دانشجوی دکتری و استاد باید یکدیگر را انتخاب نمایند

به گزارش تعطیلات رو، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پذیرش دانشجوی مقطع دکتری باید به انتخاب دانشجو و استاد راهنما باشد تا با تشکیل یک تیم خوب، دانشگاهها خروجی تحقیقاتی موثری داشته باشند.

دانشجوی دکتری و استاد باید یکدیگر را انتخاب نمایند

دکتر مرتضی کلاهدوزان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه در امسال ما حالت خاصی در پذیرش دانشجویان مقطع دکتری داشتیم، اظهار کرد: طبق قوانین وزارت علوم، دانشجوی دکتری 4 تا 5 سال و حتی بیشتر در دانشگاه حضور دارد و بیشتر این زمان که دانشجو در دانشگاه حضور دارد، صرف حضور در کلاس نمی گردد و 90 درصد زمان دانشجو صرف برقراری ارتباط با یک استاد راهنما می گردد. بنابراین ضروری است که دانشجو و استاد هنگام پذیرش بتوانند دقیقا با هم به این نتیجه برسند که آیا می توانند در زمانی طولانی یا یکدیگر یک کار تحقیقاتی و موثر داشته باشند یا خیر.

وی ادامه داد: اینکه پذیرش دانشجوی دکتری مانند پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی باشد، اقدام درستی نیست. در دیگر کشورهای جهان نیز، عمدتا پذیرش دانشجو در دوره های دکتری با موافقت استاد راهنما اتفاق می افتد. به محض اینکه استاد راهنما حتی از کشوری دیگر، موافقت خود در همکاری با یک دانشجو را اعلام کند، دانشگاه فقط قوانین خود را آنالیز می نماید و اگر پذیرش دانشجوی مذکور خارج از قوانین نباشد، دانشجو را پذیرش می نماید.

دکتر کلاهدوزان با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو دکتری در چند سال گذشته گفت: تقریبا در 10 سال گذشته، دانشگاه ها به صورت غیرمتمرکز امتحان می گرفتند و بعد طی یک مصاحبه، دانشجو مورد پذیرش استاد قرار می گرفت. پس از آن سازمان سنجش امتحانی مشابه با GRE برگزار کرد. پس از گذشته چند سال، تنها مصاحبه به عهده دانشگاه نهاده شد. هر روشی که باشد، باید هم دانشجو و هم استاد به این نتیجه برسند که در کنار هم می توانند به نتیجه مطلوبی دست پیدا نمایند، تحقیقات خوبی انجام دهند و خروجی تحقیقاتی مناسبی فراوری نمایند و برای خود و جامعه مفید باشند.

وی اضافه نمود: ما باید خروجی را در نظر بگیریم. پس از گذشت مدت زمانی، استاد و دانشجو نباید کلافه شوند و بدانند که می توانند با یکدیگر همکاری نمایند. اگر هم استاد و هم دانشجو همدیگر را برای همکاری انتخاب نمایند، این روش هم عادلانه تر است و هم استاد راهنما سعی می نماید دانشجویی با سوابق بهتر پذیرش کند و دانشجو هم در دانشگاه های مختلف مصاحبه می دهد و قدرت انتخاب دارد. به این ترتیب، انتخاب هم در دست استاد و هم دانشجو قرار می گیرد تا بهترین تیم را با هم تشکیل دهند. چرا که مقطع دکتری یک کار تیمی است و تیم باید با هم یه یک نتیجه برسند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیبرکبیر گفت: در گذشته ای نه چندان دور، سازمان سنجش در بحث پذیرش ورود پیدا کرد و قرار شد که یک امتحان کلی بگیرد ولی کم کم امتحانات را تخصصی تر برگزار کرد. به نظر من به عنوان یک عضو هیات علمی، وضعیتی که قبلا وجود داشت، عادلانه تر بود. چون دانشگاه ها یک سری امتحانات ورودی در نظر می گرفتند و نهایتا پذیرش در یک رقابت درست بود و رقابت ها صرفا سمت کلاس های کنکور نبود و دانشجو طبق درسی که در کارشناسی و کارشناسی ارشد خوانده بود، امتحان می داد و بعد مصاحبه می شد. این مصاحبه ها خیلی جدی تر بود و در جلسات طولانی مدت برگزار می شد. اینکه اختیار پذیرش بر عهده دانشگاه ها قرار بگیرد، طبق روال و طبیعت این دوره است. یعنی طرح در اختیار دانشگاهها باشد و نهایتا استاد راهنما میان داوطلبان انتخاب کند و دانشجویان هم استاد خود را انتخاب نمایند.

وی اضافه نمود: وقتی امتحانات سیستماتیک می گردد، یک سری شرکت ها وارد بحث پذیرش می شوند.این امتحانی که دانشگاه می گیرد، جزئی تر است و همه داوطلبان هم به تمامی دانشگاه ها درخواست نمی دهند. به این ترتیب، دانشگاه هم فضای خلوت تری برای پذیرش دارد. بنابراین بازگشت به روال عادی برای پذیرش دانشجو، منطقی تر است و باید این کار را به دست دانشگاه ها بسپاریم. البته سازمان سنجش و یا هر ارگان مرتبط با وزارت علوم هم باید نظارت های خاص خود را داشته باشند.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد: در رشته های فنی، می توان به یک رویه عمل کرد. همه اساتید تمایل به پذیرش دانشجویانی با کیفیت دارند که برای جامعه خود مفید باشند. باید یک سری اقدامات صورت گیرد تا افراد در جای خود قرار گیرند. دوره دکتری دوره خاصی است. ما در کشور خود احتیاجهای داریم و نمی توان از همه افراد انتظار داشت که در دوره دکتری تحصیل نمایند. وزارت علوم و ارگان های ذیربط باید احتیاج جامعه را شناسایی نمایند تا بر اساس احتیاج جامعه دانشجو پذیرش گردد.اگر این اتفاق بیفتد، ظرفیت ها محدود می گردد و افرادی که شایستگی بیشتری دارند، پذیرش می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1571

به "دانشجوی دکتری و استاد باید یکدیگر را انتخاب نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجوی دکتری و استاد باید یکدیگر را انتخاب نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید