امضای 14 سند همکاری در خاتمه نشست نخست وزیران شانگهای

به گزارش تعطیلات رو، در انتها نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند 14 سند همکاری به امضا رسید.

امضای 14 سند همکاری در خاتمه نشست نخست وزیران شانگهای

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، در خاتمه نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر تاشکند 14 سند همکاری به امضا رسید.

بر اساس این گزارش در این نشست که در آن اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور ایران نیز حضور داشت 14 سند همکاری از جمله، برنامه جدید همکاری های اقتصادی تا سال 2035 میلادی تصویب شد.

این اسناد در زمینه تجارت و سرمایه گذاری، همکاری های بانکی و اقتصادی، حمل و نقل و لجستیک، صنعت، کشاورزی، انرژی، گمرک، نوآوری، فن آوری های اطلاع رسانی، همکاری های بین منطقه ای، گردشگری، اکولوژیکی و آموزش می باشند.

نسخه قبلی این برنامه که در سال 2003 امضا شد تا سال 2020 معتبر بوده و شامل همکاری های دیجیتالی و فناوری های پیشرفته نمی باشد.

علاوه بر این، تصمیمی در مورد تدوین نظریه همکاری های عضو سازمان همکاری شانگهای در توسعه تجهیزات فن آوری های دیجیتالی در روستاهای دورافتاده و برنامه اقدامات برای اجرای آن تصویب شد.

این سند گسترش همکاری های متقابل مناطق مرزی را نیز در نظر دارد.

نخست وزیران همچنین برنامه مراکز اقتصادی تحلیلی سازمان همکاری شانگهای را تصویب کردند که بر اساس آن در تمام کشورهای عضو سازمان از این مراکز ایجاد خواهد شد.

همچنین نظریه همکاری های متقابل سازمان های ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و تصمیم در مورد تنظیم قرارداد بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای در مورد شکل گیری سیستم مدیریت جابجایی کالا تصویب شد.

نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای برنامه توسعه رفاه اکولوژی شهرهای سازمان همکاری شانگهای و تصمیمی در مورد همکاری های متقابل در زمینه تجارت خدمات بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای را تصویب کردند.

در چارچوب این نشست همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای و سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد در مورد تبادلات اطلاعات و همچنین برگزاری سمینارهای مشترک به امضا رسید.

همچنین سازمان های گمرکی کشورهای سازمان همکاری شانگهای در این نشست یادداشت تفاهم همکاری در مورد همگرایی متقابل سیستم های ملی ترانزیتی را امضا کردند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار گردید، هندوستان و پاکستان عضو دایمی سازمان همکاری شانگهای شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 528

به "امضای 14 سند همکاری در خاتمه نشست نخست وزیران شانگهای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای 14 سند همکاری در خاتمه نشست نخست وزیران شانگهای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید