سفیر جدید ایالات متحده در ترکمنستان مشغول به کار شد

به گزارش تعطیلات رو، سفیر جدید ایالات متحده در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

سفیر جدید ایالات متحده در ترکمنستان مشغول به کار شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از ترند، متیو کلیمو سفیر جدید ایالات متحده در دیدار با قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان درباره چشم انداز همکاری های بین دو دولت با توجه به تفاهمنامه همکاری های تجاری مشترک تبادل نظر کرد.

دو طرف همچنین مسائل مربوط به مشارکت در امنیت منطقه ای و جهانی و نیز مقابله با چالش ها و تهدیدات مدرن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

علاوه بر این نقش قابل توجه ترکمنستان در حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع و احیای اقتصادی و اجتماعی افغانستان از طریق پروژه های زیربنایی خاصی مانند خط لوله لنتقال گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند معروف به تاپی مورد تاکید قرار گرفت.

متیو کلیمو پیش از انتصاب به عنوان سفیر ایالات متحده در عشق آباد به عنوان مشاور ارشد معاون وزیر امور خارجه امریکا فعالیت می کرد. هم چنین وی سابقه کار در کاخ سفید، سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی (ناتو) و نیز ارتش ایالات متحده را دارد.

ترکمنستان همانند سایر جمهوری های شوروی سابق، پس از کسب استقلال به حوزه منافع آمریکا تبدیل شد و واشنگتن از همان ابتدا در تلاش بود که مباحث اقتصادی را با اهداف ژئوپلیتیکی خود در یک راستا قرار دهد. آغاز عملیات نظامی در افغانستان به واشنگتن امکان داد تا نفوذ خود در این کشور را گسترش دهد. در آن زمان که هواپیماهای آمریکایی نیاز به پایگاه های هوایی در منطقه پیدا کردند، عشق آباد به کمک آنها رسید. به این ترتیب، در سال 2002 موافقتنامه ای در خصوص استفاده هواپیماهای حمل و نقل نظامی آمریکا از حریم هوایی ترکمنستان و فرودگاه بین المللی عشق آباد برای سوخت گیری (با هدف انتقال کمک های انسان محبت آمیز به افغانستان) بین 2 کشور به مرحله اجرا گذاشته شد. ولی در سرانجام ژانویه 2002 هنگامی که طرف آمریکایی تقاضای واگذاری فرودگاه نظامی آق تپه در 15 کیلومتری عشق آباد را بیان کرد، ترکمنستان با توجه به موضع بی طرفی، از اجرای آن منصرف شد. روابط دیپلماتیک ترکمنستان و آمریکا از 19 فوریه 1992 آغاز شده است. پایه های حقوقی این روابط دیپلماتیک شامل 59 سند می شود که 53 مورد از آن ها بین دولتی است و 6 مورد نیز بین دپارتمان های مختلف دو کشور. همکاری های ترکمنستان با امریکا در حوزه نفت و گاز، و نیز شامل صنایع شیمیایی، فناوری های کامپیوتری، کشاورزی، حمل و نقل، لجستیک و انرژی می شود. شرکت هایی همچون بوئینگ، جنرال الکتریک، جان دیره، مایکروسافت، کیترپیلار، کوکاکولا و ... در بازارهای ترکمنستان معرفی شده اند. در سال 2008 شورای مشترک تجاری ترکمنستان و ایالات متحده شکل گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 270

به "سفیر جدید ایالات متحده در ترکمنستان مشغول به کار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر جدید ایالات متحده در ترکمنستان مشغول به کار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید