاه نیز نامیده می شده در زمان سلطنت شاه سلطان حسین آخرین حکمران سلسله صفوی احداث شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 577

به "انتها عملیات مرمت گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها عملیات مرمت گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید