11 سپتامبر بهانه ای برای سلطه آمریکا بر جهان بود

به گزارش تعطیلات رو، خبرنگاران، گروه بین الملل؛ پروفسور دیوید ری گریفین، استاد بازنشسته فلسفه دین و الهیات دانشگاه کلارمونت ایالات متحده است. گریفین آثار متعددی را در قالب مقاله، گزارش و کتاب در خصوص یازده سپتامبر منتشر کرده است. پرل هاربر جدید: سؤالاتی در خصوص دولت بوش و یازده سپتامبر، یازده سپتامبر و امپراتوری آمریکا: روشنفکران سخن می گویند و از قلم افتاده ها و با قلم اضافه شده های کمیسیون تحقیق 11 سپتامبر از جمله این آثار اوست که مخاطبان زیادی را در آمریکا و جهان با خود همراه کرده است. نزدیک شدن به سالگرد یازده سپتامبر فرصت خوبی بود تا به بررسی ابعاد این حادثه از دیدگاه این نویسنده و استاد دانشگاه بپردازیم.

11 سپتامبر بهانه ای برای سلطه آمریکا بر جهان بود

بررسی جنبه های مختلف کتاب ها و مقالات منتشر شده این نویسنده آمریکایی، واکنش های رسانه های جریان اصلی غربی و محافل دانشگاهی به این آثار، نقش نومحافظه کاران و سازمان سیا در حادثه یازده سپتامبر، رابطه میان این حادثه و طرح خاورمیانه بزرگ و بی پاسخ گذاشتن سؤالات متعدد از سوی مقامات آمریکایی از محورهای اصلی گفت وگو با دیوید ری گریفین بودند.

متن گفت وگو در ادامه آمده است

*آثار شما در مورد حادثه یازده سپتامبر توجه بسیاری از مخاطبان در سطح جهان را به خود جلب کرده است. انگیزه شما از نوشتن چنین آثاری چه بوده است؟

در ابتدا، پس ازاینکه دلیل خوبی مبنی بر داخلی بودن این حملات پیدا نکردم، تصمیم گرفتم گزارش رسمی حمله یازده سپتامبر را رد کنم؛ اما بعدازاینکه پایان مدرک خوبی در مورد دروغ بودن گزارش رسمی یازده سپتامبر دیدم، فهمیدم که این واقعیت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در آن زمان، برخی کتاب های خوبی در مورد یازده سپتامبر وجود داشت اما هیچ یک از آن ها توسط آمریکایی ها نوشته نشده بودند و آمریکایی های کمی آن ها را می خواندند؛ بنابراین تصمیم گرفتم کتابی در مورد آن بنویسم که به پرل هاربر جدید تبدیل شد. کتاب های بعدی در پاسخ به سؤالات و ادعاهای مطرح شده از سوی مدافعان روایت رسمی نوشته شده اند.

*واکنش ها به این آثار در میان رسانه های جریان اصلی، محافل دانشگاهی، مسئولان و مردم چگونه بوده است؟

رسانه های جریان اصلی و بیشتر محافل دانشگاهی یا کتاب من را نادیده گرفتند و یا تحت عنوان تئوری توطئه ای که با شواهد همراه نیست، به من حمله کردند. این در حالی بود که در یکی از هفته های سال 2008، هفته نامه بسیار معتبر پابلیشر ویکلی (مجله خبری بین المللی نشر و فروش کتاب) کتاب من (پرل هاربر جدید) را به عنوان انتخاب هفته برگزید.

کتاب پرل هاربر جدید با حمایت زیادی از سوی دانشگاهیان همراه نبود تا اینکه به همراه پیتر دیل اسکات کتابی را در سال 2006 تحت عنوان یازده سپتامبر و امپراتوری آمریکا: روشنفکران سخن می گویند منتشر کردیم. حمایت دانشگاهی بعد از اینکه ریچارد گیج با مطالعه کتاب من، معماران و مهندسان برای حقیقت 11 سپتامبر را تأسیس کرد، افزایش یافت. این سازمان در حال حاضر بیش از 3000 معمار و مهندس (عضو) داراست که گزارش رسمی تخریب مرکز تجارت جهانی را نادرست می دانند.

*این ادعا که یازده سپتامبر یک حمله تروریستی بوده تا چه میزانی مورد قبول است؟

غالباً این سؤال بدین معناست که آیا حملات یازده سپتامبر توسط هواپیماربایان مسلمان مهندسی شد؟. پاسخ به این سؤال نه است. اما این حملات توسط تروریست های غیرمسلمان، به ویژه معاون رئیس جمهور ریچارد چنی و دوستش دونالد رامسفلد که وزارت دفاع را عهده دار بود، مهندسی شد.

*نقش نومحافظه کاران و سازمان سیا را در حادثه یازده سپتامبر چطور می بینید؟

در مقاله ای تحت عنوان امپریالیسم نئوکان، یازده سپتامبر و اشغال افغانستان و عراق در این خصوص نوشتم. یازده سپتامبر این امکان را فراهم کرد تا دستور کار سیاسی که توسط نومحافظه کاران در دهه 1990 آماده شده بود، عملیاتی شود. این دستور کار از این قرار بود که ایالات متحده باید از برتری نظامی خود به منظور ایجاد امپراتوری که شامل تمام جهان می شد (اصطلاحاً پکس آمریکانا یا صلح آمریکا) استفاده کند. ابزار تحقق این دستور کار دگرگونی امور نظامی بود که احتمالاً مدت زیادی طول می کشید، مگر اینکه رویدادی فاجعه بار و تسریع کننده مانند یک پرل هاربر جدید رخ می داد.

*چه رابطه ای میان یازده سپتامبر و طرح خاورمیانه بزرگ وجود دارد؟

افغانستان و عراق قرار بود دو کشور اول در میان هفت کشوری باشند که تغییر نظام در آن ها صورت می گرفت. دولت اوباما تلاش کرد تا این طرح را در سوریه و لیبی به پایان برساند اما ترامپ تلاش خود را در سوریه ادامه داده است.

*نزدیک به دو دهه از حادثه یازده سپتامبر می گذرد و سؤالات بی شماری بی پاسخ مانده اند. به نظر شما، چرا دولت آمریکا برای کشف حقیقت آنچه در 11 سپتامبر 2001 رخ داد، تعلل می کند؟

ایالات متحده هنوز هم در مورد ایده کنترل جهان تسلیم نشده است؛ حقیقت در مورد یازده سپتامبر به طور علنی فاش نشده است؛ و افشای حقیقت امید به احیای طرح سلطه جهانی را تضعیف می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1279

به "11 سپتامبر بهانه ای برای سلطه آمریکا بر جهان بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 سپتامبر بهانه ای برای سلطه آمریکا بر جهان بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید