دست مسکن از تسهیلات کوتاهتر شد

به گزارش تعطیلات رو، آذرماه سال گذشته رییس جمهور دستور داد که بانکها 20 درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند ولی آمار نیمه نخست سال جاری نشان می دهد فقط 5.5 درصد وامها به بخش مسکن پرداخت شده است.

دست مسکن از تسهیلات کوتاهتر شد

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، خردادماه سال گذشته سهم مسکن از وامهای بانکی 13.5 درصد اعلام شد. سپس حسن روحانی رییس جمهور در آذرماه 1398 دستور داد این رقم به 20 درصد از کل تسهیلات افزایش پیدا کند. 19 آذرماه نیز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور وحدت رویه تمامی بانک ها برای تخصیص 20 درصدی منابع بانک های کشور به بخش مسکن، کمیته کاری مشترک بین بانک ها و وزارت راه و شهرسازی تشکیل می گردد.

فعالان بخش مسکن معتقدند با توجه به پیشران بودن این حوزه در اقتصاد کشور و احتیاج سالیانه به یک میلیون واحد مسکونی، افزایش سهم حوزه مسکن از تسهیلات بانکی، رشد سقف وامها و افزایش مدت بازپرداخت مسکن لازم است.

با این حال الزام بانکها به اختصاص حداقل 20 درصد از تسهیلات به حوزه مسکن بر اساس آمار چندان جدی گرفته نمی گردد. البته نمی توان کاهش معاملات و افت ساخت و ساز را در این مساله بی تاثیر دانست. با توجه به کاهش معاملات ملک ناشی از رشد قیمتها و افت تمایل برای فراوری مسکن ناشی از نبود چشم انداز روشن از بازده سرمایه، ساخت و ساز در شهر تهران نسبت به سال گذشته 14 درصد و نسبت به سال 1392 بالغ بر 76 درصد کاهش یافته است.

آمار تسهیلات پرداختی در شش ماهه ابتدای امسال نشان می دهد که اوضاع مسکن چندان خوب نیست. بانکها در نیمه نخست امسال 697 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت نموده اند که بخش مسکن 39 هزارمیلیارد تومان آن را شامل می گردد. یعنی فقط 5.5 درصد وامها به حوزه مسکن اختصاص یافته که از این میزان 30 درصد به خرید و 70 درصد به ساخت تعلق داشت. به بیان دیگر سهم ساخت و ساز از کل تسهیلات بانکی 1.5 درصد بوده است.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بانکها از دستور رییس جمهور برای افزایش سهم مسکن از تسهیلات به 20 درصد سرپیچی می نمایند مدعی شده که دولت برای تقویت بخش ساخت و ساز و بهبود شرایط بازار مسکن جدی نیست.

محمد سرگزی گفته است: یکی از مسائل کنونی در حوزه ساخت و ساز مسکن، نبود مشوق های اقتصادی و تسهیلاتی است، به طور حتم اگر زمینه برای فعالیت هر چه بیشتر سازندگان فراهم گردد، بخش فراوری مسکن رونق خواهد گرفت و این مسئله تأثیر گسترده ای در اقتصاد کشور می گذارد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1388

به "دست مسکن از تسهیلات کوتاهتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست مسکن از تسهیلات کوتاهتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید