بنزین سوپر نایاب شد ، مسئولان: بنزین یورو 4 به جای سوپر بهره ببرید
به گزارش تعطیلات رو، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر نموده است و به مصرف نمایندگان بنزین سوپر در داخل کشور پیشنهاد می نماید به جای بنزین سوپر از بنزین یورو 4 و 5 استفاده نمایند.
به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از افزایش ظرفیت فراوری بنزین ایران به حدود 115 میلیون لیتر در روز خبر داده و تاکید نموده است: ایران به بزرگترین فراوریکننده بنزین در بین کشور های عضو اوپک تبدیل شده است.
همزمان با ظرفیت سازی فراوری بنزین، اما اواسط تابستان امسال تاکنون عرضه بنزین سوپر در کلانشهر های کشور همچون تهران متوقف و یا به صورت قطره چکانی انجام می گردد به طوری که مشاهدات خبرنگار فارس از وضعیت صندلی های سوخت حتی در مرکز و شمال تهران حاکی از آن است که مدت هاست بنزین سوپری در این صندلی ها عرضه نشده است.
آمار های رسمی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان متولی عرضه و توزیع سوخت در کشور نشان می دهد که متوسط مصرف روزانه بنزین سوپر سال گذشته حدود 2.5 تا سه میلیون لیتر در روز بوده است. همزمان با افزایش فراوری بنزین با بهره برداری از فاز سوم ستاره خلیج فارس عملا باید مشکل عرضه بنزین سوپر حل شده باشد، زیرا بنزین این پالایشگاه دارای 0.5 پی. پی. ام گوگرد و با اکتان بین 93 تا 95 است.
اما با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها عرضه بنزین سوپر در کشور افزایش نیافته بلکه عرضه این نوع بنزین عملا قطع شده است.
در همین حال، پیگیری ها حاکی از آن است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اقدام به صادرات بنزین سوپر به کشور های همجوار می نماید. علیرغم آنکه صادرات بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به جای نفت خام به طور کلی سیاست قابل دفاعی است، اما باید آنالیز کرد که آیا تنها بنزین قابل فروش در بازار های صادراتی بنزین سوپر است یا انواع دیگر بنزین فراوریی کشور را هم می توان به صادرات اختصاص داد. به خصوص با توجه به این نکته که بازار هایی مانند افغانستان سال ها مشتری کم کیفیت ترین نوع بنزین ایران بوده اند و حتی سابقه صادرات بنزین پیرولیز هم به این کشور و برخی دیگر از همسایگان وجود دارد.
مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در توجیه عدم عرضه و توزیع بنزین سوپر در کشور تاکید دارند که بنزین یورو 4 و 5 با اکتان 90 تا 91 می تواند جایگزین مناسبی برای بنزین سوپر باشد این درحالی است که احتراق و میزان آلایندگی بنزین سوپر با اکتان 93 تا 95 به مراتب کمتر از بنزین یورو 4 و 5 است.
بنزین سوپر با توجه به اکتان بالاتر از بنزین معمولی و یورو 4 و 5 می تواند ضمن صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش انتشار آلایندگی به احتراق مناسب تر یاری کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو