الزرفی: خصومتی با ایران ندارم

به گزارش تعطیلات رو، فارس نوشت: عدنان الزرفی نامزد فعلی تشکیل دولت عراق که دیروز از مجلس خواست برای جلسه رأی اعتماد به کابینه او زمان معین کند، همزمان در مصاحبه ای از ضرورت خروج نیروهای خارجی از عراق گفت و گفت که با ایران هم خصومتی ندارد.

الزرفی: خصومتی با ایران ندارم

اما همزمان با این اقدامات الزرفی، گروه های سیاسی شیعی همچنان بر رد الزرفی تأکید و برای معین نامزدی دیگر برای تشکیل کابینه رایزنی می نمایند.

ادعای داشتن حمایت اکثریت نمایندگان عراقی

عدنان الزرفی در گفت وگوی اختصاصی یکشنبه شب با شبکه ماهواره ای العراقیه خود را منتخب گروه های سیاسی شیعی اظهار داشت و گفت: من از اعضای مجلس عراق هیچ اعتراضی درباره نخست وزیری خود نشنیدم و تایید اکثریت آنها را دارم. به همین دلیل نیز از مجلس خواستم تا نشستی فوری برای رأی گیری درباره کابینه [پیشنهادی ام] برگزار کند.

وی توضیح داد: من از سوی فراکسیون های حکمت و صادقون برای تصدی پست نخست وزیری در کمیته هفت نفره انتخاب شدم و ده ها نفر از نمایندگان عراقی در نشست تفویض حکم نخست وزیری به من، حضور داشتند. جریان صدر نیز از تشکیل این دولت حمایت می نماید و موضع آن در قبال ماموریت من مثبت است.

تماس با کشورهای مختلف برای کسب حمایت آنها در جهت مبارزه با کرونا

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق اضافه کرد: ما هنوز در وزارت خانه های خود از پتانسیل های لازم برای بازگرداندن فرایند مالی به جهت خود پس از شیوع ویروس کرونا در کشور برخورداریم. تماس های متعددی با کشورهای مختلف برای دریافت حمایت پزشکی آنها در راستای مهار شیوع این ویروس در عراق برقرار نموده ام.

وعده انجام عمل جراحی بر روی اقتصاد عراق

وی تاکید نمود: همچنین با سفرای کشورهای عضو دایم شورای امنیت و گروه 1+5 برای دریافت ضمانت های لازم در راستای پیشرفت مالی عراق بدون هرگونه دخالت در امور داخلی کشورمان، ملاقات نموده ام. ما به دنبال ایجاد یک شرایط جدید در عرصه عراق هستیم که از اقتصاد کشور شروع می گردد. ما یک عمل جراحی بر روی اقتصاد کشور انجام خواهیم داد که ممکن است عوارضی سه ماهه داشته باشد اما در نهایت نتیجه و تاثیر آن مثبت خواهد بود.

وعده مبارزه با فساد

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق که بعضی قانونی بودن انتخاب او برای این پست را زیرسوال می برند، گفت: درآمدهای نفتی متعلق به ملت عراق است اما شاهد فساد و هدررفت آن هستیم.ما از مبارزه با فساد شروع خواهیم کرد و با هرکسی که بخواهد مقابل ما در این امر قرار گیرد، برخورد خواهیم کرد.

وعده عدم دریافت هزینه قبوض برق اقشار کم درآمد

وی در ادامه وعده های خود گفت: من در مقابل شما تعهد می دهم که هیچ هزینه ای بابت قبوض برق از خانواده های فقیر و اقشار کم درآمد و آسیب پذیر و بازنشستگان دریافت نکنم. اکنون فرصت مناسب برای تصحیح اشتباه های گذشته به وجود آمده است.

حمایت از تظاهرات های عراق

عدنان الزرفی از تظاهرات ها و اعتراض های مردمی علیه عملکرد دولت های پیشین عراق حمایت کرد و وعده داد که با تمام توان و نفوذش از مطالبات معترضان حمایت کند.

تکذیب دست داشتن در ناامنی های جنوب عراق

وی درباره اتهامات وارده به خود درباره ایجاد هرج و مرج در استانهای جنوبی عراق، گفت: من قاطعانه هرگونه دخالت در ایجاد ناامنی و هرج و مرج در استانهای جنوبی عراق را تکذیب می کنم. من به عنوان استاندار نجف کار نموده ام و گروه های سیاسی کشور را فریب نخواهم داد و به آنها خیانت نخواهم کرد.

حمایت از تغییر فعالیت آمریکا در عراق از نظامی به مالی

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق که اخیرا برنامه دولت خود را به مجلس ارائه نموده و هیچ بندی را در این برنامه به اجرای طرح مصوب مجلس درباره اخراج نظامیان خارجی از کشور اختصاص نداده، گفت: من به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور عراق را نخواهم داد. ائتلاف بین المللی برای یاری در فرایند مبارزه با داعش وارد عراق شده و اجازه هیچ عملیات دیگری ندارد.

وی اضافه کرد: من از سفیر آمریکا در بغداد خواستم تا برنامه عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق را ارائه کند و وی وعده داد که نیمی از نیروهای آمریکایی عراق را ترک نمایند و بقیه در سال آینده کشور ما را ترک نمایند. ما خواهان یک ارتش ملی عراقی هستیم که وطن دوست باشد.

عدنان الزرفی گفت: باید وارد مرحله جدیدی شویم. آمریکایی ها همپیمانان ما هستند و در جنگ با داعش سهیم بودند و ما این را انکار نمی کنیم اما عقب نشینی نیروهای آمریکایی برای ما مهم است. ما نیازی به حضور نیروهای خارجی در کشور نداریم و نیروهای ما می توانند از کشور دفاع نمایند. ما می خواهیم که فعالیت آمریکا در عراق از نظامی به مالی تبدیل گردد. زیرا در مرحله کنونی حضور نیروهای نظامی خارجی برای ما فایده ای ندارد.

اذعان به حمایت های مالی و نظامی ایران به عراق

وی درباره موضعش در قبال ایران گفت: هیچ خصومتی با ایران ندارم و حق وتوی ایرانی نیز وجود ندارد. ایران از نظر نظامی و مالی به عراق یاری نموده است. من نامزد پیشنهادی نمایندگان عراقی برای تصدی نخست وزیری بودم نه ایران یا هر کشور خارجی دیگر. ایران کشور دوست و همسایه ماست و ما کسانی را که به کشورمان یاری نموده اند، فراموش نمی کنیم.. به ایران احترام می گذاریم اما ما می بایست کشوری حقیقی به دور از هرگونه دخالت خارجی باشیم همان گونه که در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کنیم.

وعده ایجاد تغییرات ریشه ای در اقتصاد و خدمات رسانی عراق

نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق با اذعان به این مسئله که ماموریت اصلی او برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق و پاسخگویی به این خواست اصلی تظاهرات نمایندگان است، گفت: من به همه ثابت خواهم کرد که عدنان الزرفی مردی است که می تواند تغییرات اساسی در اقتصاد و خدمات رسانی ایجاد کند و عراق را از درگیری ها و جنگ ها دور کند. عراق آینده با عراق پیش از اول اکتبر تفاوت خواهد داشت.

شرح درباره ساختار کابینه

وی درباره ساختار کابینه اش شرح داد که اغلب اعضای کابینه او از کارمندان دولت و نخبگان هستند. پس از معین زمان برگزاری نشست رأی اعتماد به کابینه جدید از سوی مجلس و 48 ساعت پیش از برگزاری این نشست، اسامی به نمایندگان مجلس ارائه خواهد شد.

بعد از آنکه عادل عبدالمهدی یک ماه پس از شروع اعتراضات خیابانی در عراق استعفا کرد و بعد از آن، محمد العلاوی هم نتوانست به دلیل اختلاف با احزاب سیاسی کابینه جدید عراق را شکل دهد، برهم صالح رئیس جمهور عراق، اواخر اسفند با نادیده دریافت حق فراکسیون اکثریت در انتخاب نخست وزیر و نیز زیر سوال بودن صلاحیت دادگاه فدرال در صدور حکم مختار بودن او به انتخاب نخست وزیر، عدنان الزُرفی، را نخست وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی کرد.

شمار زیادی از شخصیت های سیاسی شیعه عراق از همان ابتدا به این انتخاب اعتراض کردند و ضمن اشاره به نقض های اجرا شده علیه قانون اساسی، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه های مقاومت و الحشد الشعبی توصیف کردند.

داشتن تابعیت آمریکایی و اقدامات او در دوران استانداری نجف اشرف از دیگر دلایل مخالفت های شدید علیه او از سوی گروه های سیاسی عراق بود و حتی شماری از مردم عراق در استانهای بغداد و نجف اشرف در اعتراض به این انتخاب به خیابان ها آمدند و علیه الزرفی شعار سر دادند و خواهان عزل او از این ماموریت شدند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 983

به "الزرفی: خصومتی با ایران ندارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزرفی: خصومتی با ایران ندارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید