بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی خبرنگاران

به گزارش تعطیلات رو، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت تصمیم ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی واکنش نشان داد.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی خبرنگاران

با ما سفر کنید و با تورهای لحظه آخری اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت تصمیم ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی واکنش نشان داد.

بورل در این بیانیه گفت: ما عمیقاً از تصمیم ایران در تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و دیگر تدابیر شفاف ساز ذیل برجام از تاریخ 23 فوریه 2021 نگرانیم.

این تصمیم چنانچه لغو نگردد به طرز محسوسی توانایی آژانس اتمی را برای راستی آزمایی صلح آمیز بودن مواد و فعالیت های هسته ای در ایران محدود می نماید.

اتحادیه اروپا علاوه بر این مدعی شده دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بعضی مراکز کلیدی هسته ای ایران محدود خواهد شد.

اتحادیه اروپا همچنین به تفاهم مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم واکنش نشان داده است: در این شرایط ما در جریان تفاهم فنی دوجانبه میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران هم قرار گرفته ایم. این توافق به گفته مدیر کل آژانس اتمی کاهش دسترسی را تعدیل خواهد نمود و امکان نظارت های ضروری و تداوم فعالیت های راستی آزمایی را برای سه ماه فراهم خواهد نمود.

اتحادیه اروپا گفته از فعالیت های مستقل و بی طرفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظارت بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران و راستی آزمایی آن حمایت می نماید.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشور های اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه شنبه (5 اسفند) متوقف می نماید و دسترسی آژانس به بعضی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می گردد. ایران از بامداد 5 اسفند اجرای این اقدامات را متوقف کرد.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف گردد و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می گردد. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد.

آذرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت های فراتر از پادمان را در نامه ای به آژانس خبر داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.

مقام های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روز های گذشته اعلام نموده اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته ای را معین ننموده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای قوی تر و طولانی تر کردن توافق هسته ای استفاده نمایند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته ای را نقض نموده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح نموده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض نموده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا اجرا شده هر گامی از سوی تهران بعد از برطرف تحریم ها صورت خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1605

به "بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید