خبرنگاران عوامل ناپیدای پیروزی احتمالی ترامپ

به گزارش تعطیلات رو، تهران- خبرنگاران- تارنمای پولیتیکو در نوشتاری تحلیلی با عنوان عوامل ناپیدای پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات به آنالیز عللی پرداخته که به رغم پیشروی جو بایدن رقیب دمکرات او در نظرسنجی ها، شاید موجب پیروزی ترامپ در انتخابات سوم نوامبر 2020 (13 آبان) گردد.

خبرنگاران عوامل ناپیدای پیروزی احتمالی ترامپ

به گزارش خبرنگاران، دیوید سایدرز روز چهارشنبه در این تارنمای آمریکایی نوشته است: تقریباً با هر مقیاس کارشناسان سیاسی، دانشگاهیان و ارزیابی نمایندگان برای پیش بینی انتخابات، نتیجه محتمل آن پیروزی بایدن و راهیابی او به کاخ سفید است.

اما در حالی که تنها کمتر از 2 هفته به روز برگزاری انتخابات باقی مانده است، واقعیت آشکار 2020 این است که پیش گویی قطعی پیروز آن از هر دوره دیگری سختتر است و دمکرات ها برای ارزیابی متغیرهای ناپیدا و ناشناخته ای کوشش می نمایند که امکان دارد نامزد آنها را به شکست بکشاند.

با اینکه میزان مشارکت غیرحضوری طرفداران دمکرات ها پیش از فرا رسیدن روز خاتمهی، روبه افزایش است، اما معین نیست که این میزان آرای ایمیلی برای پیروزی بر هجوم پیش بینی شده جمهوریخواستار به صندوق های رأی در روز سوم نوامبر، کافی باشد.

همچنین تردیدهایی درباره درستی برگزاری رأی گیری در بعضی ایالت های حساس و مشخص نماینده، تأثیر کوشش های طرفداران حزب جمهوری خواه برای جلوگیری از مشارکت طرفداران حزب رقیب و حتی شمار آرای غیرحضوری و ایمیلی که به هر دلیل باطل گردد، وجود دارد.

به گفته تام بونیز مدیرعامل شرکت تارگت اسمارت برای گردآوری و تحلیل داده های حزب دمکرات، در این انتخابات بیشتر از هر دوره دیگری عوامل ناشناخته وجود دارد که بر وجود آنها اطمینان داریم. با وجود در اختیار داشتن ابزارهای سنجش این رقابت شامل نظرسنجی و مدل های پیشگویی، مشکل این است که همه این ابزارها برای انتخابات عادی ساخته شده اند، نه این مورد که هر چیزی هست به جز انتخابات معمولی.

بونیر در تماس ویدیویی اخیر با رهبران ایالتی حزب دمکرات، دورنمای بسیار مثبت انتخاباتی برای بایدن توصیف کرد اما هشدار داد که حتی متغیرهای کوچک و کم اهمیت در پیش بینی های مربوط به میزان مشارکت، ممکن است تأثیر اساسی بر نتیجه آن داشته باشد. دمکرات ها به این علت و صرف نظر از عوامل دیگر، ضمن آنالیز دقیق نتایج رأی گیری زودهنگام، یادداشت های همراه با نگرانی منتشر و خود را برای گذراندن دوره دوهفته ای طولانی آماده می نمایند.

به گفته مت بنت عضو گروه چپ میانه راه سوم؛ ما نمی دانیم که ترامپ در این اوضاع درهم و برهم، چه دیوانگی خواهد نمود. هر روز به اندازه یک هفته و هر هفته به اندازه یک ماه طول می کشد و احساس می کنیم که زمان زیادی میان اکنون و سوم نوامبر باقی مانده است.

گذشته از همه دلایل برای احساس تردید دمکرات ها، نگران نماینده ترین عامل کنونی برای آنها همان چیزی که تا به امروز برایشان خوب پیش رفته، یعنی میزان مشارکت مردم است. به گونه ای که بر اساس داده های گردآوری شده توسط پروژه انتخابات ایالات متحده تا روز یکشنبه، بیش از 27 میلیون شهفرایند آمریکا رأی داده اند و بعضی حتی چند ساعت در صف ایستاده اند.

دمکرات ها در ایالت هایی که نتایج به تفکیک حزب ها معین شده است، بیشتر از جمهوری خواستار رأی آورده اند. هرچند جمهوریخواستار نیز مانند دمکرات ها بر این باور هستند؛ افرادی که پیش از روز سوم نوامبر رأی می دهند، بیشتر به دمکرات ها گرایش دارند.

اما کارشناسان امور سیاسی نمی دانند میزان پیشی دریافت دمکرات ها در رأی گیری پیش از موعد چقدر است و آیا این مقدار برای پیروزی بر موج رأی دهندگان جمهوری خواه در روز انتخابات حضوری، کافی خواهد بود.

یک کارشناس برجسته امور راهبردی در یادداشتی که در اوایل ماه اکتبر توزیع کرد، به افزایش شمار ثبت نام رأی دهندگان سفیدپوست و بدون تحصیلات دانشگاهی به عنوان پایگاه اصلی جمعیتی طرفداران ترامپ در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان اشاره نمود که هشدار آشکاری برای بایدن به شمار می رود. وی در این یادداشت اضافه کرد: هیچ پیشینه و نمونه قبلی برای پیروزی ترامپ بر این عقب ماندگی عظیم، در روزهای نزدیک به انتخابات وجود ندارد.

برای دمکرات ها تردید در باره هویت رأی دهندگان، تنها بخشی از معادله است و این هم آشکار نیست که چه تعداد از رأی های ایمیلی و در کدام ایالت ها، در خاتمه باطل اعلام خواهد شد که اصلا مسأله بی اهمیتی نیست. پس از صدور رأی دیوان عالی پنسیلوانیا در ماه گذشته (سپتامبر) درباره غیرقابل شمارش بودن و ابطال آرای به اصطلاح لخت، (بدون پاکت مناسب) مقام های انتخاباتی این ایالت هشدار دادند که شاید بیش از 100 هزار رأی بی اعتبار و باطل اعلان گردد. این میزان بیش از 2 برابر حاشیه ای است که ترامپ با آن هیلاری کلینتون رقیب دمکرات خود را در رقابت های انتخاباتی 2016 در این ایالت شکست داد.

جمهوریخواستار در دیگر ایالت ها نیز موفقیت هایی در فرایند دریافت حکم قضایی برای جلوگیری از شمارش آرای ایمیلی غیرحضوری پس از روز برگزاری انتخابات، داشته اند. بنابر این پیروزی بایدن تنها به ترغیب دمکرات ها برای ادامه مشارکت در انتخابات حدود 2 هفته آینده، بستگی نداشته و به اطمینان یافتن از اجرای درست فرایند رأی ریزی نیز وابسته است.

مایکل مک دونالد مدیر برنامه پروژه انتخابات؛ هفته گذشته در تحلیلی در باره آرای زودهنگام نوشت: تردیدهایی به ویژه در باره رأی دهندگان جوان وجود دارد که برخلاف سالمندان و پیرترها، با سرعت آهسته تری رأی می دهند.

با این حال، او پیش بینی کرد که در هفته های آینده، گفتمان دمکرات ها از ابراز شادی از پیشی دریافت های زیاد و آشکارا در رأی گیری های زودهنگام، به نگرانی در باره عدم مشارکت شمار بسیار زیاد و غیرعادی رأی دهندگان جوان در رأی گیری غیرحضوری، تغییر خواهد نمود.

دمکرات ها در سال های دیگر به استثنای این بار، راه آزموده شده و در عین حال ناقصی برای کاهش نگرانی هایشان در باره مشارکت داشته اند که عبارت بود از مراجعه حضوری هزاران داوطلب و سازمان دهنده به در خانه های شهفرایندان برای ثبت نام و برانگیختن آنان به دادن آرای شان. اما بایدن این روش کارزار در به در را به علت نگرانی ها در باره همه گیری ویروس کرونا تا ماه خاتمهی انتخابات، کنار گذاشت و صحنه عملیات سنتی میدانی را به ترامپ واگذار کرد.

ارزیابی تأثیر کامل عددی این تصمیم بر نتیجه انتخابات تا خاتمه آن امکان پذیر نخواهد بود، اما یکی از دلایل احتاقتصادی پیش افتادن جمهوریخواستار در چند ایالت مانند فلوریدا از نظر ثبت نام رأی دهندگان به شمار می رود که فاصله این حزب را با دمکرات ها به لحاظ شمار رأی دهندگان ثبت نام شده، به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گفته نیک ترینر مدیر امور راهبرد کارزار ستاد انتخاباتی ترامپ؛ یکی از ناشناخته های کنونی، شمار دمکرات هایی است که رای می دهند. در سال 2016 داوطلبان یا عوامل حزب دمکرات در اورلاندو بر درخانه های مردم می کوبیدند و به آنها مشارکت حضوری یا غیرحضوری در انتخابات را یادآور می شدند که در این دوره رخ نداده است.

همین موضوع مشارکت بسیاری از طرفداران حزب دمکرات در رای گیری، شاید مایه نگرانی دیگری برای این حزب باشد که میلیون ها دلار برای برنامه های آموزش و حفاظت رای دهندگان هزینه می نماید. اما ترامپ در مناظره با بایدن، به طرفدارانش گفت که به حوزه های رای گیری بفرایند و با دقت مراقب باشند که بعضی از طرفداران سرسختش، از آن به عنوان آماده باش مسلحانه برداشت کردند.

متیو لیتمن نگارنده پیشین متن سخنرانی های بایدن که به سازماندهی بانک تلفنی ستاد او نیز یاری کرد، با ابراز نگرانی در باره میزان مشارکت گفت: نگرانم که مردم در هنگام رفتن به پای صندوق، تهدید شوند و این اراذل و اوباش، دار و دسته های مسلح راه بیندازند.

یکی از دلایلی تمرکز سرسختانه کارشناسان ومسئولان برنامه ریزی راهبردهای سیاسی بر سازوکار انتخابات شامل میزان مشارکت و شمارش رای ها، این است که بعید است عامل دیگری فرایند کارزار انتخاباتی را تغییر دهد. جمهوری خواستار امید خود را به تغییر قابل توجه اوضاع در خصوص همه گیری ویروس کرونا یا انتشار انبوه خبرهای خوب اقتصادی، کنار گذاشته اند و این انتخابات هنوز هم مانند 6 ماه پیش، همه پرسی در باره محبوبیت و عملکرد ترامپ به شمار می رود و هنوز هم در راستا باخت پیش می رود.

به نظر ویت آیرس مسئول قدیمی نظرسنجی حزب جمهوریخواه؛ از این پس تنها تحول بسیار مهمی در وضع جسمانی ترامپ یا بایدن، می تواند سرنوشت این کارزار را زیر و رو کند.

وی اضافه کرد: اما به تدریج دیر می گردد که بخشی به این علت است که بسیاری از شهفرایندان رای هایشان را داده اند. نتیجه این انتخابات زمانی می توانست به صورت موثر مشخص گردد که تاریخ برگزاری آن اعلان شد و امکان مشخص نتیجه آن تا زمان فرارسیدن روز انتخابات نیز وجود دارد. اما روزنه امیدواری به رخ دادن حادثه عظیم که به صورت موثری بر نتیجه انتخابات تاثیر گذارد، کم کم بسته می گردد.

نظرسنجی ها نشان می دهند که ترامپ به هر بی ثباتی برای بازکردن راهش به سوی پیروزی در انتخابات برای دستیابی به دور دوم ریاست جمهوری احتیاج خواهد داشت. هر چند حتی در باره همین موضوع هم تردید وجود دارد. او نباید همانند بسیاری از حامیانش به شکست کامل خود بر اساس نظرسنجی های همگانی تکیه کند. کارگزاران و نظرسنجی نمایندگان هر 2 حزب می گویند رای دهندگان سفیدپوست و بدون تحصیلات دانشگاهی را که در بعضی از نظرسنجی های پیش از انتخابات 2016 نادیده گرفته شده اند، با دقت بیشتری ارزیابی می نمایند.

اما بسیاری از دمکرات ها به ابراز تردید در باره وجود رای دهندگان به اصطلاح ساکت و آرام یا خجالتی طرفدار ترامپ ادامه می دهند که از گفتن عقیده خود در باره حمایت از رئیس جمهوری به شدت قطب بندی نماینده، به نظرسنجی نمایندگان، خودداری می نمایند. با اینکه بسیاری از سران حزب جمهوری خواه به ویژه در سطح محلی و ایالتی نیز به این موضوع باور دارند.

افزون بر همه این مطالب و با وجود عقب ماندگی ترامپ در ایالت های مشخص نماینده، صندلی او در بسیاری از این ایالت ها، نزدیک به رقیب خود و یا در حاشیه خطای نظرسنجی ها قرار گرفته است.

به گفته جف رو استراتژیست حزب جمهوریخواه که راهنمایی ستاد انتخاباتی تد کروز را در سال 2016 برعهده داشت، توجه داشته باشید که همه این نظرسنجی ها، پس از یک سال تاریخی سخت لعنتی اجرا شده و راستا (پیروزی) برای ترامپ بسته نیست.

اما شاید سرنوشت این رقابت از پیش مشخص شده باشد و هیچ رخداد و تحولی، معادله اصلی را تغییر ندهد که می تواند شامل همه گیری (ویروس و بیماری)، برگزاری نخستین مناظره که برای ترامپ بسیار فاجعه بار بود و بستری شدن او به دلیل آلودگی به ویروس کرونا، بگردد.

به گفته کن مارتین رئیس حزب دمکرات کشاورزان و کارگران مینه سوتا؛ یک علت اعتماد بنفس او، سختی این رقابت است.

وی اضافه کرد: فرایند انتخابات چهار سال پیش، در هفته های خاتمهی به میزان قابل توجهی تغییر جهت داد. با توجه اندک به اختلال ناشی از استرس در رقابت های 2016، ممکن بود هیچگاه نفهمید چه موضوعی ممکن است موجب تغییر نظر رای دهندگان در روزهای خاتمهی گردد.

دمکرات ها ملزم به پرداخت هیچ بهای سیاسی برای احتیاط در برنامه ریزی نیستند که به از بین رفتن رضایت تامین نمایندگان اقتصادی ستاد بایدن و رای دهندگان بالقوه او، یاری کند.

جن اواقتصادی دیلون مدیر ستاد انتخاباتی بایدن روز شنبه در یادداشتی خطاب به طرفداران نوشت: واقعیت این است که این رقابت بسیار نزدیک تر از برداشت بعضی از اظهارنظرنمایندگان در سامانه اجتماعی توئیتر یا شبکه های تلویزیونی است. سرنوشت این انتخابات در ایالت های حساس و بسیار مهم مشخص خواهد شد و ما همچنان شانه به شانه با دونالد ترامپ پیش می رویم.

معینه متفاوت دیگر انتخابات 2020 این است که چنین احساسی در هیچ یک از انتخابات های ریاست جمهوری دیگر وجود نداشته است.

بونیر اضافه کرد: اگر تنها به نظرسنجی ها نگاه کنید، با احساس اطمینان زیاد، تنها به گستره پیروزی فکر خواهید کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1333

به "خبرنگاران عوامل ناپیدای پیروزی احتمالی ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عوامل ناپیدای پیروزی احتمالی ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید