خروج مسکن از رکود

به گزارش تعطیلات رو، یک کارشناس اقتصاد مسکن، پرداخت تسهیلات دراز مدت و کم بهره را راه خروج مسکن از رکود دانست.

خروج مسکن از رکود

جهت دریافت خدمات محوطه سازی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

عباس زینعلی گفت: هم اکنون ظرفیت تقاضا برای مسکن به بالا ترین حد خود رسیده و دست کم یک سال زمان می برد تا بخش مسکن از رکود خارج گردد؛ چرا که سیاست های دولت در بخش تسهیلات و مالیات های مستقیم و تصمیمات شهرداری در بخش عوارض، مالیات و پروانه ساختمانی باید تاثیر خود را بگذارد که آن موقع احتمالا باید منتظر ساخت و ساز جدید بود.

وی اضافه نمود: البته در آن صورت هم جهش قیمت نخواهیم داشت؛ بلکه افزایش هزینه هایی مانند دستمزد، مصالح، عوارض و غیره می تواند تا 20 درصد قیمت مسکن را افزایش دهد.

زینعلی با بیان این که پر شدن 2.6 میلیون مسکن خالی در کشور صرفا به وسیله تحریک تقاضا امکان پذیر است، اضافه نمود: دولت باید برای خرید واحدهای مسکونی خالی تسهیلاتی مناسب عرضه کند. تقاضا هم باید تحریک گردد که آثار تورمی دارد و دولت نسبت به تورم حساس است.

به هر روی هیچ راهی جز این نیست که تقاضای موثر به سمت واحدهای خالی راهنمایی گردد.

این کارشناس مسکن همچنین راه حل خانه دار شدن قشرهای متوسط و پایین را پرداخت تسهیلات دراز مدت با بهره کم دانست و تاکید نمود: سیستم بانکی باید به دولت یاری کند که هم از منابع موجود خود و هم از منابعی که بانک مرکزی تعهد می نماید، تسهیلات خرد بدهد چرا که پرداخت تسهیلات تا به امروز به کارهایی که تعریف مشخصی ندارد جواب نداده است.

به گفته زینعلی، از آن جا که هیچ یک از تسهیلات بزرگ که بانک ها داده اند فعالیت مورد نظر را محقق ننموده، باید آن وام ها متوقف شوند و بانک ها در بخش مسکن فعالیت نمایند، مدت بازپرداخت هم باید بیش از 15 سال و سود آن حداکثر 14 درصد باشد.

وی با بیان این که افزایش تعداد معاملات مسکن در شهر تهران در تابستان سال جاری، رونق فصلی است که هر سال روی می دهد و به معنای خروج مسکن از رکود نیست، گفت: پارسال چشم اندازی روشن در برابر بخش های مالی نبود. هم انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داشتیم و هم جریان نقدینگی در کشور آن گونه نبود که فعالان مالی امیدوار شوند. در نتیجه رکود بخش مسکن بسیار عمیق شد.

این کارشناس مسکن تاکید نمود: در اقتصاد کشور رویداد مهمی رخ نداده که مردم به بازار خرید و فروش مسکن ورود نمایند؛ در نتیجه فراوری نمایندگان هنوز نتوانسته اند با دولت به تفاهم برسند و پروژه هایی را تعریف نمایند. انبوه سازان هم به سودهایی در بخش مسکن عادت نموده اند که دیگر خبری از آن نیست، بنابر این گردش نقدینگی در این بخش دچار مشکل شده است.

زینعلی با بیان این که هنوز در جامعه ترس از تورم وجود دارد گفت: نگرانی از تورم باعث کم تحرکی بازار شده و بعید است سال جاری هم بازار خوبی داشته باشیم.

وی درباره اثر افزایش تسهیلات مسکن بر بازار گفت: تسهیلات بانکی نمی تواند بر بازار مسکن تاثیر بگذارد. نمونه آن تسهیلات مسکن یکم است. این نشان می دهد در سیستم بانکی منابعی برای تزریق به بازار مسکن وجود ندارد. شاید اگر تزریق منابع صورت می گرفت تاثیرگذار بود؛ اما این میزان از تسهیلات در بخش مسکن تحرک ایجاد نمی نماید./

منبع: اقتصاد آنلاین

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 775

به "خروج مسکن از رکود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج مسکن از رکود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید