تخصیص اعتبار 450 میلیارد ریالی برای برطرف تنش آبی تبریز

به گزارش تعطیلات رو، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: پس از پیگیری های مداوم اعتبار 450 میلیارد ریالی برطرف تنش آبی کلانشهر تبریز خاتمه هفته گذشته در 2 مرحله تخصیص یافت.

تخصیص اعتبار 450 میلیارد ریالی برای برطرف تنش آبی تبریز

به گزارش خبرنگار از ،غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت:با توجه به تنش آبی تبریز که در شهریور ماه سال 1399 موجب قطعی آب شد بلافاصله بعد از برطرف تنش در همان ماه تمهیدات لازم برای مدیریت پیک مصرف سال 1400 شروع شد.

او گفت: برطرف تنش آبی تبریز شامل سه طرح کوتاه مدت است و با توجه به اینکه آب تبریز از سه منبع سد نهند، چاه های دامنه شمالی سهند و خط آبرسانی زرینه رود تامین می گردد این منابع آب پارسال تقریبا تامین و مصرف سر به سر داشتند.

او اضافه نمود: با توجه به اینکه در سال 1400 به علت کاهش بارش، کاهش منابع آب های سطحی، افزایش دما، مصرف و از سوی دیگر بیماری کرونا موجب افزایش مصرف شده تمهیدات اساسی باید برای پیک مصرف 1400 اندیشیده می شد و اجرای این سه پروژه کوتاه مدت قادر است حدود 800 لیتر در ثانیه تامین آب شرب تبریز را بالا ببرد.

غفارزاده گفت: یکی از این طرح ها تعویض هفت کیلومتر از خط انتقال آب سد نهند به تبریز به علت فرسودگی است و با تعویض آن قادر می شویم انتقال آب در زمان پیک را 250 لیتر در ثانیه افزایش دهیم و از 650 به 900 لیتر در ثانیه برسانیم.

او اضافه نمود: اجرای این پروژه بلافاصله از مهر ماه 1399 کلید خورد و نسبت به تهیه لوله و شیرآلات و انتخاب پیمانکار و اجرای طرح اقدام شد که در حال حاضر حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او گفت: دومین طرح برطرف تنش آبی تبریز، صدور مجوز حفر 30 حلقه چاه شرب است که حدود 15 حلقه از این چاه ها به وسیله شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی حفر و تجهیز و وارد مدار شده و بقیه در دست حفر و تجهیز است؛ با اتمام آن ها هم منابع تامین آب شرب تبریز به وسیله این چاه ها 300 تا 400 لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

او گفت: پروژه سوم کوتاه مدت برای برطرف تنش آبی تبریز، جداسازی آب شرب از صنعت و ویلاهاست که در این زمینه اقدامات اساسی انجام گرفته و اولویت آن با صنایع پرمصرف بوده و این پروژه حدود 200 تا 250 لیتر در ثانیه اندازه دبی آب ورودی تبریز را از خط آبرسانی زرینه رود تبریز افزایش خواهد داد و اندازه پیشرفت فیزیکی آن هم 60 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه این پروژه ها حدود 65 میلیارد تومان اعتبار از محل تنش آبی لازم داشت، پیگیری لازم انجام گرفت و بعد از طرح در سازمان برنامه و بودجه کشور در نهایت اندازه 45 میلیارد تومان در هیئت دولت مصوب شد که خوشبختانه بعد از پیگیری های مستمر به وسیله استاندار آذربایجان شرقی و تعدادی از نمایندگان شهر تبریز در مجلس، این مبلغ در تاریخ 20 خرداد ماه به پروژه ها تخصیص یافت.

غفارزاده گفت: هرچند که زمان تخصیص اگر در ماه های قبل بود، خیلی بهتر مسائل اجرایی پیش می رفت، اما امیدواریم تا زمان پیک مصرف بتوانیم طرح های کوتاه مدت تعریف شده را طی 15 تا 20 روز آینده به اتمام برسانیم.

او اضافه نمود: ضرورت دارد با توجه به تنش آبی که در بیشتر شهر های کشور مطرح است و با توجه به شرایط بارش و افزایش دما، گام اساسی در مدیریت مصرف آب هم برداریم و فقط معطوف به موضوع تامین آب نشویم؛ بر این اساس باید هم در زمینه تامین هم توزیع و هم مدیریت مصرف هم افزایی داشته باشیم تا بتوانیم بدون آسیب و قطعی شرایط بحرانی پیک سال جاری را سپری کنیم.

او اضافه نمود: شرایط آب آذربایجان شرقی به تبع شرایط کشور حالت بحرانی دارد و باید حتما با تمهیدات لازم از جمله افزایش بهره وری و مدیریت مصرف کوشش کنیم در سال های آینده با مشکل کم آبی روبرو نشویم.

غفارزاده گفت: شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی پروژه های عمرانی مهم خود را با اولویت تامین آب شرب و صنعت و کشاورزی تنظیم نموده و پیگیر اعتبارات عمرانی از منابع ملی، استانی و سایر منابع از جمله موضوع ماده 56، فاینانس خارجی و مشارکت هستیم.

او گفت: پروژه های مهم آذربایجان شرقی از جمله انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه، سد گرمی چای برای تامین آب شرب شهرستان میانه، سد پیام چای برای تامین آب شرب شهرستان کلیبر و چندین سد و شبکه آبیاری با اهداف کشاورزی است که پیگیر هستیم تا تمام شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در سه سال اخیر چهار سد عظیم در استان شامل سد های کلقان، حاجیلرچای، قیزقلعه سی و گردیان به مرحله آبگیری رسیده اند.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1841

به "تخصیص اعتبار 450 میلیارد ریالی برای برطرف تنش آبی تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص اعتبار 450 میلیارد ریالی برای برطرف تنش آبی تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید