استقرار رگولاتوری سندباکس برای اقتصاد فضای مجازی

به گزارش تعطیلات رو، سید هادی سجادی در مصاحبه با خبرنگار مهر، با تاکید بر لزوم برطرف موانع پیش روی کسب وکارهای نوآور و با اشاره به موضوع حمایت از فین تک ها و استارت آپ های اقتصادی در کشور به عنوان یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد فضای مجازی گفت: نظام مجوز دهی ما در کشور برای برخی از ایده های جدید و نوآور مانند فعالیت در حوزه جمع سپاری، رمزارز، بیمه و بورس، سکوت دارد. در این خصوص ما در حال شکل دادن به سبک تنظیم گری مبتنی بر محیط آزمون در کشور هستیم که در جهان به رگولاتوری سندباکس (Regulatory Sandbox) معروف است.

استقرار رگولاتوری سندباکس برای اقتصاد فضای مجازی

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت آنلاین چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

برنامه ریزی برای استقرار رگولاتوری سندباکس است

وی گفت: مرکز ملی فضای مجازی آنالیز ها، مطالعات و نیز دستورالعمل های مربوطه را شناسایی نموده و در حال برنامه ریزی برای استقرار رگولاتوری سندباکس است. بسیاری از نظام های دیگر که تقویت نماینده کسب و کارهای فضای مجازی هستند نیز در کشور باید ایجاد گردد که فعالیت در این زمینه ها از سوی مراکز مختلف و با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی در حال اجرا است.

سجادی با اشاره به نامگذاری ششمین روز از هفته فضای مجازی به نام فضای مجازی؛ عدالت و رفاه بر لزوم پرداختن نیازهای تنظیم گری اقتصاد فضای مجازی تاکید نمود و اضافه کرد: تحولات یک دهه اخیر در فضای مجازی بسیاری از حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار داده و ما شاهد تحولات سریع و نوآوری های مهیجی در زمینه فعالیت های اقتصادی و خدماتی جامعه بر بستر فناوری های فضای مجازی هستیم.

وی ادامه داد: رشد سریع این خدمات انتظارات مختلفی را برای حاکمیت، مردم و کسب و کارها در ابعاد مختلف ایجاد نموده و حاکمیت در این زمینه دو ماموریت مهم شامل یاری به تامین انتظارات مرتبط با امنیت اطلاعات سازمان ها، افراد و ملاحظات امنیت ملی در کسب و کارهای مبتنی بر قابلیت های فضای مجازی و نیز یاری به توسعه و رشد اقتصادی کشور، کاهش بیکاری، افزایش بهره وری، کارایی و رفاه در عین تامین حقوق شهروندان و کسب و کارها در سایه رشد خدمات فضای مجازی دارد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: در وجه اول نیازمند نهادسازی، تقسیم کار ملی و توانمندسازی بیشتر کشور برای پایش آنلاین مخاطرات، تهدیدات و حوادث و رسیدگی فوری به آنها، آگاهی رسانی به مردم و افزایش سواد امنیت فضای مجازی هستیم.

وی تاکید نمود: توجه به ایجاد رایاهویت های مطمئن (هویت مجازی) و تامین آنها به عنوان پایه اعتماد مردم در فعالیت های اقتصادی، رکن مهم دیگری در این زمینه است. در عین حال ایجاد زیرساخت های مهم این زمینه و خدمات شناسایی و تحلیل در کنار ظرفیت سازی عظیم در نیروی انسانی متخصص، یاری موثری به این توانمندی می نماید.

تسهیل رقابت محصولات داخلی فضای مجازی

سجادی با بیان اینکه باید موانع پیش روی کسب و کارهای نوآور و جدید را برطرف کنیم، اضافه کرد: باید قوانین و رویه های موجود را به نفع کسب و کارهای این زمینه باز طراحی و بازنویسی کنیم. از سوی دیگر رقابت با محصولات خارجی را برای محصولات داخلی سهل نموده و تسهیلات و دسترسی های خاص برای محصولات داخلی فراهم کنیم تا مزیت های بیشتری برای شهروندان در استفاده از محصولات داخلی فراهم گردد.

ایجاد شرایط تعیین برای محصولات خارجی فضای مجازی

معاون اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه نظام های رتبه بندی و اعتبار بخشی باید برای محصولات داخلی به منظور ایجاد اعتماد مصرف نماینده فراهم گردد، ادامه داد: برای محصولات خارجی و سکوهای خارجی شرایط تعیینی را جهت فعالیت در فضای داخل کشور تعریف کنیم تا در مواقعی که مسئله ای پیش می آید آنها موظف به پاسخگویی باشند.

وی گفت: در کنار همه اقداماتی که برای تقویت صنعت داخلی فضای مجازی داریم، باید مواظبت کنیم تا حقوق شهروندان و کسب و کارها نیز تامین گردد. برای مثال باید پلتفرم های داخلی از نظر رعایت شرایط انحصار و ضد رقابت در مقابل پلتفرم ها و پیغام رسان های داخلی که دسترسی به کلان داده مردم را در اختیار دارند، مورد آنالیز قرار گیرند.

سجادی اضافه کرد: از این حیث حاکمیت باید نسبت به این موارد هشیار باشد. از سوی دیگر ما با موضوع تِک فین ها در کنار فین تِک ها روبرو هستیم. در پدیده تِک فین ها با این موضوع روبرو هستیم که شهروندان عموماً دوست دارند در یک پلتفرم یا سکویی که کار می نمایند، همه نیازها از جمله نیازهای خدمات اقتصادی را دریافت نمایند. مثلاً افراد دوست دارند همه خدمات خود را در بستر یک پیغام رسان که عموماً با آن کار می نمایند، دریافت نمایند.

به گفته معاون اقتصادی و تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، فراهم کردن این خواسته در متن پیغام رسان ها ممکن است موجب ایجاد انحصار گردد، زیرا دیگر اقبالی به کسب و کارهای تخصصی در این زمینه نمی گردد. مگر آنکه حاکمیت در این زمینه تنظیم گری نموده و سیاست های ادغام را اعمال کند.

میدان بازی را به محصولات خارجی ندهیم

وی ادامه داد: در این زمینه شورای رقابت ماموریت مهمی در یک دهه آینده خواهد داشت و هم اکنون نیز نشانه های رفتار انحصاری و ضد رقابتی در فضای کشور دیده می گردد. البته باید ما حواسمان باشد که مواظب رقبای خارجی باشیم و با ایجاد موانع، میدان بازی را به محصولات خارجی ندهیم که در حال حاضر این مسئله به یکی از دغدغه های مهم کشور تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 905

به "استقرار رگولاتوری سندباکس برای اقتصاد فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار رگولاتوری سندباکس برای اقتصاد فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید