پرداخت خسارت به کارگران اخراجی غیرموجه چگونه است؟

به گزارش تعطیلات رو، دبیر کل عالی انجمن های صنفی کارگران کشور گفت: شورای حل اختلاف به بهانه تسهیل فضای کسب و کار عمدتا رأی به بازگشت کارگر به کار را نمی دهد.

پرداخت خسارت به کارگران اخراجی غیرموجه چگونه است؟

هادی ابوی دبیر کل عالی انجمن های صنفی کارگران کشور در گفت وگو با خبرنگار، درباره کارگرانی که بدون علت موجه اخراج می شوند، اظهار کرد: در قانون کار برای کارگرانی که اخراج می شوند پرداخت خسارت اخراج در نظر گرفته نمی شود.

وی افزود: در صورتی که مراجع حل اختلاف اخراج کارگر را غیر موجه تشخیص دهند، رأی بازگشت به کار را برای کارگر صادر می کنند و همراه با پرداخت حق السعی یعنی حقوق، کمک عائله مندی، حق مسکن، خوار و بار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آن را از تاریخ اخراج تا بازگشت به کار دریافت می کند.

دبیر کل عالی انجمن های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه کارگر به علت تضعیف حقوق اجتماعی یا هر علت دیگری، خواهان بازگشت به آن کار نباشد، شرح داد: کارگر تمام حق السعی خود مانند حقوق، کمک به عائله مندی، هزینه های مسکن، خوار و بار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و... را به مدت 45 روز دریافت می کند.

ابوی شرح داد: زمانی که کارگر در شورای حل اختلاف دادخواست رسیدگی به اخراج غیر موجه را می دهد، متاسفانه مراجع حل اختلاف به بهانه ارتقای کیفیت سطح کسب و کار رأی به بازگشت کارگر نمی دهند و مسئله ای که سبب اعتراض جامعه کارگری می شود تسهیل فضای کسب و کار به نفع کارفرمایان هستند.

وی با بیان اینکه اگر کارگر قدیمی بتواند در یک فضای صلح و سازش با کارفرما کار کند، فضای کسب و کار تسهیل می یابد، ادامه داد: با تحمیل هزینه های جانبی به کارفرما چرخه تولید کاهش و فشار آن بر کارگر افزایش پیدا می کند.

دبیر کل عالی انجمن های صنفی کارگران کشور با اشاره به تسهیل فضای کسب و کار افزود: به همان میزانی که فضای کسب و کار برای کارفرما تسهیل می یابد، برای کارگران هم باید ارتقاء پیدا کند و در جلساتی که برای کارگران تصمیم گیری می شود، لازم است تا کننده کارگری در آن حضور یابد نه اینکه دولت با حضور کارفرمایان برای کارگر ها تصمیم بگیرد.

ابوی گفت: کارفرمایان برای برخی پروژه ها برنامه ریزی 20 تا 50 ساله می کنند، همراه با درآمد های میلیاردی، ولی نوبت به نیروی انسانی که می شود قرارداد سه ماهه عقد می کنند. این امر مهم است تا برای تسهیل فضای کسب و کار، کارگران با حضور کنندگان آنان تدابیر هوشمندانه مطابق با افزایش کیفیت کار و امنیت شغلی دیده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1839

به "پرداخت خسارت به کارگران اخراجی غیرموجه چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت خسارت به کارگران اخراجی غیرموجه چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید