چرا تعداد کاربران اینترنت کشورمان رشد کرد؟
به گزارش تعطیلات رو، وب سایت بین المللی Internet world stats در تازه ترین گزارش خود خاطرنشان کرد که کشورمان از سال 2000 تا 2020 یعنی در 20 سال گذشته تعداد کاربران اینترنتش به 67میلیون و 603هزار نفر رسیده و در بین 20 کشور برتر دنیا در رده شانزدهم جای گرفته و به نوعی رشد 27هزاردرصدی داشته است؛ دوره آنالیز این گزارش که از سال 2000 تا 2020 میلادی است، به قلم تاریخی ایران سال 1379 تا 1399 قابل آنالیز است از این رو باید نگاهی به سیر تکاملی تلفن همراه داشته باشیم.
مخابرات ایران در سال 79 از یک بدنه کاملاً دولتی شکل گرفت و تنها خود مخابرات اقدام به ارائه سیم کارت های تلفن همراه می کرد و اینترنت هم به صورت محدود در خانه ها و اداره ها فعال بود؛ در سال 83 اولین تلفن اعتباری ایران به نام تالیا به بازار عرضه و به نوعی انحصار و قیمت سیم کارت های دائمی شکسته و ارزان شد.
بعد از آن در سال 84 و 85 همراه اول (برند نشأت گرفته از بدنه مخابرات) و ایرانسل برند مشترک ام تی ان و ایران به عنوان ارائه دهندگان سیم کارت های اعتباری نیز وارد بازار شدند و در این فاصله زمانی هنوز خبری برای ارائه خدمات اینترنت بر بستر تلفن همراه نبود.
از سوی دیگر اپراتورهای جهان، خصوصاً امریکایی ها و اروپایی ها اقدام به ارائه اینترنت بر بستر تلفن همراه را در سال های 2006 تا 2008 آغاز نموده و شبکه GPRS را به وسیله تلفن های نیمه هوشمند آن موقع که تنها بر بستر آن امکان استفاده از مرورگر و ایمیل وجود داشت ارائه داده بودند در ایران اما سال 87 به تازگی اپراتور سوم رایتل با انحصار خدمات نسل سوم (اینترنت بر بستر تلفن همراه) وارد بازار شد که خود همین زمان یعنی عقب ماندن چند ساله از جهان؛ از طرفی توسعه شبکه مخابراتی به کندی پیش می رفت از سوی دیگر انحصار در دستان رایتل بود و دیگر اپراتورها حق ورود به ارایه اینترنت بر بستر تلفن همراه را نداشتند و همین مسأله توسعه را به تأخیر می انداخت.
نقطه عطف فرایند افزایشی استفاده کاربران از اینترنت در شهریور 93 یعنی همزمان با برداشته شدن انحصار ارائه خدمات نسل سوم بود، به طوری که پس از آن با تسهیل زیرساخت ها، نسل چهارم تلفن همراه و سرعت اینترنت مناسب به جهت استفاده از شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها به تمام مشترکین تلفن همراه ارائه شد؛ از سوی دیگر رشد کسب و کارهای فناورانه و بر بستر اینترنت در کنار حمایت هایی که دولت در این حوزه ها ارائه داد توسعه اپلیکیشن های کاربردی، بازی های تعاملی و نیز پرتال های فروش کالا و خدمات را شامل شده
است.
در دولت یازدهم و دوازدهم طرح رومینگ ملی تأیید شد و اپراتورها می توانستند از بسترهای آماده همدیگر برای پوشش دهی شبکه خود استفاده نمایند که همین امر منجر به افزایش سطح ارائه پوشش دهی و در نهایت استفاده از اینترنت برای استفاده نمایندگان شد.
همچنین مورد بعدی مقاومت دولت برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی بین المللی است که باعث تداوم ارائه خدمات در این پلتفرم ها شد و کسب و کارهای مجازی توسعه یافت و در نهایت بازاریابی دیجیتال جای خود را در صنعت بازاریابی ایران پیدا کرد.
هوشمندی کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات کشور و نمونه برداری از اپ های پرکاربرد جهان همچون تاکسی اینترنتی، مارکت اندرویدی، سایت های فروش کالا و خدمات در کنار سایه تحریم و عدم حضور مالکین اصلی بین المللی این کسب و کارها، بازار خاصی را ایجاد نموده است و همان طور که می بینیم شرکت های فناورانه جزو پردرآمدترین مجموعه های ایرانی حتی در ایام کرونا محسوب می شوند که خود این مهم منجر به رشد شاخص مالی شده است.
برای اینکه کشورمان بتواند صندلی خود را در این رتبه بندی ها ارتقا دهد، نسل پنجم اینترنت همراه می تواند خدمات بر این بستر را متحول کند ،به همین منظور ایران به تعامل مستقیم با جهان احتیاج دارد تا بتواند از خدمات شرکت های توسعه دهنده زیرساخت های نسل پنجم بهره ببرد؛متأسفانه در سایه تحریم دریافت این پلتفرم ها مشکل شده است و اگر هم دریافت گردد با هزینه چند برابری نسبت به سایر اپراتورها تحقق خواهد
منبع: ایران آنلاین