کارایی پیل های سوختی با نانو باغچه بهبود می یابد

به گزارش تعطیلات رو، محققان هلندی و چینی نانوساختار هایی شبیه به گل و گیاه روی سطح ایجاد کردند که دارای خواص کاتالیستی بوده و می توان از آن برای افزایش کارایی پیل های سوختی استفاده کرد.

کارایی پیل های سوختی با نانو باغچه بهبود می یابد

جهت دریافت خدمات طراحی منزل ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یافته های اخیر محققان دانشگاه آمستردام نشان می دهد که نانوساختار هایی از جنس فسفید کبالت می تواند نقش کاتالیستی موثری در فرآیند الکترولیز آب داشته باشد.

نینگ یانگ و همکارانش با همکاری محققانی از دانشگاه ووهان در چین، مقاله ای در نشریه Journal of Materials Chemistry A به چاپ رساندند که در آن جزئیاتی درباره روشی برای لایه نشانی ساختار های برگ مانند ارائه کردند، روشی که با استفاده از آن می توان نانوساختار هایی شبیه به برگ، گل و علفزار ایجاد کرد و از این نانوساختار ها برای فراوری هیدروژن استفاده کرد.

برای فراوری نانوساختارها، راهبرد بالا به پایین بسیار مورد توجه است از میان این روش ها، روش لیتوگرافی بسیار رایج است. البته این نوع روش ها برای فراوری مواد نیمه هادی مناسب هستند، اما در فراوری موادی حساس و ظریف، چنین روش هایی بسیار زمان بر بوده و هزینه بالایی دارند.

به عنوان جایگزین، بعضی محققان از روش های پایین به بالا استفاده می نمایند که در آن واحد های سازنده نانومقیاس یا مولکول ها به کار گرفته می شوند. برای رسیدن به چنین ساختار هایی که شکل هندسی مشخصی دارند ضروری است تا مواد افزودنی گرانقیمت استفاده گردد.

اما این گروه تحقیقاتی روش جدیدی ارائه کرد که بسیار ساده بوده و با یاری لایه نشانی هیدروکسید کبالت می توان به ساختار مورد نظر رسید. آن ها نشان دادند که با این روش می توان نانومعماری های مختلفی انجام داد و در نهایت به ساختاری مشابه باغچه رسید که در آن خاک، علف، گل و گیاه وجود دارد!

یافته های آن ها نشان می دهد که با این روش می توان انواع ساختار ها را رشد داد. این گروه نشان دادند که با استفاده از فسفیداسیون نانوساختار های فراوری شده، می توان خواص کاتالیستی در محصول ایجاد کرد. در این پروژه محققان نانوساختار های فسفید کبالت فراوری کردند که دارای فعالیت کاتالیستی دوگانه در برابر شکستن مولکول آب است که هم موجب افزایش فراوری هیدروژن شده و هم فراوری اکسیژن را افزایش می دهد.

محققان این پروژه، نانوباغچه خود را روی پارچه ای حاوی الیاف کربن به ضخامت ده میکرون ایجاد کردند، ماده ای که در فراوری الکترود ها در پیل های سوختی رایج است.

آزمایش های آن ها نشان می دهد که استفاده از این کاتالیست موجب تسریع فراوری هیدروژن و افزایش نرخ فراوری اکسیژن شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1072

به "کارایی پیل های سوختی با نانو باغچه بهبود می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارایی پیل های سوختی با نانو باغچه بهبود می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید