تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران

به گزارش تعطیلات رو، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران و مفهوم و مبانی نظری تغییرات تکنولوژی در چارچوب الگوی داده - ستانده و کاربرد آن در ایران پرداخت.

تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دفتر مطالعات مالی این مرکز طی گزارشی به تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران و مفهوم و مبانی نظری تغییرات تکنولوژی در چارچوب الگوی داده - ستانده و کاربرد آن در ایران پرداخت.

در این گزارش بیان شده: در ادبیات مالی تغییر تکنولوژی به دو مفهوم به کار می رود. نخست تغییر در ترکیب نهاده ها برای فراوری یک محصول و دوم تغییر در تقاضای بخش های مالی از فراوری یک بخش دیگر. بنابراین تغییر تکنولوژی یکی از منابع مهم رشد ستانده در طرف عرضه و تقاضای اقتصاد محسوب می گردد. در این گزارش با توجه به اهمیت تغییرات تکنولوژی از سمت تقاضا و خلأ مطالعات در این زمینه، بر مفهوم و مبانی نظری آن تمرکز شده و در سرانجام یک مثال کاربردی از اقتصاد ایران ارائه می گردد.

در این گزارش آمده: به طور کلی تغییرات تکنولوژی یکی از عوامل مهم شکل دهنده تغییرات ساختاری به شمار می رود. یکی از وجوه تغییرات تکنولوژی مرتبط با مطالعات بخشی، تنیدگی واسطه ای است که ریشه در مبادلات واسطه ای بین بخشی دارد و منشأ آن تغییر در ماتریس ضرایب فنی و ماتریس معکوس لئونتیف در الگوی تقاضامحور داده-ستانده است. گزارش حاضر به آنالیز تغییرات تکنولوژی با مفهوم مذکور می پردازد.

در این گزارش تصریح شده: بعلاوه برای آشنایی بیشتر با مفهوم تغییرات تکنولوژی، تنیدگی واسطه ای بخش های مالی کشور طی دهه 1380 مورد آنالیز قرار گرفته است. برای این منظور با استفاده از جداول داده-ستانده سال های 1380، 1385 و 1390 به قیمت ثابت سال 1390 مرکز پژوهش های مجلس و بعلاوه دو روش مستقیم و تقاضای نهایی به فراوری با شقوق مختلف تکنولوژی، تغییرات تکنولوژی در دو بازه زمانی میان مدت 85-1380 و 90-1385 محاسبه شده است. نتایج این گزارش حاکی از آن است که تنیدگی واسطه ای بخش های مالی کاهش یافته و زنجیره های فراوری طی نیمه دوم این دهه تضعیف شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2148

به "تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل تغییرات ساختاری اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید