خبرنگاران انتقاد روسیه از مواضع جانبدارانه اتحادیه اروپا در مساله اوکراین

به گزارش تعطیلات رو، مسکو- خبرنگاران- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از مقاله جوسپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره اوکراین، وی را به اتخاذ رویکرد مغرضانه و جانبدارانه در این مساله متهم کرد.

خبرنگاران انتقاد روسیه از مواضع جانبدارانه اتحادیه اروپا در مساله اوکراین

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، زاخارووا در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، با اشاره به مقاله بورل در وبلاگ وی گفت: متن این مقاله را نمونه ای از غرض ورزی اتحادیه اروپا و ناتوانی آن از ارزیابی واقعی رویدادهای اوکراین و درک علت وقوع این مسائل و پیامدهای ناگوار آن می دانیم.

وی اضافه کرد: موضع حانبدارانه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که یک بار دیگر ادعا نموده است که روسیه علیه اوکراین خصومت جویی می نماید، مایوس کننده است.

جوسپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه هفته گذشته در مقاله ای روسیه را به خصومت ورزی علیه اوکراین و تجمع نیروهای خود در مرزهای این کشور متهم کرد و کی یف را بخاطر رویکرد خویشتندارانه و صبر و شکیبایی در این شرایط تحسین کرد.

بورل همچنین مدعی شده بود که روسیه 150 هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر نموده است اما دفتر وی این اطلاعات را اصلاح کرد و خاطرنشان کرد که 100 هزار نفر از نیروهای روسیه در مناطق مرزی با اوکراین مستقر شده اند.

زاخارووا در ادامه انتقاد از این مقاله بورل نوشت: چگونه می توان از واکنش خویشتندارانه و بویژه گامهای کی یف برای حل و فصل این شرایط سخن گفت در حالی که ارتش اوکراین تسلیحات سنگین خود را به نزدیکی خطوط حائل در منطقه دونباس منتقل و نواحی حومه شهر دونتسک را با خمپاره و سلاح های سنگین هدف قرار می دهد که بر اثر آن غیرنظامیان ازجمله بچه ها کشته یا مجروح می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود نوشت: تشویق اوکراین و ادعای استقرار نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین در شرایطی که اتحادیه اروپا نه فقط روحیه جنگ طلبی در بین مقامهای اوکراینی برای بکارگیری زور به منظور حل مساله جنوب شرق این کشور را نادیده می گیرد، بلکه از آن حمایت می نماید، بیشرمانه به نظر می رسد.

وی اضافه کرد: غیر از این چگونه می توان اظهارات سران اتحادیه اروپا در اعلام حمایت از اوکراین را ارزیابی کرد.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام نموده بود که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سیاستمداران اوکراینی را برای متشنج تر کردن اوضاع منطقه دونباس تحریک می نماید.

زاخارووا روز چهارشنبه هفته گذشته در گفت و گو با رادیو وستی اف. ام گفت: ناتو به عنوان یک ائتلاف نظامی که باید به امور امنیتی بپردازد، بار دیگر به بازی سیاسی با کی یف (دولت اوکراین) می پردازد.

وی اضافه کرد: در همین حال ناتو که روابط نزدیک با رژیم دارد از رویدادها در دونباس ابراز نگرانی نمی نماید و برعکس سیاستمداران اوکراینی را بیشتر تحریک می نماید و این شرایط سالهاست که ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به کشته شدن شمار زیادی از ساکنان محلی در دونباس ازجمله زنان و بچه ها و افراد سالخورده بر اثر اقدامات خصمانه از طرف اوکراین گفت: اتحادیه اروپا که مجموعه قدرتمند متشکل از نیروهای نظامی و تشکیلات مالی و سازمان های اطلاعاتی است با از یاد بردن تعهدات امنیتی، نظاره گر حوادث اوکراین است.

تنش ها در دونباس میان جدایی طلبان و دولت اوکراین از ماه گذشته اوج گرفته است.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یک هفته پیش طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، گفت که تنها با ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می توان به خاتمه درگیری در دونباس خاتمه داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در خصوص این اظهارات رییس جمهوری اوکراین در خصوص پیوستن به ناتو واکنش نشان داد و بیان نمود: پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم تر می نماید.

ناتو برای برگزاری رزمایش بزرگی با شرکت اوکراین و پنج کشور دیگر در پهنه آبی دریای سیاه در ماه های آوریل و می (اردیبهشت و خرداد) آماده می گردد که گفته شده سناریوی ضد روسیه دارد.

در جریان مناقشه دونباس در شرق اوکراین که در سال 2014 شروع و پنج سال بطول انجامید بیش از 13 هزار نفر کشته شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1678

به "خبرنگاران انتقاد روسیه از مواضع جانبدارانه اتحادیه اروپا در مساله اوکراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتقاد روسیه از مواضع جانبدارانه اتحادیه اروپا در مساله اوکراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید