فناوری توسعه یافت و داروی سه بعدی سرعت درمان را افزایش داد

به گزارش تعطیلات رو، حجم قابل توجه خدمات هوش مصنوعی به جامعه، زمینه ای ایجاد نموده است تا با طراحی و فراوری دارو های سه بعدی، درمان به صورت هدفمند و سریع ممکن گردد.

فناوری توسعه یافت و داروی سه بعدی سرعت درمان را افزایش داد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، هوش مصنوعی، یاری های بسیاری به توسعه علم و اختراع ادوات نو نموده است. این مجموعه خدمات هوشمند سبب شده تا زندگی انسان ها راحت تر شده و ابعاد شناختی این فناوری نیز گسترده تر گردد.

ورود به عرصه کشف دارو

در چند سال اخیر، هوش مصنوعی به حوزه کشف دارو ورود نموده است. طراحی داروی هوش مصنوعی می تواند از یک رشته مولکول خطی ساده تا یک شبکه عصبی نموداری پیشرفته باشد که دقت و کارایی کشف طراحی دارو های نو را بهبود بخشیده است.

این فناوری، علاوه بر طراحی دارو ها بر اساس مدل یادگیری عمیق، می تواند به پیش بینی آرتروسنتز و خواص دارویی نیز یاری های بسیاری کند.

به همین علت است که هوش مصنوعی به روشی امیدوارنماینده برای یافتن نامزد های دارویی بیشتر و افزایش مقدار موفقیت آزمایش های بالینی این نامزد ها تبدیل می گردد.

در خدمت طراحی داروی سه بعدی نو

بعضی از پژوهشگران این حوزه اعتقاد دارند که این هوشمندی، طراحی داروی سه بعدی نو را با توجه به داده های موجود از داروی یک بعدی یا دو بعدی، ممکن می سازد. گروهی از فناوران، نرم افزاری را توسعه داده اند که می تواند لیگاند های سه بعدی را در اهداف بیماری به وسیله هوش مصنوعی و الگوریتم های کلاسیک طراحی کند.

ابزار های متنوعی برای کاربردی کردن هوش مصنوعی در درمان مورد استفاده قرار می پیرند، یکی از این ابزارها، در دانش مغز و اعصاب کاربرد دارد و یاری نماینده ای کارآمد مبتنی بر شبکه های عصبی پیچشی است. از این نوع شبکه های عصبی، عمدتا برای تجزیه و تحلیل تصاویر بصری استفاده می شوند چرا که می توانند برای طراحی مدل اتصال مولکولی مورد استفاده قرار گیرند.

بعلاوه، شبیه سازی دینامیک مولکولی، یک وسیله پویا است که می تواند دقت طراحی دارو را بهبود ببخشد. شبیه سازی به این شیوه، روشی دقیق تر از طراحی داروی نو ثابت در نظر گرفته می گردد.

تسریع فرآیند فراوری دارو

هوش مصنوعی الهام بخش دانشگاهیان و فناوران حوزه صنعت است تا ابزار های بیشتری را برای کشف دارو توسعه داده و هزینه و زمان ورود به بازار را کاهش دهند.

به طور کلی، هوش مصنوعی به تدریج در هر مرحله از کشف دارو از جمله مطالعات پیش بالینی و آزمایشات بالینی وارد شده است. این فناوری سرعت توسعه دارو را تسریع خواهد نمود و به بشر یاری می نماید بر بیماری های بیشتری غلبه کند.

با توجه به اهمیت این فناوری و کاربرد های گسترده ای که هوش مصنوعی در شاخه های مختلف علوم و صنایع ایفا می نماید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با استفاده از بازوی حمایتی ستاد های توسعه فناوری، حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در این حوزه را جزو اولویت های اصلی خود قرار داده است. این شرکت ها با انجام تعداد قابل توجهی از پژوهش های کاربردی، جهت توسعه این فناوری را هموار می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1980

به "فناوری توسعه یافت و داروی سه بعدی سرعت درمان را افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری توسعه یافت و داروی سه بعدی سرعت درمان را افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید