حجاج نگران نباشند، دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اوتاوا برگزار می گردد

به گزارش تعطیلات رو، بهرام قاسمی در نشست مطبوعاتی خود آزادسازی موصل را تبریک گفت.

حجاج نگران نباشند، دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اوتاوا برگزار می گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در این نشست گفت: موفقیت عراق در مبارزه با تروریسم و آزادسازی موصل را تبریک می گویم.

در خصوص برجام نگرانی نداریم

بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با صحبتهای آقای عراقچی مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به سیاست های آمریکا در قبال برجام نگران است، خاطر نشان کرد: از جلسه آقای عراقچی و صحبتهای ایشان گفتید که من بی اطلاع هستم. بعید می دانم که ایشان نگرانی در خصوص چیزی داشته باشند.

وی ادامه داد: ماخیلی نگران چیزی نیستیم و در رابطه با برجام قبلا صحبت کردیم. فکر میکنم خیلی جای شرح نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: فکر می کنم ابعاد برجام و اینکه چه نوع توافقی است برهمه تعیین است. به نظر می رسید و امروز هم بیشتر به نظر میرسد که آقای ترامپ و هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا نمی توانند به تنهایی در نقض برجام و از بین بردن آن کوشش نمایند.

وی ادامه داد: اقداماتی که در دوران هفته های اخیر اتفاق افتاده همین را نشان می دهد و به همین دلیل به جای برخورد با برجام آمریکا اقدامات سیاسی، روانی و اقتصادی خود را که اقدامات منفی و ضد ایرانی هستند را در لوایح دیگر متمرکز نموده است.

قاسمی ادامه داد: اقدامات دیگری هم در حال پیگیری است و علاقه مند هستند که از این طریق آثار مثبت برجام را خنثی نمایند، چه از نظر مباحث تحریمی که مطرح می نمایند و چه از نظر آثار روانی که می تواند بر موسسات اقتصادی و بنگاه های اقتصادی، صنعتی و تجاری دنیا بگذارد. آنها می خواهند از این طریق آثار مثبت و ثمربخشی که می توانست برجام در حوزه اقتصادی برای ایران داشته باشد را کمرنگ یا بی اثر نمایند.

برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابه جای آمریکا آماده ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکیدکرد: در حوادث هفته های گذشته و اتفاقاتی که اتفاق افتاده است علائم جدی و مثبتی وجود دارد که باید با تامل بیشتری با آن برخورد کرد و در رابطه با قضاوت در خصوص آینده با صبر برخورد کرد و دید که آمریکا از چه روشها و سیاست هایی پیروی خواهد نمود. ما منتظر خواهیم ماند و قطعا همانطور که قبلا هم گفته شده است برای هرگونه اقدامی آمادگی لازم را داریم. خوشبختانه کشور امروز بیش از گذشته و سالیان قبل در حوزه های مختلف آمادگی لازم را برای برخورد با هرگونه اقدام ناپسند و نابه جا خواهد داشت.

روابط ایران با عراق تنگاتنگ و همه جانبه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به بعضی اظهار نظرها مبنی بر اینکه روابط ایران و عراق در دولت یازدهم به پایین ترین سطح خود رسیده است با رد اینگونه تحلیل ها توضیح داد: روابط ایران با عراق تنگاتنگ و همه جانبه است.

وی با بیان اینکه چند روز پیش شاهد سفر آقای حیدر عبادی نخست وزیر عراق و همچنین عمار حکیم به تهران بودیم، اضافه کرد: هیأت های مختلفی بین دو کشور در زمینه های گوناگون در حال تبادل است و این روابط در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به یاری های مستشاری ایران به عراق جهت مبارزه با تروریسم اشاره نمود و گفت: ایران در زمینه ارائه یاری های مستشاری به این کشور حرف نخست را می زند.

افزایش درگیری ها در منطقه به نفع هیچ کس نیست

قاسمی همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با افزایش درگیری ها در قره باغ اظهار کرد: افزایش درگیری ها در منطقه به نفع هیچ کس نیست. این تنش ها به نفع مردم آذربایجان و ارمنستان و کل منطقه نیست و گاهی احساس می گردد که عناصری خارج از منطقه کوشش می نمایند که در این اختلافات بدمند.

این دیپلمات کشورمان توضیح داد: ما از افزایش این تنش ها متأثر هستیم و آن را غلط می دانیم و امیدواریم به سمت کاهش تنش ها حرکت کنیم و جمهوری اسلامی ایران کوشش های خود را در این چارچوب انجام می دهد.

قاسمی تأکید کرد: مواضع ما در ارتباط با موضوع قره باغ روشن است و ما با هرگونه تنشی مخالف هستیم.

پفراینده های دیپلمات های ربوده شده ایرانی در لبنان همچنان مفتوح است

بهرام قاسمی همچنین در ارتباط با آخرین پیگیری های وزارت امور خارجه در خصوص چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان اظهار کرد: پفراینده های دیپلمات های ربوده شده ایرانی در لبنان همچنان مفتوح می باشد، پیگیری آن همچنان در دستور کار وزارت امور خارجه است و این پفراینده باز است و فراموش نشده است.

سیاست داشتن تماس های لازم برای رفع سوء تفاهم های احتاقتصادی بین کشورهای منطقه را دنبال می کنیم

قاسمی همچنین در ارتباط با بحران ایجاد شده در خصوص روابط قطر با تعدادی از کشورهای عربی و نگاه ایران به این موضوع توضیح داد: از همان ابتدا که این بحران ایجاد شد جمهوری اسلامی ایران با رایزنی های مختلف کوشش کرد که این تنش ها کاهش پیدا کند. چرا که ما افزایش تنش در منطقه را به نفع منطقه نمی دانیم. در حال حاضر این منطقه با مسائلی روبروست و بحران های جدید به نفع منطقه نیست.

وی ادامه داد: سیاست ما یک سیاست تعاملی و دعوت به آرامش است و ما سیاست داشتن تماس های لازم برای رفع سوء تفاهم های احتاقتصادی بین کشورهای منطقه را دنبال می کنیم و با نگاهی مثبت در این چارچوب کوشش می کنیم.

مسئله ای برای پرداخت پاداش تیم ملی فوتبال وجود ندارد

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که سرمربی تیم ملی فوتبال به تازگی در مصاحبه ای با یک رسانه پرتغالی اعلام نموده که به دلیل تحریم ها ایران نتوانسته پاداش صعود به جام دنیای را از فیفا دریافت کند، آیا وزارت امور خارجه در این ارتباط اقدامی انجام داده است؟ که بهرام قاسمی در پاسخ گفت: وزارت امور خارجه همیشه تمام کوشش های خود را برای دادن سرویس های لازم به فدراسیون های ورزشی داشت است و اگر مواردی بوده آنها را پیگیری نموده است و اکنون نیز اگر مورد تعیینی باشد توسط وزارت امور خارجه دنبال می گردد.

وی گفت: ولی فکر می کنم چنین مسئله ای وجود ندارد.

بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که قرار است طی روزهای آینده نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق جهت رایزنی در خصوص برگزاری رفراندوم در این منطقه به تهران سفر نمایند. آیا ممکن است بعد از انجام این سفرها نظر ایران در ارتباط با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق تغییر کند؟ توضیح داد: موضع ایران در ارتباط با این موضوع تغییرناپذیر است. موضع ما اساسی و اصولی است. ما بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم و این موضوع از نظر ما قابل مذاکره نیست.

قاسمی توضیح داد: ما با دولت مرکزی و همچنین همه اقوام و قبایل عراق و همچنین عشایر این کشور ارتباط داریم، روابط خوبی با اکراد داشته و داریم و این روابط می تواند ادامه پیدا کند. اکنون آقای طالبانی در تهران هستند ولی همانطور که گفتم اصول سیاست خارجی ما در ارتباط با موضوع مورد اشاره ثابت است و تغییری نمی نماید چرا که معتقدیم یکپارچگی در عراق و حفظ حاکمیت ملی در این کشور به نفع همه مردم عراق و همسایگان این کشور است.

وی اضافه کرد: هر اقدامی در چارچوب مورد اشاره در مقطع کنونی می تواند عراق را با هرج و مرج روبرو کند و ما بر حفظ یکپارچگی در عراق تأکید داریم.

ادعای اقدام به جاسوسی ایران در آلمان قابل اعتنا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعاهای اخیر سازمان امنیت داخلی آلمان مبنی بر اینکه ایران اقدام به جاسوسی در آلمان می نماید، توضیح داد: هر گزارشی که منتشر می گردد الزاماً گزارش درستی نیست. روابط ما با آلمان روابط خوبی است. به تازگی وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان سفر کرد و با تعدادی از مقامات این کشور رایزنی و گفت وگو کرد.

وی توضیح داد: نگاه و تعامل ما با همه کشورها در چارچوب عدم مداخله دیگری در امور داخلی کشورها است و این یک سیاست تعیین است.

قاسمی اضافه کرد: در خصوص صحت این گزارش تردید دارم و به نظرم ادعای نابجایی مطرح شده و قابل اعتنا نیست.

کوشش ما برداشتن هرگونه مانع در راه گسترش روابط ایران و تاجیکستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به نظر می رسد روابط ایران و تاجیکستان در طی هفته های اخیر دچار فراز و نشیب هایی شده به نحوی که دولت تاجیکستان اقدام به بستن یک مرکز فرهنگی ایران در شهر خجند تاجیکستان نموده است، توضیح داد: ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات زیادی هستند و همیشه کوشش ایران در راستای گسترش روابط و برداشتن گام هایی رو به جلو برای بسط تعاملات بین دو کشور بوده است.

وی با بیان این که گسترش روابط و تعاملات بین تهران و دوشنبه خواست دو کشور است، توضیح داد: گاهی احساس می گردد که عناصر ثالث یا کشورهای ثالث کوشش می نمایند که این روابط را تحت تأثیر اقدامات منفی خود قرار دهند.

قاسمی ادامه داد: کوشش ما برداشتن هرگونه موانع در راه گسترش روابط دو کشور است و سعی می کنیم که بعضی از مسائل و سوء تفاهم های احتاقتصادی که در دوشنبه ممکن است نسبت به تهران ایجاد گردد، حل و فصل گردد. امیدواریم این کوشش ها موثر باشد و دولت تاجیکستان نیز از بعضی شبهات و تصورات نادرستی که به آنها از سوی عناصر ثالث القا می گردد، دوری کند و ما به روابط مستحکمی بین دو کشور دست پیدا کنیم، موضوعی که خواست دو کشور است.

تیم های مقدماتی برای برگزاری حج اعزام شده اند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با رسانه ها در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما چندی پیش در مصاحبه ای با ایسنا اعلام کردید، قرار است هیات کنسولی از سوی ایران در ایام حج در عربستان مستقر گردد، تعداد این افراد تعیین شده است؟ گفت: ایران و عربستان در حال حاضر دارای روابط دیپلماتیکی نیستند. سال گذشته شهفرایندان ایرانی در مراسم حج شرکت نکردند ولی سال جاری تصمیم گرفته شده که شهفرایندان ایرانی به عربستان برای شرکت در این فریضه به عربستان سفر نمایند. در همین چارچوب سازمان حج و زیارت با وزارت حج عربستان گفت وگوها و رایزنی هایی را داشت و وارد مذاکره با آنها شد و شروط خاصی را ایران عنوان نمود. این شروط با طرف سعودی در میان گذاشته شد و دو طرف به تفاهم های لازم رسیدند.

این دیپلمات کشورمان توضیح داد: تا این لحظه تصمیم بر اعزام حجاج ایرانی به عربستان است. مقدمات کار فراهم شده و تیم های مقدماتی اعزام شده اند.

قاسمی همچنین با اشاره به نیازهای مختلف حجاج در زمان شرکت در این فریضه اضافه کرد: یکی از این نیازها ارائه خدمات کنسولی به آنها است. در همین چارچوب رایزنی هایی بین سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان صورت گرفت و قرار شد که ده نفر از همکاران کنسولی ما در وزارت خارجه برای ارائه خدمات کنسولی به شهفرایندان ایرانی در زمان حج در چند شهر عربستان مستقر شوند.

نگاه رسانه های روس به ملاقات ترامپ و پوتین مثبت بود

خبرنگاری در خصوص نظر ایران در ارتباط با مذاکرات اخیر بین رئیس جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه نشست 20 از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که وی در پاسخ گفت: به طور معمول مذاکرات زیادی بین مقامات کشورها انجام می گردد. در حاشیه اجلاس 20 اولین ملاقات پوتین و ترامپ برگزار گردید. نگاه رسانه های روسی به این ملاقات مثبت بود.

وی با بیان این که نفس مذاکره می تواند همیشه در دنیا مثبت و قابل توجه باشد به شرطی که در محیطی شفاف صورت بگیرد و در راستای ایجاد صلح و امنیت دنیای باشد ادامه داد: باید منتظر بود تا اخبار بیش تری در خصوص این ملاقات به دست آید.

مانع و مسئله ای برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری با قطر و سایر همسایگان وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این وزارت خانه چه حمایت هایی از تجار ایرانی برای صادرات کالاهایشان انجام می دهد، با توجه به تحولات اخیری که در روابط قطر و تعدادی از کشورهای عربی انجام شده است تاکید نمود: روابط ما با همسایگان مان از جمله قطر مثل قبل در حوزه های مختلف روال عادی خود را طی می نماید. اتفاق جدیدی در حوزه روابط تجاری ما با قطر صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: از گذشته شرکت ها و بخش های خصوصی کشور با قطر همکاری می کردند و شاید علاقه مند هستند که این روابط را گسترش دهند. آنها این کار را به وسیله کانال های معمول و شرکای خود انجام می دهند و اگر مسائلی نیز در این ارتباط به وجود بیاید حل آن به وسیله مکانیزم های خاص و متداول آن قابل پیگیری است.

قاسمی توضیح داد: مانع و مسئله ای برای افزایش همکاری ها در زمینه های اقتصادی، تجاری و سایر زمینه ها با قطر و سایر همسایگان وجود ندارد.

با رقابت تسلیحاتی در حوزه هسته ای به شدت مخالفیم

خبرنگار دیگری در این نشست در ارتباط با امضای معاهده منع سلاح های اتمی و استقبال ایران از امضای این معاهده و همچنین تاکید آن بر خلع سلاح اتمی در خاورمیانه پرسید که وی در پاسخ گفت: ما از نشستی که در این ارتباط برگزار گردید و تفاهمی که امضا شد استقبال می کنیم.

وی با بیان این که همه باید برای ایجاد دنیای عاری از سلاح های اتمی و کشتار جمعی که جان انسان ها را تهدید می نماید کوشش کند، توضیح داد: اقدام انجام شده اقدام رو به جلویی بود و امیدواریم به زودی شاهد خاورمیانه ای عاری از سلاح و کشتار جمعی باشیم.

قاسمی تاکید نمود: ما با رقابت تسلیحاتی در حوزه هسته ای به شدت مخالف هستیم.

اگر تفاهم آمریکا و روسیه در ارتباط با ایجاد آتش بس در سوریه ثبات در این منطقه را فراهم کند، می تواند تفاهم مفیدی باشد

در ادامه این نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با توافق آمریکا و روسیه در خصوص ایجاد آتش بس در جنوب غربی سوریه و این که چقدر این توافق می تواند ضمانت اجرایی داشته باشد، با توجه به اینکه این توافق خارج از فرایند آستانه انجام شده است و در هفته گذشته پنجمین نشست این دور از مذاکرات در قزاقستان برگزار گردید، گفت: در خصوص ضمانت اجرایی تفاهمات انجام شده بین آمریکا و روسیه من نمی توانم جای مقامات آن دو کشور به شما تضمینی بدهم.

وی با اشاره به فرایند نشست آستانه و همکاری های ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه، گفت: ایران و روسیه به صورت مکرر با یکدیگر در تماس هستند و از کانال های مرسوم دیپلماتیک این تماس ها و رایزنی ها برقرار است. دو کشور به طور دائم در حال گفتگو هستند. اطلاعات لازم در حوزه سوریه را دریافت می کنیم و در این ارتباط مشورت و رایزنی های لازم را نیز داریم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر تفاهم آمریکا و روسیه در ارتباط با ایجاد آتش بس در سوریه به کل سوریه تسری پیدا کند و بتواند مناطق کاهش تنش که در نشست آستانه در خصوص آن صحبت شده و همچنین دیگر نقاط سوریه را در بربگیرد و زمینه برای تثبیت آتش بس و ثبات در این منطقه را فراهم کند، قطعا می تواند تفاهم مفیدی باشد.

قاسمی ادامه داد: شناختی که از اقدامات آمریکا در سوریه داریم، از جمله بمباران سوریه از سوی آمریکایی ها و تهاجم آنها به نیروهای سوری، این موضوع (تفاهم) را با ابهام و تردید روبرو می نماید و اگر قرار است چنین آتش بسی به نتیجه برسد، باید این نوع اقدامات آمریکا در سوریه متوقف گردد.

آتش بس در سوریه نمی تواند به یک نقطه خاصی محدود گردد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه و تسری آتش بس به تمامی نقاط خاک سوریه برای ایران مهم و حائز اهمیت است، گفت: آتش بس نمی تواند به یک نقطه خاصی محدود گردد و از دیگر سو در این نشست ها و مذاکرات باید به واقعیت های روی زمین به خوبی توجه گردد، چرا که تجربه نشان داده که اگر به واقعیت ها توجه نگردد اینگونه تفاهم ها با شکست روبرو می شوند.

قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه در این فرایند آنچه که باید مدنظر باشد، حفظ حاکمیت سوریه و خواست مردم این منطقه است، توضیح داد: اگر این تفاهمات در این چارچوب نباشد، من تردید دارم که توافقی در خصوص سوریه به نتیجه منجر گردد و در این فرایند بسیار مهم است که دولت و ملت سوریه با نتیجه این نشست ها و تفاهماتی که صورت می گیرد موافق باشند.

خبرنگاری در خصوص زمان برگزاری نشست کمیسیون برجام پرسید که بهرام قاسمی در پاسخ توضیح داد: تاریخ برگزاری کمیسیون برجام معمولا تعیین است و در زمان مقرر خود برگزار می گردد.

وی اظهار کرد: در نشست های این کمیسیون مباحثی که از جلسات قبل باقی مانده و یا مسائلی که در راه فرایند برجام وجود دارد، مورد بحث و آنالیز قرار می گیرد.

دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اوتاوا برگزار می گردد

خبرنگاری در ارتباط با آخرین فرایند گفت وگوهای ایران و کانادا جهت برقراری روابط دو جانبه از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که بهرام قاسمی در پاسخ اظهار کرد: پیش از برگزاری انتخابات آقای ظریف به صورت تلفنی با وزیر خارجه کانادا صحبت کرد و در همان ایام هیاتی کانادایی در سطح مدیر کل برای گفت وگو به تهران آمد.

وی اضافه کرد: در نتیجه این گفت وگوها قرار شد مذاکرات دو طرف ادامه پیدا کند و تاریخ جدیدی برای دور بعدی از مذاکرت بین ایران و کانادا تعیین گردد.

قاسمی با بیان اینکه فکر می کنم دور بعدی این مذاکرات در اوتاوای کانادا برگزار می گردد، اضافه کرد: خوش بین هستیم که این مذاکرات ادامه و به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

ایران در دفاع از مرزهای خود جدی است

به زودی کمیسیون مشترک امنیتی ایران و پاکستان برگزار می گردد

خبرنگاری دیگری در این نشست به ادعای اخیر بعضی از رسانه های پاکستانی مبنی بر اینکه اخیرا چند راکت از طرف مرزهای ایران به سمت بلوچستان پاکستان پرتاب شده است، اشاره نمود و نظر دستگاه دیپلماسی را در خصوص این ادعا جویا شد که بهرام قاسمی در واکنش توضیح داد: متاسفانه علی رغم سفر چندی قبل آقای ظریف به اسلام آباد در راس یک هیات سیاسی و نظامی و گفت وگوهای انجام شده در این سفر و توافق دو کشور بر تشکیل کمیته هایی، هنوز گه گاه در مرز با پاکستان شاهد اقدامات و فعالیت های نیروهای تروریستی هستیم. ایران در دفاع از مرزهای خود جدی است و بر این موضوع همیشه تاکید نموده ایم.

قاسمی با اعلام این خبر که به زودی کمیسیون مشترک امنیتی ایران و پاکستان برگزار می گردد، گفت: برگزاری این کمیسیون حاصل تفاهماتی است که در سفر اخیر آقای ظریف به اسلام آباد بین دو کشور حاصل شد. در این کمیسیون در خصوص چگونگی ایجاد امنیت بیشتر در مرزها و تثبیت آن مقامات دو کشور گفت وگو و رایزنی می نمایند.

حجاج نباید نگرانی عمده ای داشته باشند

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با امنیت زائران ایرانی در عربستان و چگونگی تامین این موضوع از سوی دولت ریاض، گفت: تامین امنیت حجاج بر عهده طرف عربستانی است. این مساله مهمی است و در نشست ها و گفت وگوهایی که با دولت عربستان در ارتباط با موضوع حج انجام شده، در خصوص امنیت حجاج ایرانی و تضمین این موضوع صحبت های زیادی شده و اطمینان های لازم داده شده است.

بهرام قاسمی با بیان اینکه تا این لحظه که صحبت می کنیم حجاج ما نباید نگرانی عمده ای داشته باشند، اضافه کرد: در فضای مجازی با نیت های مختلف صحبت هایی مطرح می گردد که می تواند باعث نگرانی حجاج و خانواده های آنها گردد. توصیه ما این است که مردم اخبار حج را از کانال های سازمان حج و زیارت دریافت نمایند. مذاکره نماینده اصلی در خصوص حج این سازمان است و تا آنجا که من می دانم آنها نسبت به فرایند اعزام حجاج و تفاهم های انجام شده خوشبین هستند. در خصوص امنیت حجاج گفت وگوهای زیادی بین دو کشور انجام شده و ما امیدواریم مسئله ای ایجاد نگردد.

خبرنگاری به اقدامات ضد ایرانی اخیر دولت کانادا علیه ایران اشاره نمود و خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت به تازگی یکی از دادگاه های کانادا حکمی علیه ایران داده و از دیگر سو دولت اوتاوا، نام ایران را از لیست کشورهای حامی تروریسم حذف ننموده و همچنان در این لیست حفظ نموده است این اقدامات چه تاثیری می تواند در فرایند گفت وگوهای ایران و کانادا جهت برقراری روابط داشته باشد، که بهرام قاسمی در پاسخ گفت: اگر اینگونه مسائل نبود نشست های کارشناسی بین دو کشور در داخل و خارج از ایران می توانست به نتایج تعیین تری نائل گردد. این که می بینیم مذاکرات ادامه دارد و هنوز شاهد تفاهم اصلی نیستیم، نشان می دهد که در ارتباط با بعضی از موضوعات با مسائلی روبرو هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه حکم اخیر دادگاه کانادایی علیه ایران را خلاف موازین و اصل مصونیت دولت ها عنوان نمود و گفت: این حکم از نظر ایران قابل قبول نیست. حق اعتراض برای ما وجود دارد و به وسیله سیستم قضائی این موضوع را پیگیری می کنیم و چیزی نیست که در خصوص آن سکوت کنیم.

این دیپلمات با بیان اینکه در حوزه روابط دو جانبه این برخوردها لحاظ می گردد، در بخش دیگری از صحبت های خود به اقدام نادرست دولت قبلی این کشور در لغو مصونیت حاکمیت ایران اشاره نمود و گفت: امیدواریم این اقدام نادرست توسط دولت کانادا تصحیح گردد. موانع موجود رفع گردد و اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد راه برای بسیاری از مسائل باز می گردد.

بهرام قاسمی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه، نیرو و رئیس سازمان محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با موضوع سد سازی ترکیه گفت: من در خصوص جلساتی که با حضور وزاری دولت در مجلس تشکیل می گردد اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: البته بخشی از موضوع مورد اشاره شما در حوزه کاری وزارت خارجه واقع شده است و این وزارتخانه در تماس و گفت وگو با مقامات این کشور همسایه این موضوع را دنبال می نماید.

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت که 29 تیر ماه زمان امضای ترامپ برای لغو تحریم ها به مدت 6 ماه است. آیا به نظر شما ترامپ این اقدام را انجام خواهد داد یا نه که وی گفت: در خصوص چگونگی اقدام ترامپ نمی گردد الان صحبت کرد و تحلیلی ارائه داد، اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به فرایند تحولات، سناریوهای خود را دارد و براساس نگاه و اقدام طرف مقابل برخوردهای لازم را خواهد داشت و برنامه های خود را اجرا می نماید.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص فرایند نشست آستانه و گفت وگوهای مقامات ایران، روسیه و ترکیه در این نشست ها گفت: پنجمین نشست آستانه به تازگی برگزار گردید. این نشست دارای فراز و نشیب های خاص خود است و تفاهم بر روی نقاط کاهش تنش و مکانیزم اجرای آن با توجه به پارامترهایی که در سوریه فعال هستند کار آسانی نیست.

وی به پیچیدگی های حل بحران سیاسی سوریه اشاره نمود و گفت: قرار شد مذاکرات آستانه ادامه پیدا کند و دور بعدی نشست کارشناسی آن در تهران برگزار خواهد شد ولی آنچه که مهم است این مذاکرات ادامه دارد و باید در جریان این مذاکرات به پیچیدگی ها و سختی کار دقت داشت.

این خبر تکمیل می گردد.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 962

به "حجاج نگران نباشند، دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اوتاوا برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجاج نگران نباشند، دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اوتاوا برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید