رئیس خزانه داری کانادا کناره گیری کرد

به گزارش تعطیلات رو، رئیس خزانه داری کانادا در ادامه بحران فساد اقتصادی در پرونده شرکت اس ان سی از سمت خود کناره گیری کرد.

رئیس خزانه داری کانادا کناره گیری کرد

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش ایرنا، جین فیلپات روز دوشنبه با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، اعتماد خود به دولت را به دلیل عملکرد آنها در پرونده شرکت اس ان سی از دست داده است.

وی تاکید نموده است: به مسئولیت خود به عنوان نماینده لیبرال مجلس از منطقه مارکهام-استوفویل ادامه خواهد داد اما نمی خواهد در کابینه حضور داشته باشد.

فیلپات پیش از خزانه داری مسئولیت وزارت بهداشت کانادا را در دولت ترودو بر عهده داشت.

استعفای رئیس خزانه داری کانادا سومین پس لرزه این پرونده محسوب می گردد.

رسوایی مربوط به شرکت SNC-Lavalin کبک تا به حال جرقه دو استعفا در کابینه حزب لیبرال کانادا را زده و حالا به یک رسوایی جدی برای دولت ترودو تبدیل شده است .

دو هفته گذشته روزنامه گلوب اندمیل خبر داد دلیل استعفای وزیر دادگستری، مقاومت وی در برابر فشارهای دفتر ترودو برای دخالت در پرونده رسوایی اقتصادی این شرکت بوده است. حالا این رسوایی یک کلاف سردرگم پیچیده برای حزب لیبرال شده است.

خانم ویلسون ریبولد در کمیته مجلس کانادا اظهار داشت که با فشار های دولت و تهدید های غیر مستقیم بارها برای پیگیری پرونده قضایی شرکت SNC-Lavalin تحت فشار قرار گرفته است.

رسوایی تا به حال پیامدهای قابل توجه سیاسی داشته است. تا آنجا که دبیر اصلی دفتر ترودو ، جرالد باتز استعفا داده و هرگونه ادعایی مبنی بر اشتباهی از سوی دفتر ترودو را رد نموده است.

شرکت SNC-Lavalin بزرگترین شرکت ساخت وساز وخدمات مهندسی کانادا به شمار می آید و چندی پیش پرونده ای مربوط به رسوایی اقتصادی این شرکت به اتهام رشوه و فساد به جریان افتاد. شرکت SNC-Lavalin متهم به رشوه 48 میلیون دلاری در سال های 2001 و 2011 به دولت لیبی و پسر قذافی شده است. اگر این اتهامات اثبات گردد، این شرکت اجازه حضور و شرکت در مزایده ها و قراردادهای دولتی را به مدت 10 سال نخواهد داشت.

ویلسون ریبولد در نطق خود در دادگاه اذعان داشت که شخص خود نخست وزیر جاستین ترودو به او هشدار داده است که پیگیری قانونی این رسوایی عواقب منفی در پی خواهد داشت. نخست وزیر به کاهش تعداد شغل ها و مهاجرت احتاقتصادی شرکت اشاره نمود و از او خواست تا یاری کند.همچنین به او یادآوری کرد که انتخابات در کبک صورت می گیرد و ترودو نماینده مردم کبک در مجلس است.

ویلیسون ریبولد در همان لحظه به طور مستقیم در چشم او پرسیده است که آیا او به یه عنوان یک شخص سیاسی در تصمیم او به عنوان دادستان کل مداخله می نماید؟

با این حال، جاستین ترودو گفته است قطعا با ادعای ریبولد موافق نیست و اعتقاد دارد که دولت تلاشی مستمر برای پیگیری و دخالت خانم ریبولد نداشته است. او اضافه نمود : من همه اعترافات و شهادت او را گوش نداده ام و از همین جهت هنوز برای جلوگیری از ادامه حضور ریبولد در مجلس به عنوان نماینده حزب لیبرال تصمیمی نگرفته است.

ویلسون ریبولد که هنوز در مجمع لیبرال است، حدود چهار ساعت به عنوان شاهد کلیدی در کمیته عدالت رایزنی در یک اتاق بسته در مجلس کانادا، شهادت داد.

اعترافات این خانم باعث خطر جدی برای دولت لیبرال کانادا شده است و اندرو شی یر نماینده حزب محافظه کار کانادا از ترودو خواسته است که به خاطر این اعترافات استعفا بدهد.

شی یر گفت: جاستین تورودو به سادگی نمی تواند کنترل این کشور را ادامه دهد ، حال آنکه کانادایی ها می دانند که او چه نموده است. به همین دلیل است که من از ترودو می خواهم که کار درست است را انجام و استعفا دهد.

11 نفر از جمله شخص ترودو بخشی از کمپینی بوده اند تا وییلسون ریبولد را برای مداخله در تصمیم قضایی مدیر پرونده های دولتی تحت فشار قرار دهند. بر اساس اولین ادعاهای ریبولد این مداخله قرار بوده منجر به توافق بر تعویق آنالیز و جایگزین پیگیری قضایی بگردد.

ادعاهای ویلسون ریبولد و همچنین آنالیز های کمیسیون مبارزه با فساد در مداخله دولت در این پرونده رسوایی اقتصادی، به احتمال زیاد تاثیر منفی بر کمپین انتخاباتی لیبرال ها خواهد داشت. انتخابات سراسری کانادا اکتبر 2019 برگزار می گردد.

منبع: انتخاب
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 531

به "رئیس خزانه داری کانادا کناره گیری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس خزانه داری کانادا کناره گیری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید