پوروهاب: امکان انتشار اشعار دلی در حوزه انقلاب را فراهم کنیم

به گزارش تعطیلات رو، به گزارش خبرنگاران ، بعد از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد انتشار کتاب های بسیاری در این حوزه برای عموم مخاطبان ازجمله بچه ها و نوجوانان هستیم. البته این تالیفات چه در حوزه شعر، چه در حوزه داستان، چه در حوزه تاریخ نگاری و چه در حوزه های دیگر در طول چهار دهه گذشته دستخوش تغییرات و فراز و فرودهایی در میزان کمیت و کیفیت شان بوده اند که از نظر دور نمانده و از سویی از شرایط اجتماعی نیز تاثیر پذیرفته است.

پوروهاب: امکان انتشار اشعار دلی در حوزه انقلاب را فراهم کنیم

محمود پوروهاب، شاعر کودک و نوجوان و از داوران جشنواره شعر فجر درباره صندلی شعر انقلاب در حوزه کودک و نوجوان، شرح می دهد: تا به حال شعرهای زیادی در این حوزه برای بچه ها سروده شده که بعضی سفارشی و بعضی دلی بوده اند. باوجود اینکه در بین اشعار سفارشی گاهی می توان شعرهای خوبی یافت اما اغلب آن ها چندان باکیفیت و ناب نیستند. البته با توجه به شرایط مالی موجود، میزان همین شعرهای سفارشی هم نسبت به دهه های گذشته کاهش یافته است. و ارگان ها یا ناشران دولتی مثل حوزه هنری، سازمان تبلیغات، کانون پرورش فکری و ... هم مثل گذشته بودجه زیادی برای سفارش کار ندارند و این مساله درباره همه کتاب ها صدق می نماید و بطورکلی میزان چاپ کتاب کاهش یافته است.

این شاعر و منتقد ادبی می افزاید: الان شرایط نشر به گونه ای شده که اگر بخواهید یک کار دلی منتشر کنید کار بسیار دشواری است و اینکه بتوانید ناشری برای کار پیدا کنید و کتاب را چاپ کند بسیار سخت است و باید خیلی معروف باشید و .... اگر هم ناشر پیدا گردد و کتاب را چاپ کند، شمارگان کتاب آن قدر پایین است که پولی دست پدیدآورنده را نمی گیرد که چیزی دست پدیدآورنده را نمی گیرد. و این محدودیت هایی است که برای چاپ آثاری که دلی نوشته می گردد، وجود دارد.

شاعر امام دل ها در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان رغبت و انگیزه بیشتری در بچه ها نسبت به شعرهای انقلابی ایجاد کرد، می گوید: معمولا نهادهایی مانند کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، نهاد کتابخانه های عمومی، حوزه هنری، سوره مهر و ... سعی می نمایند این انگیزه و رغبت را با برگزاری محافل شب شعر، نشست ها، کارگاه ها، فراخوان ها و ... در مخاطبان ایجاد نمایند ولی مهم میزان تاثیرگذاری این ها بر مخاطبان است نه صرفا برگزاری جلسه.

این شاعر در ادامه یادآوری می نماید: قبلا اگر شاعری مجموعه شعری را منتشر می کرد معمولا در بین اشعار آن مجموعه خود به خود تعدادی شعر انقلابی و مذهبی بود و این کار کاملا دلی بود و این اشعار واقعا می درخشیدند مانند شعر انقلاب یعنی گل در نگاه پروانه از اسدالله شعبانی یا منظومه آب یعنی ماهی سروده محمدکاظم مزینانی از اشعار دلی هستند که ماندگار شده اند. اما امروزه با تعداد زیادی شعر سفارشی در این حوزه روبه روایم که وقتی بعضی از آن ها را می خوانیم اصلا بردل نمی نشیند و بر مخاطب تاثیری ندارد و در حافظه اش ماندگار نیست.

پوروهاب می گوید: البته گاهی دلیل این مساله یعنی افت کیفیت در اشعار سفارشی هزینه کمی است که ناشر برای کار درنظر می گیرد و شاعر هم وقت و تمرکز زیادی برای کار نمی گذارد که محتوا و کیفیت کار را افزایش دهد و شاعر به دلیل مسائل معیشتی ناچار است کار سفارشی قبول کند.

محمود پوروهاب در سال 1340 در شهرستان رودسر به جهان آمد. وی حدود 20 سال است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می نماید. حاصل این سال ها بیش از 50 کتاب شعر، داستان، زندگینامه، تحقیق و آنالیز و حدود 100 مقاله پژوهشی و نقد است. او مسئول شعر ماهنامه های سلام بچه ها و پوپک و همین طور کارشناس ادبی مجله باران است. از جمله آثار او می توان به پیر چنگی و پر از بوی گلابی و مجموعه شعر تو با ما قدم می زنی اشاره نمود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1569

به "پوروهاب: امکان انتشار اشعار دلی در حوزه انقلاب را فراهم کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوروهاب: امکان انتشار اشعار دلی در حوزه انقلاب را فراهم کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید